Ebba Caroline skrev 2012-05-14 22:11:14 följande:
Det jobbet jag har nu och det jag kommer att ha kvar när jag är klar ssk innehåller mycket olika sorters omv, en hel del basal omvårdadn och varken jag eller mina kollegor (ssk) har nåt emot att göra det.
Jag tycker inte det är vettigt ärligt talat. Ni har pluggat 3 år och den kompetensen borde användas på ett annat sätt än att torka rumpor. Det handlar inte om att man har något emot det, jag ser det som slöseri med resurser. Man går inte så lång tid på universitetet för att göra samma jobb som ett vårdbiträde utan utbildning. Nej, vill folk ha bort undersköterskor är det i så fall vettigare att ta in vårdbiträden på lägre löner än undersköterskorna som sköter den basala omvårdnaden så att våra ssk kan göra uppgifter som kräver deras kompetens. Kommer säkert bli ramaskri om att jag tycker man kan ersätta usk med vårdbiträden, men ärligt talat SÅ mycket mer kan inte usk. Har man inte personlig lämplighet kommer inte etikkurserna lära dig att vida respekt. Att hantera mediciner kan du lika väl lära dig i praktiken. Jag kunde det mesta på omvårdnadsprogrammet redan innan jag läste det eftersom jag hade jobbat som vårdbiträde! Det var bara ett sätt att få fler jobb. Rent praktiskt blev min enda skillnad som usk att jag fick delegering på insulin.
För övrigt är det samma sak för mig nu som socionom inom LSS. Min kompetens utnyttjas pga att det inte finns så många jobb att välja och vraka mellan. Jag är också satt på en massa uppgifter som borde göras av usk eller vårdbiträde. Resten av mina uppgifter blir lidande då tiden inte räcker till. Men det blir billigare så för arbetsgivaren som bara har bytt ut en vårdartjänst mot min tjänst och lagt på extra ansvar på tjänsten. Man ska inte behöva sköta två yrken på en tjänst!