Inlägg från: Ebba Caroline |Visa alla inlägg
  • Ebba Caroline

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

PrettyPoppy skrev 2012-05-23 20:42:54 följande:
    Fast inte tror jag att jag är bäst på just något.... Men ja, jag ska ge mig Nu har jag skrattat färdigt!
    Vad kul att sanningen roar dig
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Anonym (Också SSK) skrev 2012-05-23 22:44:07 följande:
    Vadå tur? Anser du att man är en sämre ssk för att man inte gillar att jobba med persolig hygien? Och jag vet att det är omvårdnad bla bla bla, men lik förbaskat tycker jag inte att det är kul. Därför jobbar jag inte där det förekommer. Man behöver inte gilla allt i sitt jobb. Många på min avd tycker det är jobbigt med anhöriga, andra avskyr vårdplanering. Är de sämre syrror då?

Förresten, hur är det nu med långa slangar till CVK? Långa eller inte?  
    Nej, det anser jag inte. Men det är tur att det finns ssk som faktiskt kan tänka sig att hjälpa med basala hygienen.

Vad tror du själv angående lång eller kort slang till CVK?
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    AngoStura skrev 2012-05-23 22:51:25 följande:
    Betyder detta inlägg att du alltså inte har har arbetat som så kallad T5-syrra förra sommaren?
    Ja, översatt till Svenska ja.
  • Ebba Caroline
    AngoStura skrev 2012-05-23 22:51:25 följande:
    Betyder detta inlägg att du alltså inte har har arbetat som så kallad T5-syrra förra sommaren?
    Nja, det betyder att jag jobbat som T5-syrra om man översätter det till Svenska.
    Ebba Caroline skrev 2012-05-23 22:54:00 följande:
    Ja, översatt till Svenska ja.
  • Ebba Caroline
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-23 22:56:25 följande:
    ....att du inte har en aning om vad vi pratar om. Hade du det hade du enkelt kunna talat om det och sluppit bli ifrågasatt.
    Om CVK? Jag vet, men frågan är om du vet rätta svaret?
  • Ebba Caroline
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-23 23:06:06 följande:
    Ja om CVK:n. Ja, jag har det rätta svaret och förklaringen till varför.
    Så bra.
  • Ebba Caroline
    Englia skrev 2012-05-23 23:14:45 följande:
    Haha, det var ett tjat om CVK slangar :)
    Är också SSK och har arbetat på både infektion och AVA där CVK är vanligt förekommande.

Visst är det bra med avvikelser, men då måste man ju vet VAD det är man skriver avvikelsen på :
    Sjävklart ska man veta VAD man skriver avvikelse på.
  • Ebba Caroline
    Englia skrev 2012-05-23 23:24:13 följande:
    Efter 10 år som usk och ett antal inom akutsjukvård föredrar jag numera att arbeta kommunalt, som arbetsledare och ansvarig för ett antal boende på en enhet.

Hjälper aldrig till med dusch etc, är däremot ofta inne och undervisar, undersöker, lägger om sår, pegar , handhar KAD mm.

Tycker det är väldigt skönt att slippa den basala omvårdnaden, efter alla dessa år som usk och sedan högskolestudier är det skönt att förkovra sig i ngt annat. Med det inte sagt att jag inte gillar omvårdnad.

Hur ska du kunna bedömma om en person har risk för trtcksår om du aldrig är emd på dusch?
  • Ebba Caroline
    Anonym (Hallå ja) skrev 2012-05-24 13:24:55 följande:
    För att kompetenta uskor kan rapportera vidare? 

Det kan de säkert. Men det är ju ändå bra att se med egna ögon.
  • Ebba Caroline
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-24 13:30:47 följande:
    Därför att det risken för trycksår bedöms på andra sätt än att titta på en människa som duschar.

Vid dusch ser du hela hudkostymen. SSK behöver ju nödvändigt inte vara med och duscha veberbörnade men det kan vara bra att se hela hudkostymen, vilket man får vid dusk (eller efter)
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?