Inlägg från: Ebba Caroline |Visa alla inlägg
  • Ebba Caroline

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

PrettyPoppy skrev 2012-05-25 22:44:23 följande:
    Då borde du veta att det inte spelar någon roll tex vilket nutritionsproblem det gäller. Inte heller vilken sjukdom patienten har...
    Det vet jag men det var inte det jag sa.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    JA77 skrev 2012-05-25 21:20:51 följande:
    På ett seminarium på jobbet diskuterade vi egenskaper hos nyexade. Vi var alla överens om att hjälpa och stötta de nya. Det värsta vi visste däremot, var nya som kom med attityden att de "redan kan allt" för att de antingen HAR jobbat eller INTE har jobbat innan. Så EC, släpp din dryga attityd att du kan allt som krävs för din nuvarande position.

Förresten, vad skiljer dig konkret från en leg. ssk? Om du t.ex delar läkemedel borde någon ju kolla dig (som en student).  I em annan tråd var du ju på uskor som på boenden delade dosetter! Och det fick man ju minsann inte göra om man inte var leg. ssk! Men du får...?

Många ugglor i mossen....  
    Vad som skiljer mig från leg. ssk (i Sverige) är att jag inte får jobba självständigt, bara jobba dagtid och inte ha ansvar själv.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    PrettyPoppy skrev 2012-05-26 20:14:10 följande:
    Nä, eller hur.......
    Dax att ta tag i läsandet kanske och innebörden av det du läser
  • Ebba Caroline
    JA77 skrev 2012-05-25 21:20:51 följande:
    På ett seminarium på jobbet diskuterade vi egenskaper hos nyexade. Vi var alla överens om att hjälpa och stötta de nya. Det värsta vi visste däremot, var nya som kom med attityden att de "redan kan allt" för att de antingen HAR jobbat eller INTE har jobbat innan. Så EC, släpp din dryga attityd att du kan allt som krävs för din nuvarande position.

Förresten, vad skiljer dig konkret från en leg. ssk? Om du t.ex delar läkemedel borde någon ju kolla dig (som en student).  I em annan tråd var du ju på uskor som på boenden delade dosetter! Och det fick man ju minsann inte göra om man inte var leg. ssk! Men du får...?

Många ugglor i mossen....  
    Det är stor skillnad på en undersköterska som har gymnasieutbildning (behöver inte ens vara inom vård- och omsorg) och en ssk-stud.
  • Ebba Caroline
    Anonym skrev 2012-05-26 22:13:44 följande:
    Det har aldrig slagit dig att en uska som är väldigt intresserad av sitt jobb och allt som har med sjukvård att göra kan vara mer kvalificerad än ssk stud, Eller tom en leg ssk.

Man sväljer och läser allt man kommer åt. Man har medicinsk littratur på toa. Man slukar allt, om man är intresserad. Det man inte vet de slår man upp.

Inse fakta att man är inte bättre bara för att man har läst på universitetet, många har mer kunskap men inte alla. Och den största meriten man ska ha då man jobbar inom vården är lyhördhet och ödmjukhet. 
    Mycket möjligt, på omv.biten.
  • Ebba Caroline
    Nellee skrev 2012-05-26 22:31:53 följande:
    Jag är vare sig undersköterska eller sjuksköterska, men de uskorna jag kommit i kontakt med har oftast läst via en KY-utbildning och har tagit extra kurser på universitetet. Du framhäver ofta att en uska "bara" gått gymnasiet, men så är det ofta inte. Även om det stämmer som du säger så har många uskor en erfarenhet du inte ska se ner på, du kan antagligen lära dig massor av de som längre erfarenhet än dig även om du läser till ssk och snart är klar. 

Och tänk på alla skk som har en stor erfarenhet och har lärt sig sitt yrke, inte enbart genom utbildning utan genom erfarenhet. De är blivande kollegor till dig som du kan suga erfarenhet som en svamp från, men inte genom den attityden du har nu. 
    Jag ser inte ner på deras erfarenhet.
  • Ebba Caroline
    Nellee skrev 2012-05-26 22:39:52 följande:
    Då missförstår jag antagligen dina inlägg. För varje gång du skriver om uskor eller ssk för den delen så har du en väldigt överlägsen ton. När det handlar om uskorna så ser jag dina inlägg som väldigt otrevliga. Som att det enda de gör är att torka rumpor och till det behövs ingen utbildning. 
    Idag så behöver inte undersköterskorna någon utbildning, vilket är synd. Även om det är bra att de har det i viss mån. Bästa skulle vara om de gjorde en ren underksöterkseutbildning.
  • Ebba Caroline
    Nellee skrev 2012-05-26 22:57:55 följande:
    Ja? Och vårdbiträde har med uskans utbildning att göra hur?
    Va? Nej.
  • Ebba Caroline
    PrettyPoppy skrev 2012-05-26 23:26:07 följande:
    Dags för vissa andra att läsa på lite....
    Bara att börja. Det blir lättare om man läser och förstår innebörden av det  man läser...
  • Ebba Caroline

Nu är jag tillbaka igen efter en veckas avstängning (och några veckors semester)

• Ebba Caroline

Pga av skäl jag inte tänker ta upp här.

Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?