Inlägg från: Pluttan |Visa alla inlägg
  • Pluttan

Juni-barnen

När vår dotter Isabella föddes.

Den 15 juni klockan 8 blev jag inskriven på förlossningen efter vattenavgång och 11 dagar över tiden.

Klockan 9.30 blev jag igångsatt med en geldos. Ungefär en kvart senare började värkarna komma.
    De började tillta mer intensivt ungefär klockan 13.30.

Jag hade sagt innan att jag helst inte ville ha ryggbedövning. Utan klara mig med TENS och lustgas.Och så fick det bli.
    När jag började med lustgasen mådde jag illa och fick pausa med den en stund.

Efter en stunds stående frågade barnmorskan mig om jag ville sitta. Men jag hade så ont neråt rumpan pga hon låg och tryckte. Så jag fick stå och hänga över ett gåbord.

Lustgasen fick mig att säga lite konstiga saker bla " Jag har så ont i röven".....

Ungefär en halvtimma innan krystvärkarna ville jag ha ryggbedövning för då hade jag så ont så jag inte visste vart jag skulle. Men då var det försent.

Tillslut klockan 21.11 föddes hon vår lilla dotter.
    Hon var 54 cm lång och vägde 4510 g.

Jag fick se på moderkakan som var så hel och fin.

Ont hade jag med endast TENS ( som för övrigt inte fungerade så länge) och lustgas. Men hade tur att jag varken sprack eller behövdes klippas. Därmed behövde jag inte heller sys.
  • Pluttan

Grattis till era små bebisar Missförstånd och Sommarblommor.Baby

jag vill men skrev 2012-06-22 22:29:41 följande:
    Grattis till alla nya små! Själv är det väntan och längtan...

En liten fråga: kudde eller inte kudde i vagnen? Hur har ni gjort?
    Jag använder kudde till vagnen som är anpassad för vagn / vagga. Med tanke på att förhindra platt bakhuvud. Kudden till spjälsängen är större än till vagnen.
  • Pluttan

Vill bara ge en stor tumme upp för min dotters pappa som fixar och donar när jag knappt gör annat än ammar. Heja.
    Hoppas ni andra också har så fina sambos / män.

• Pluttan

Grattis till nya bebisar.

MissFörstånd, jag brukar vila mig när Isabella sover.Men nu sover hon inte så mycket på dagarna. Men däremot sover hon på nätterna. Hon sover till 5 från klockan 22.30.

• Pluttan
    bebisgalen skrev 2012-06-29 13:58:39 följande:
    Någon mer här som får ge lite ersättning ibland efter amningen?

Har dom blivit hårda i magen? Min bebis har inte bajsat på 4 dagar :(   
    Jag ger också ersättning vid  behov efter amning.. Min dotter bajsar varje dag. Vilken ersättning ger du? Jag ger Semper 1.
    Men när sonen var bebis gav jag honom också ersättning efter amning och han bajsade mellan 1 till 2 gånger i veckan och det sågs som normalt enligt bvc. Han var inte hård i magen för det. Antar väl att det är olika från bebis till bebis.
    Men om din bebis bajsat ofta innan så kolla med bvc för bättre råd.
  • Pluttan
    Lenis21 skrev 2012-07-01 20:09:14 följande:
    Hej alla! Hoppas att ni haft en mysig helg med era små, det har jag haft. Har börjat med napp till Minella men hon vill inte ta den. Tar den enstaka gång. Hon vill hellre ligga och snutta på tutten tills hon somnar. Inte det att hon är hungrig utan hon bara snuttar. Någon mer med detta problem??? Tycker det är supermysigt men även jobbigt då ingen annan än jag kan trösta henne. Jag behöver ju också gå på toa, äta och duscha ibland.
    Japp samma här.
    Isabella har dock börjat att hitta tummen. Så gulligt. Men hon vill ligga och snutta i stort sett hela tiden natt som dag Även hon är mätt. Men måste tillägga att hon faktiskt sover bra om nätterna.
    Mina bröstvåtor gör lite ont ibland av allt snuttandet trots att hon har rätt sugteknik. Så då brukar jag värma de lite i duschen. Men att ha henne snuttandes är så mysigt ändå.
  • Pluttan
    Lenis21 skrev 2012-07-04 21:26:01 följande:
    Usch säger jag bara. Suttit på akuten och sedan blev vi inskrivna på en barnavd. Skulle sova över natten. De ville ta en massa prover på Minella. Det blev som så att vi konstaterade att jag har för lite mjölk och att sessan blivit trött för att hon inte fått tillräckligt med mat. Fick ersättning som hon slukade med en gång. Känns så trist, ville så gärna amma henne och tycker det är jobbigt att behöva förklara för alla varför hon inte ammas. Som någon skrev så sörjer jag redan och känner mig riktigt ledsen och uppgiven. Samtidigt är jag glad att min älskling mår bra och får i sig mat så hon är nöjd. Vi permission så nu är vi på väg till affären för att köpa ersättning.
    Jag ger också ersättning fast vid behov. Men det brukar bli ungefär vid varannan amning. Jag har gett miig den på att jag bara ska försöka amma.
    Om du vill ge amningen en chans vilket det låter som du vill har jag lite tips. Bla en nässpray som jag fick utskriven av vår bvcsköterska som gör att mjölken rinner till lite bättre och Luzernte som ökar produktionen.
    Hade jag varit som du hade jag fortsatt amma även om man har lite mjölk. Kom ihåg ju mer barnet får suga ju mer stimuleras mjölken. Man kan ju amma lite och sen ge ersättning. Sorglit om bara ge upp amningen helt.
  • Pluttan

Vi använder Babysemp. Den hade den på vårat BB. Den funkar än så länge för oss.Men sånt är ju olika.

• Pluttan
    Zvartaliljan skrev 2012-07-09 10:42:53 följande:
    Fick sitta på akuten hela kvällen igår då Emilios pung börjat svullna upp rejält o de misstänkte ljumskbråck. Tog TRE timmar innan vi fick träffa kirurgen!! Sitta där med en liten liten bebis som möjligtvis var riktigt allvarligt sjuk och vi fick vänta så länge!! Det tog läkaren bara två minuter o avgöra att det var ofarligt vattenbråck istället. Tycker det är riktigt dåligt av dom att inte prioritera honom! Sköterskan på 1177 liksom skrek åt mig att åka in OMEDELBART o så får man ändå vänta så länge...
    Akuten i ett nötskal.
    Inte klokt att de inte prioriterar en sån sak särskilt med en så liten bebis. Ursäkta men man blir så J.....AR  förbaskad.
    .Rena mardrömmen att barnen skulle bli sjuka.
Svar på tråden Juni-barnen