• Honeybunny

Levaxin-tråden!!!

Den här tråden tänkte jag är till för dom som äter levaxin, oavsett anledning! Den är till för att kunna fråga allt man undrar. Alla som har några kunskaper om ämnet, tveka inte att skriva det du vet. Och du som har någon fråga, tveka inte att ställa den. Hoppas att det är flera kunniga på området, som hittar hit. Jag är den som INTE har några kunskaper och har därför en fundering. Jag tog blodprov den 23/4. Fick då inbokat en tid för spolning den 14/5 också. Den 14/5 fick jag provsvaret och min TSH låg på 3,4 och han skrev ut 25 mkg direkt. Men nu funderar jag på att öka dosen till 50, på egen hand, för att fortare få ner värdet till 1. Är jag bara otålig eller det en vettig ide? Jag tänkte även beställa en tid för provtagning hos vc eller hos ivf-kliniken, ca 4 veckor efter levaxinstart. Vi ska nämligen inte träffa utredningsgyn förrän i sept nästa gång. Jag äter även pergotime dubbel dos och Provera. Vad tycker ni? Hoppas att denna tråden hjälper fler än mig där ute!

Har försökt sen december 2010!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-26 13:44
    Vad sägs om att vi skapar en BIM-lista?
    Någon som är duktig på det?
    Men jag vill ändå att den primära fokusen ska ligga på levaxin-frågor/svar!
    Och BIM-listan är självklart frivillig att vara med i!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-29 11:23
    Bra sida med info, hitta bra läkare, ref-värden, graviditet mm mm!!
    Finns även en kontakt oss-sida, där ni kan ställa frågor om medicinen, sköldkörteln, graviditet mm!!

www.skoldkortelforeningen.se/
  • Svar på tråden Levaxin-tråden!!!
  • pixie mason

åh fasiken o ja som ligger på 2 :P men ja har ju blitt gravid 2 gr så undrar varför dom säger att 2 är normalt i mitt fall? :S

• Honeybunny

Idag fick jag äntligen ta ett nytt blodprov! Men jag höjer dock levaxinet, på eget bevåg, redan idag, känner nämligen ingen skillnad. Jag har 25mikrogram nu och höjer bara med 25 till, så 50mikrogram totalt. Jag kan bara ringa och få svaret i mitten av nästa vecka.. Skönt! Jag höjer redan idag pga att jag inte känner någon effekt än och viktigast av allt, jag har ÄL runt söndag. Jag vill bara ha ett plus NU!!!! Hur går det för er andra som försöker och äter levaxin? Tipsa gärna andra om denna tråd, så vi får hit personer med alla sorts erfarenheter av Levaxin och personer som har funderingar om ämnet och kanske nyss har börjat "knapra" Levaxin. Jag har också upptäckt att många som genomgår IVF, inte fått sitt TSH kollat innan försöken och troligen inte lyckats pga av detta. Jag skulle vilja, för deras skull, att vi alla hjälps åt att informera dessa blivande mödrar om TSH, så att färre slipper genomgå flera behandlingar utan resultat. Att känna sig misslyckad, vilket man tyvärr gör efter ett tag, är en av dom värsta känslorna som finns. Men när jag fick redo på att mitt TSH var för högt för lyckas, så kände iallafall jag mig mindre misslyckad och jag tror inte att jag är den enda här på FL! Ge inte upp därute!! Man brukar säga att: HOPPET ÄR DET SISTA MAN TAPPAR!! Så se till att det finns där tills ni når er dröm! Sök stöd hos nära och kära! Vi har, från beslutet att skaffa barn, velat vänta med att berätta tills vi har ett plus och den sk "kritiska" perioden har gått, pga att vi är ganska säkra på att alla tycker att vi ska vänta och vi behöver positiv energi, för att lyckas. Därför vänder jag mig till alla här istället, tack för att ni finns! Oj vad långt detta blev! Lycka till alla därute!!

• Smultron 86

Normalvärden är rekomenderade under 2,5. Men när man försöker skaffa barn eller har svårigheter har det visat sig att det är bättre att ligga närmre 1,0 i TSH. Det är inte farligt att ha högre, men vissa är känsligare(känner av det mer) för variationer av TSH än andra. Jag läser till sjuksköterska samt vart på utredning så detta är vad de säger privat samt sagt under min utbildning. Hoppas det hjäler lite i siffer-djungeln :)

• Lillstoran

Vad gäller vid lågt TSH värde. Mitt är nu 0,2 efter 100 mg.

• DarkLink

Nej det är inte farligt att ha högre tsh värde... Däremot kan det vara farligt att ha för mycket eller för lite sskhormoner. Tsh verkar reglera t4 eller t3 i hypofysen.... Olika delar av kroppen behöver olika mycket hormoner... Så tsh är egentligen ett rätt trubbigt verktyg... Men visst, det visar ju i alla fall att man höjt dosen... Men det är helt värdelöst som mätare för när man är färdiginställd och alla celler får tillräcklig energi.

• Honeybunny

Nu har jag fått provsvaret! TSH 1.5 T4 17 Vad vet ni om detta, ser det bra ut? Men jag fortsätter ändå med höjningen, börjar må bättre nu. BIM om 14dagar! Haft sex som två kaniner i minst två veckor nu, fått nytt hopp tror jag. *håller tummarna*

• Lillstoran

TSH värdet är under 2,0 bra och vad jag förstår små finns ingen underfunktion T4, mitt var 8. Detta bör du dock kolla med läkare då ja jag inte är expert inom området.

• isadora81
    Honeybunny skrev 2012-06-26 21:54:47 följande:
    Nu har jag fått provsvaret! TSH 1.5 T4 17 Vad vet ni om detta, ser det bra ut? Men jag fortsätter ändå med höjningen, börjar må bättre nu. BIM om 14dagar! Haft sex som två kaniner i minst två veckor nu, fått nytt hopp tror jag. *håller tummarna*

Du behöver inte höja dosen. TSH ska vara under 3,0 om man inte ska bli gravid och under 2,0 om man vill bli gravid och du ligger ju under båda värdena.
  • Honeybunny
    isadora81 skrev 2012-06-27 10:34:53 följande:
    Du behöver inte höja dosen. TSH ska vara under 3,0 om man inte ska bli gravid och under 2,0 om man vill bli gravid och du ligger ju under båda värdena.

Men det står ju på jättemånga trådar här och även på länken som jag lagt ut, sköldkörtelföreningen, att man ska ligga runt 1.0 i TSH om man vill bli gravid, vilket jag vill..... Jag blir helsnurrig av alla siffror.. Men T4 17 då? Vad innebär det?
  • isadora81
    Honeybunny skrev 2012-06-27 18:53:42 följande:

Men det står ju på jättemånga trådar här och även på länken som jag lagt ut, sköldkörtelföreningen, att man ska ligga runt 1.0 i TSH om man vill bli gravid, vilket jag vill..... Jag blir helsnurrig av alla siffror.. Men T4 17 då? Vad innebär det?

Ingen aning faktiskt... Ja det är en djungel det här. Olika värden överallt. Jag hade hört under 2,0 om man ville bli gravid men om du har hört annorlunda så blir jag osäker.
Svar på tråden Levaxin-tråden!!!