• Anonym (Pia)

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Är det möjligt att få vården att fungera om man ersätter undersköterskor med sjuksköterskor?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-15 15:48
    Många pratar om EKONOMI, tråden handlar inte om EKONOMI utan om det går att ersätta en usk med ssk.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?
  • Ebba Caroline
    Venne skrev 2012-05-14 22:30:50 följande:
    Nä nu vet inte jag exakt vad du menade med basal omvårdnad, men oavsett vilket så syftade jag mest på uppgifter som vanligen görs av usk. Inte specifikt rumptorkning.

Nja, jag har ju fortfarandet omvårdnadsansvaret som underksöterska och har basal omv i min utbildning. Och ska kunna göra det om det behövs.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Jättekul skrev 2012-05-14 22:32:06 följande:
    Komvux i många kommuner köper in många många kurser. De startar flera ggr varje år. Omvårdnadsutbildning till usk. Jättemånga människor i alla ¨åldrar söker den och med olika erfarenheter från arbetslivet. Den är på ett år och du blir usk när du är klar.

Fortfarande, man blir BEHÖRIG att anställas som usk.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Anonym
    Ebba Caroline skrev 2012-05-14 22:30:35 följande:

Va?
    Ja just det va, du får försöka ta till dig ny kunskap.
  • Jättekul
    Ebba Caroline skrev 2012-05-14 22:32:49 följande:
    Fortfarande, man blir BEHÖRIG att anställas som usk.
    Vad är det för skillnad menar du?
  • Venne
    Ebba Caroline skrev 2012-05-14 22:32:22 följande:
    Nja, jag har ju fortfarandet omvårdnadsansvaret som underksöterska och har basal omv i min utbildning. Och ska kunna göra det om det behövs.
    Ja självklart ska du kunna göra det om det behövs! Jag mer ifrågasätter att man skulle gå ifrån att ha usk och därmed lägga mycket mer av de uppgifterna på er.
  • Ebba Caroline
    Anonym skrev 2012-05-14 22:33:10 följande:
    Ja just det va, du får försöka ta till dig ny kunskap.

Du kan ju förklara vad du menar med "Många blandar ihop utbildningskrav med legitimation."
  • Ebba Caroline
    Jättekul skrev 2012-05-14 22:33:48 följande:
    Vad är det för skillnad menar du?

Skillnaden är att du inte är undersköterska förren du anställts som det och då under anställningstiden.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (USK) skrev 2012-05-14 22:27:33 följande:

Fråga: Om brukaren har egenansvar över sig medicin, är det tillåtet då?

Om det inte är någon övertag, finns inget skäl för SSK att kontrollera doseringen?

Själv delar jag inte hos brukare med övertag, men det händer att jag har gjort det åt brukare som har egenansvar.

Har brukaren egenansvar ska denne dela sin medicin själv. Klarar han eller hon inte det ska en sjuksköterska dela dosetten. Alternativt att t ex en personligassistent får en delegation att dela till "sin" brukare.
  • Modgun
    Ebba Caroline skrev 2012-05-14 20:08:24 följande:
    På sjukhus delar inte ens usk medicin till vårdtagarna.
    Det gjorde jag minsan på kk sahlgrenska. OM jag fick uppgiften deligerad utav en ssk.
  • Scream2

Sjävklart är mitt spontana svar....MEN...det kommer ändå inte funka för syrrorna kommer inte räcka till.

Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?