• Honeybunny

Levaxin-tråden!!!

Den här tråden tänkte jag är till för dom som äter levaxin, oavsett anledning! Den är till för att kunna fråga allt man undrar. Alla som har några kunskaper om ämnet, tveka inte att skriva det du vet. Och du som har någon fråga, tveka inte att ställa den. Hoppas att det är flera kunniga på området, som hittar hit. Jag är den som INTE har några kunskaper och har därför en fundering. Jag tog blodprov den 23/4. Fick då inbokat en tid för spolning den 14/5 också. Den 14/5 fick jag provsvaret och min TSH låg på 3,4 och han skrev ut 25 mkg direkt. Men nu funderar jag på att öka dosen till 50, på egen hand, för att fortare få ner värdet till 1. Är jag bara otålig eller det en vettig ide? Jag tänkte även beställa en tid för provtagning hos vc eller hos ivf-kliniken, ca 4 veckor efter levaxinstart. Vi ska nämligen inte träffa utredningsgyn förrän i sept nästa gång. Jag äter även pergotime dubbel dos och Provera. Vad tycker ni? Hoppas att denna tråden hjälper fler än mig där ute!

Har försökt sen december 2010!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-26 13:44
    Vad sägs om att vi skapar en BIM-lista?
    Någon som är duktig på det?
    Men jag vill ändå att den primära fokusen ska ligga på levaxin-frågor/svar!
    Och BIM-listan är självklart frivillig att vara med i!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-29 11:23
    Bra sida med info, hitta bra läkare, ref-värden, graviditet mm mm!!
    Finns även en kontakt oss-sida, där ni kan ställa frågor om medicinen, sköldkörteln, graviditet mm!!

www.skoldkortelforeningen.se/
  • Svar på tråden Levaxin-tråden!!!
  • isadora81
    pixie mason skrev 2012-05-22 19:42:09 följande:
    nej då jag dricker proviva till frukost (oftast) och äter omelett till frukost =)

men bra att veta att man inte ska ta det med kalcium för tyvärr meddelar dom ju inte en om det på sjukhus när man får medicinen och inte alla gånger man tänker sej för när man äter att man inte ska dricka mjölk eller så direkt efter man tagit den

Ja i så fall går det bra. :) Bara det inte är järn eller andra mineraler tillsatta i provivan. Det är inte bara kalcium man ska undvika utan alla mineraler. Detta pga komplexbildning. Därför ska man inte ta kosttillskott tillsammans med tabletterna heller om de innehåller, järn, zink, magnesium, kalcium osv osv.
  • 20augusti

Hej,

Jag har ätit Levaxin i flera år då rubbning i sköldkörteln kan uppkomma i samband med diabetes, vilket jag haft i drygt 20 år.

När jag blev gravid åt jag 25 mikrogram men är nu uppe i 125 mikrogram (är i vecka 28). Höjde två gånger de första två månaderna men har legat stabilt på 125 mikrogram sedan dess. De har gjort kontroller på värdet en gång i månaden sedan jag skrev in mig på Spec MVC, så på mig har man sett att  förändringar i dosen behövts göras efter 4 veckor. Det har känts tryggt och bra hela tiden och väldigt skönt att de har reltivt täta kontroller på mig, jag var orolig i början med doser och värden eftersom det är en liiiiten förhöjd risk för missfall när man har rubbining i sköldkörteln.

• Thunderkatten

Har för mig att man inte ska utsätta tabletterna för ljus heller. Inte aktuellt för mig för mina ligger i en burk men om man har dem på karta kan det vara värt att tänka på. :)

• Smultron 86

Jag har ätit Levaxin nu sen i oktober. Det var det ända fel dom hittade när vi var på utredning. Fick veta att mina värden låg på 0,8 i mars efter jag fått höja till 75 ug. Har hoppats att vi ska kunna få ett plus nu men icke! Någon som har någon bättre erfaranhet än jag på den fronten?

• pixie mason

som ja skrev tidigare i tråden  (tror jag) så fick ja missfall efter sonen och i samma veva upptäcktes att mina värden va super låga men när ja började äta levaxin och kom upp i en bra dos blev jag gravid snabbt och denna gång har liten stanna i magen. är i vecka 19 i morgon :D
    så dina chanser till + är nu mycket större om du har fått en bra dos på medicinen.

• isadora81
    Smultron 86 skrev 2012-05-23 19:53:30 följande:
    Jag har ätit Levaxin nu sen i oktober. Det var det ända fel dom hittade när vi var på utredning. Fick veta att mina värden låg på 0,8 i mars efter jag fått höja till 75 ug. Har hoppats att vi ska kunna få ett plus nu men icke! Någon som har någon bättre erfaranhet än jag på den fronten?

Inte jag heller. Är du på något mer utredning eller kö till ivf?
  • Smultron 86

Vi tänkte göra IVF privat efter sommaren. Ska jobba nu och spara lite pengar :) Och självklart hoppas det löser sig spontant innan dess. Men vi har försökt i över två år nu, det börjar bli tugnt....
    Ni andra då?

• Honeybunny

2år här med och som sagt det börjar bli riktigt tungt. Jag hade ÄL i onsdags men eftersom vi har både smågnabbats och haft stora bråk söndag-torsdag, så blev det inget sex alls dom dagarna utan först igår, jag tror att det tär på oss mer än vi egentligen anar, att gå och hoppas på något som känns så hopplöst varje gång mensen kommer! Jag hade oregelbunden cykel, då fick jag Provera. Det hjälpte inte. Sen hade jag positivt ÄL-test i 7 dagar i rad, då fick jag pergotime. Det hjälpte inte. Då blev det utredning, första besöket tog vi blodprover och gjorde vanlig kontroll. Andra besöket, 3 veckor senare, fick jag reda på blodprovssvaren och han satte in levaxin direkt. Sambon lämnade även spermaprov, som vi får besked om till hösten. Men jag vill gå och ta nytt blodprov i mitten på juni igen, så jag vet om det händer nåt alls. Gyn ville få ner mig till under 2,5, men efter allt jag läst här på fl så vill jag ner till 1! Jaja, mens om 9 dagar eller ett väldigt oväntat plus! Lycka till till er iallafall!

• Honeybunny

Vad sägs om att vi skapar en BIM-lista? Någon som är duktig på det? Men jag vill ändå att den primära fokusen ska ligga på levaxin-frågor/svar! Och BIM-listan är självklart frivillig att vara med i!

• pixie mason

Får ja fråga varför spermatest inte fås svar på fören i höst?

Jag ska hålla tummar o tår för er att ni snart får + :)

Svar på tråden Levaxin-tråden!!!