Inlägg från: Ebba Caroline |Visa alla inlägg
  • Ebba Caroline

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

PrettyPoppy skrev 2012-05-21 23:10:03 följande:
    Nej bry inte, försök få loss foten ur bäckenet istället, måste vara jobbigt att sitta fast sådär....
    Hojta till när du fått loss den, du ska se att livet blir lättare då
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    PrettyPoppy skrev 2012-05-21 23:10:03 följande:
    Nej bry inte, försök få loss foten ur bäckenet istället, måste vara jobbigt att sitta fast sådär....
    Måste vara rätt jobbigt att ha fast foten i bäckenet... Hur går det med att gå?
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    PrettyPoppy skrev 2012-05-21 23:22:41 följande:
    Du är inte så smart va?
    Det var inte jag som skrev bäckenet Men jag vet iallfall vad det betyder, och ja det är svårt att ha fast foten där som du verkar ha
  • Ebba Caroline
    Anonym (Också SSK) skrev 2012-05-22 08:14:11 följande:
    Ebba Caroline! När man ser var du skriver, verkar det som du har jobbat som ssk i flera år. Men så har jag noterat att du inte ens är klar?! Jag tycker att du ska komma igen om några år när du jobbat (om du nu är ssk...?) och får se vad som fungerar och inte fungerar. Gå absolut inte ut med attityden att man som ssk är överlägsen usk, för det gör du i denna tråd. En stor portion ödmjukhet inför ditt kommande yrke och dina kollegor är ett måste. Ett tecken på att du inte har det, är att du menar att man kan allt för att man prövat på en docka och att man som ssk kan "allt". Tro mig, jag har sett kollegor som du, och de blir inte populära. (Se sätta kateter-inlägget). Du kan INTE jämföra med Norge, heller inte utgå från "din" skola, för på alla skolor gäler olika saker.
    Nej, jag är inte klar och har aldrig skrivit att jag är klar eller att jag är leg. ssk.
  • Ebba Caroline
    JA77 skrev 2012-05-22 08:07:11 följande:
    En snabb koll på Google visar att UMAS ligger i Skåne. Vad skulle varje bokstav i UMAS stå för enligt dig? Men, som vanligt, du har ju alltid varit med om de mest märkliga saker som ingen känner till!
    Har jag? Vart då?
  • Ebba Caroline
    Anonym (Också SSK) skrev 2012-05-22 08:14:11 följande:
    Ebba Caroline! När man ser var du skriver, verkar det som du har jobbat som ssk i flera år. Men så har jag noterat att du inte ens är klar?! Jag tycker att du ska komma igen om några år när du jobbat (om du nu är ssk...?) och får se vad som fungerar och inte fungerar. Gå absolut inte ut med attityden att man som ssk är överlägsen usk, för det gör du i denna tråd. En stor portion ödmjukhet inför ditt kommande yrke och dina kollegor är ett måste. Ett tecken på att du inte har det, är att du menar att man kan allt för att man prövat på en docka och att man som ssk kan "allt". Tro mig, jag har sett kollegor som du, och de blir inte populära. (Se sätta kateter-inlägget). Du kan INTE jämföra med Norge, heller inte utgå från "din" skola, för på alla skolor gäler olika saker.
    Vart har jag nedvärderat usk? De gör ett jättebra jobb (har själv varit anställd som usk i flera år) men ssk KAN ersättas av luft.  Jag tror faktiskt du ska läsa igenom vad jag skrivit igen med öppna ögon och strunta i att tolka, kan lätt bli fel då.
  • Ebba Caroline
    PrettyPoppy skrev 2012-05-22 08:16:42 följande:
    Jag ska förklara för dig: Bäcken kallas även en slags potta som man ofta använder i vården. Att sitta fast med foten i pottan (bäckenet) betyder att man gjort bort sig, målat in sig i ett hörn, har blivit påkommen, typ. Och jag kan bara säga att det inte finns en chans i världen att man kallar ett sjukhus för ett annat sjukhus namn. Det kan bli svåra fel, det inser du va? Dessutom står de olika bokstäverna för olika saker, en förkortning. Ett U betyder Universitetssjukhus. R betyder Regionsjukhus. A står för Akutsjukhus.....
    De används inte så mycket längre och bäckenet är en kroppsdel. Oavsett vart din fot sitter fast så måste det vara svårt att gå. Ja, och jag har inte målat mig i ett hörn eller blivit påkommen (med vad?), du däremot är rejält ute och cyklar.
  • Ebba Caroline
    JA77 skrev 2012-05-22 08:28:22 följande:
    www.vll.se/default.aspx?id=25719&refid=1926

"Störst i länet är Norrlands universitetssjukhus, NUS". Finns i Umeå. Nu vet du det.  
    Det visste jag sedan innan, jag jobbar där! Men vi har alltid kallat det UMAS, lång tid.
  • Ebba Caroline
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-22 13:21:16 följande:
    Används inte bäcken så mycket längre? Det var ny kunskap för mig. Vad använder man istället?
    Det var då flera år sedan jag stötte på det. Toaletten är en bra uppfinning, samt uridom (killar) och kateter...
  • Ebba Caroline
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-22 13:36:05 följande:
    Kateter istället för bäcken. Jo jag tackar jag. 

Och toalett? Mig veterligen används bäcken just för patienter som inte kan gå på toaletten av någon anledning. Inte helt ovanligt på sjukhus.

Uridom känns lite onödigt som alternativ till bäcken. Tror de flesta tycker att flaska är vettigare.

Vad var det du läste till sa du?
    Skrev aldrig kateter istället för bäcken. Jag skrev bara att jag inte stött på bäcken på åratal på sjukhus utan där hade används kateter (inte istället för bäcken) och uridom. Jobbar på en kirurgavdelning om det spelar någon roll.
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?