• Anonym (Pia)

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Är det möjligt att få vården att fungera om man ersätter undersköterskor med sjuksköterskor?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-15 15:48
    Många pratar om EKONOMI, tråden handlar inte om EKONOMI utan om det går att ersätta en usk med ssk.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Nillan) skrev 2012-05-14 21:23:43 följande:
    Utan delegering får USK inte dela dosetterna. Delegeringen är bunden till den brukare man delar dosetten till. Man har inte rätt att dela till någon som man ej är delegerad på.
    Ok, jag tolkade det som om  ni hade generell delegation. Men det är fortfarande frågan om det är lagligt att på rutin delegera dosettdelning. Tanken med den personbundna delegationen är att det ska handla om t ex personliga assistenter. Inte generellt för alla vårdtagare inom hemtjänsten. Jag skulle ta upp frågan med MAS:en om jag var du.
  • Jättekul
    Anonym (Pia) skrev 2012-05-14 21:26:24 följande:
    Har du läst trådstarten?

Är det möjligt att få vården att fungera om man ersätter undersköterskor med sjuksköterskor?                              

Ja
    Nej
    Kanske    
    Jag och flera andra har svarat samt ställt frågor. Tydligen har du inte hängt med.
  • Anonym

Ja. Under förutsättning att det är lika många "huvuden".
    Det här är vad vi just nu genomför på vår arbetsplats.
    När en uska/barnsköterska slutar, kommer en bm istället, för att hon kan göra allt.

• Lavish

Ja, om de ska göra samma jobb till samma lön som en undersköterska.

• Blgebo
    Anonym (Nillan) skrev 2012-05-14 21:17:20 följande:
    I hemvården kan brukaren ha sina tablettburkar hemma, oftast i ett litet medicinskåp. Finns även de som har dem framme. Då tar USK fram burkarna, kollar listan hur dosetten ska delas och - delar tabletterna i den. Och nej, det kommer ingen SSK för att kontrollera att USK har gjort rätt. Inte så ofta en SSK besöker äldre i hemvården alls, om inte något utöver det vanliga händer, om någon blir dålig eller så.
    När jag var i hemvården var det väldigt noga med att det skulle vara en DSK som kom hem och delade. Jag fick absolut inte dela tabletter, trots att jag bara hade en termin kvar på ssk-programmet.
  • Anonym
    Furstinna skrev 2012-05-14 20:04:44 följande:
    Varför inte ersätta syrror och uskor med läkare? Så har man bara en arbetsgrupp som dessutom har mest kunskap..
    För att läkare inte läser omvårdnadsvetenskap... en ssk har ju en kandidatexamen i det ämnet, och läkarna läser medicinsk vetenskap.
  • Anonym

Nepp men däremot om man avskedar alla inom sjukvården med bristande empati.
    Jag har senaste 2 månaderna pga sjukdom mött otroligt många uskor och ssk och det är ingen skillnad på dem om man ser till antalet som beter sig som svin. Och man får tyvärr räkna in även läkare där.

En människa blir inte friskare av att oroas och bemötas nonchalant, faktiskt.

• Jättekul
    Anonym skrev 2012-05-14 21:47:53 följande:
    Nepp men däremot om man avskedar alla inom sjukvården med bristande empati.
    Jag har senaste 2 månaderna pga sjukdom mött otroligt många uskor och ssk och det är ingen skillnad på dem om man ser till antalet som beter sig som svin. Och man får tyvärr räkna in även läkare där.

En människa blir inte friskare av att oroas och bemötas nonchalant, faktiskt.
    Jag har alltid förespråkat lämplighetsintervjuer innan man börjar universitetet för ssk och läkare.
  • Jättekul
    infragilis skrev 2012-05-14 21:44:35 följande:
    Självklart, men vården kommer att bli dyrare.
    Japp och ssk kommer att få svårt att få upp lönerna.
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?