Inlägg från: Ebba Caroline |Visa alla inlägg
  • Ebba Caroline

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Anonym skrev 2012-05-17 11:51:08 följande:
    Hahahahahaha
    Jaadu vad ska man säga mer än att det är tragiskt att vi har så extremt dålig kvalite på SSK-utbildningen men det handlar nog om råmaterialet så att säga.

Ytterligare ett tecken på att du inte har någon som helst anning vad ssk-utbildningen innehåller eller någon koll på vad ssk.yrket innebär...
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Anonym skrev 2012-05-17 11:51:50 följande:
    Nej jag missade inget utan skrev en kort resumé (slå upp)
    Som sagt, slippa på hur du uttrycker dej.

Du missade meningen "är en del i ssk-utbildningen..." vilket betyder att det inte hela ssk-programmet innehåller enbart basala omvårdaden vilket var det du tolkade.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Anonym skrev 2012-05-17 11:51:50 följande:
    Nej jag missade inget utan skrev en kort resumé (slå upp)
    Som sagt, slippa på hur du uttrycker dej.

Du borde slipa´(med ett p, inte två) på läsförståelse och på att läsa HELA meningen och inte bara de första orden.
  • Ebba Caroline
    Anonym skrev 2012-05-17 11:56:12 följande:
    Varför ska jag ha koll på utbildningen. Herregud ta och skärp till dej och kom med annat än halmgubbar.
    Det räcker så himla bra med att läsa det ni skriver för att inse att läget är katastrofalt.

SSK-programmet i sin helhet: http://www.ltu.se/edu/program/FVSSG

SSK-kurser som ingår (iallfall i Luleå, kan skilja lite från övriga): https://webapp.ltu.se/epok/public/uppex/viewUtbplan.htm?locale=sv&id=58438&lasar=1213    

Kolla igenom de länkar och säg mig om det står där att ssk-utbildningen lär ut/går igenom enbart den basala omvårdande i tre år? Eller om det faktiskt kan vara så att du har fel ocha tt du inte har någon koll alls...   
  • Ebba Caroline
    Anonym skrev 2012-05-17 11:58:51 följande:
    Tror faktiskt inte att majoriteten av ssk kan vidareutbilda sig till läkare med tanke på vilka betyg som det krävs för att komma in på läkarlinjen mot hur lätt det är att dels komma in för att läsa till ssk samt att utbildningen är så pass lätt att de flesta arbetar mycket samtidigt som de studerar. 

Jaha? Och vad har det med saken att göra? Menar du att det bara är folk med låga betyg som kommer in på ssk?

Då undrar jag isåfall vad jag gör där... Hade absolut kommit in på läkare med mina betyg samt högskoleprov. Men vänta lite nu, det är ju inte läkare jag vill blir!  
  • Ebba Caroline
    Anonym (HF) skrev 2012-05-17 12:13:45 följande:

Vårdyrket är faktiskt ett yrke som inte bara kräver utbildning utan det är stor vikt att man har erfarenheten också.
    Erfarenheten får man framför ute i arbetslivet, men grunden får man på sin utbildning/kurs.

Ebba Caraolina: Fast ni SSK behöver ju inte släppa er "uskroll" eftersom den ingår i ert arbete. Det har du sagt i hela denna tråden (och ialla andra du är i). SSKyrket är ett yrke där erfarenheten är av STOR vikt, därför kan du långt ifrån allt när du är färdig.

Allt "uskarbete" ingår i en ssk arbete, tyvärr!
    Tyvärr säger jag för att jag har stött på så otroligt många ssk som INTE kan sätta KAD, ta EKG, hur man byter en KADpåse (ja det har faktiskt hänt), många vet inte hur hjälpmedelen fungerar, inte vad ergonomi är. Som inte vet hur man lägger om sår och ja listan kan göras lång. Många av dessa uppgifter utförs av usk och jag har ibland lite svårt att förstå varför ssk ska ha ansvar för detta också. Jag kan tycka att det är lite vanskligt att ssk ska ha ansvar för något som det knappt kan. (vad de kan och inte kan beror självklart på var de arbetar och hur arbetsuppdelningen är upplagt på de olika arbetsplatserna)

Kan vi USK och SSK sluta att "kriga" mot varandra och börja arbeta för varandra för att alla ska ha det så bra som möjligt på våra respektive arbetsplatser. Vi USK är inget HOT mot er SSK, vi kommer aldrig att ta er plats. Ni behövs mer en vad vi usk behövs i vården!  

Om du inte släpper din usk-roll när du är sjuksköterska så blir hela tänket fel.
  • Ebba Caroline
    tro hopp kärlek skrev 2012-05-17 12:14:30 följande:
    Nej nu får jag lägga mig i igen, vi läste visst farmakologi, läkemedelsräkning, anatomi, även latin, vi läste  somatiska sjukdomar, socialservice psykologi samt psykiatri, vi hade även fullt utrustade lokaler på skolan där vi fick ta både venprov samt kapillärprov på varandra, vi fick även tvätta varandra samt mata så att vi skulle känna hur det var att vara den personen som skulle få hjälp. mm mm  Det är inte alla som ha kunskap med sig hemifrån i hur man tvättar, i vilken ordning för att inte sprida bakterier.
    Nu är det över 20 år sen så kanske de har ändrat utb som är nu.

Jag har inte sagt att ni inte gör det, men ni läser inte lika djup som ssk (läkaren läser ännu djupare)
  • Ebba Caroline
    Anonym (HF) skrev 2012-05-17 13:19:48 följande:
    Ebba Carolina: Nu missförstod du mig!
    Min tanke  var att varaför ska du släppa uskjobbet om ni ändå kan göra vår bit också utan några problem. Finns inte vi uskar måste ni ssk göra "uskgörat" och då kan ni INTE släppa den biten

Det handlar om att släppa usk tänket, att gå in i sin roll som sjuksktöerska för att få rätt tänk. Man kan inte jobba som sjuksköterska om du fortfarande är helt fast i usk-rollen/usk-tänket. Förstår du vad jag mernar?
  • Ebba Caroline
    Anonym (HF) skrev 2012-05-17 13:47:03 följande:
    Förstår vad du menar. Men förstår du vad jag menar?
    Om vi usk ska tas bort måste SSK även ha usktänket och då kan de inte släppa usktänket! Många uskor har stor erfarenhet, som jag vet att många ssk är tacksamma över, spec. när de är nya.

Tycker inte heller det alltid är en fördel att en ssk har usk erfarenhet. Det är bra att de vet vad en usk gör, men det gör också att de ibland hjälper till lite för mycket ochatt de missar sitt eget arbete (vilket gör att det blir svårjobbat)   

Nej, även om usk tas bort och ersätter med ssk så behöver man inte ha usk tänket på ssk. Eftersom man inte jobbar som usk utan fortfarande jobbar som ssk.
  • Ebba Caroline
    Millicent skrev 2012-05-17 13:48:52 följande:

Nej men åh vad trevligt. Lite stöd för tanken att en del ssk skulle behöva lära sig en del om de skulle ersätta usk. Den du Ebba Caroline

För övrigt helhjärtat stöd från mig angående vikten av erfarenhet.
    Så vad är det en ssk behöver lära sig om den ska ersätta usk?
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?