• Anonym (Pia)

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Är det möjligt att få vården att fungera om man ersätter undersköterskor med sjuksköterskor?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-15 15:48
    Många pratar om EKONOMI, tråden handlar inte om EKONOMI utan om det går att ersätta en usk med ssk.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?
  • FreeForAll

Nej, men jag tror att man lätt kan ersätta många uskor med vårdbiträden om man vill spara pengar.

Son någon tidigare skrev, är man inte lämpad att arbeta med omvårdnad så är man inte det efter en etikkurs på komvux heller.

• Ebba Caroline
    Modgun skrev 2012-05-14 22:40:28 följande:
    Det gjorde jag minsan på kk sahlgrenska. OM jag fick uppgiften deligerad utav en ssk.

Jo, jag har med gjort de då jag jobbat på sjukhus men pga jag är ssk-stud. Men det är ovanligt att ssk delgerar usk att ge medicin. Vet att det händer ibland på nätterna, iallfall där jag jobbar.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Anonym (Ssk)
    Modgun skrev 2012-05-14 22:40:28 följande:
    Det gjorde jag minsan på kk sahlgrenska. OM jag fick uppgiften deligerad utav en ssk.
    Du fick alltså utbildning och skriftlig delegering av en behörig sjuksköterska?
  • Modgun
    Ebba Caroline skrev 2012-05-14 22:44:57 följande:
    Jo, jag har med gjort de då jag jobbat på sjukhus men pga jag är ssk-stud. Men det är ovanligt att ssk delgerar usk att ge medicin. Vet att det händer ibland på nätterna, iallfall där jag jobbar.
    Detta var på dag/kvällstid, och detta mitt under pågående apu. Så vad har det med att du är ssk student att göra?
  • Insatt

Nej, varför ska sjuksköterskor behöva ägna sin arbetstid åt att göra undersköterskeuppgifter? Tror inte läkare ska göra sjuksköterskejobb heller.

• Modgun
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-14 22:48:07 följande:
    Du fick alltså utbildning och skriftlig delegering av en behörig sjuksköterska?
    Utbildning? Du menar det där fåniga lilla papper med kuggfrågor? Eller du kanske medade medicinsk grundkurs?
  • Ebba Caroline
    Modgun skrev 2012-05-14 22:48:45 följande:
    Detta var på dag/kvällstid, och detta mitt under pågående apu. Så vad har det med att du är ssk student att göra?

Jag tror att jag fick ge medicinen just för att jag är ssk-stud. Var alltså inte under någon praktik.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Modgun skrev 2012-05-14 22:52:33 följande:
    Utbildning? Du menar det där fåniga lilla papper med kuggfrågor? Eller du kanske medade medicinsk grundkurs?

Medicinsk grundkurs är inte samma sak som läkemedelsutbildning.
  • Anonym (Ssk)
    Modgun skrev 2012-05-14 22:52:33 följande:
    Jag menar att om du delat medicin utan skriftlig delegation har brutit mot lagen precis som den sjuksköterska som "delegerat" dig. En delegation av läkemedelshantering är per definition en skriftlig sådan annars är det ingen delegation.

Vad fin att du tar en viktig arbetsuppgift på så stort allvar. Det känns tryggt. (och visar varför delegeringsförfarandet är viktigt)
  • Modgun
    Ebba Caroline skrev 2012-05-14 22:54:23 följande:
    Medicinsk grundkurs är inte samma sak som läkemedelsutbildning.
    Nej men tillräckligt grundläggande för att man skall ha något slags hum om vad det handlar om. Något dylikt gick jag när jag blev anställd på mitt jobb, vilket inte var långt efter min praktik. 
    Ebba Caroline skrev 2012-05-14 22:53:42 följande:
    Jag tror att jag fick ge medicinen just för att jag är ssk-stud. Var alltså inte under någon praktik.
    Jaha och? Jag var också under utbildning. 
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?