• Anonym (är jag wt?)

Är det WT att bo i hyesrätt?

Läste runt lite på nätet och folk som tycker det är WT att bo i hyreslägenhet? Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-17 21:21
    *hyresrätt ska det givetvis stå i rubriken. Men det förstod nog de flesta.

• Svar på tråden Är det WT att bo i hyesrätt?
  • Anonym (Moi)
    MissMe83 skrev 2012-06-09 18:51:17 följande:
    Varför bry sig om vad andra tycker? Så länge man trivs. Men vist, det är ju inte hög status på det precis

Vart bor du själv??
  • RosaBabyfilt

Haha vad löjligt :P Vi bor i en nyrenoverad hyresrätt med tre rum i ett fint och lugnt område. Varför skulle det vara sämre än någon som har en bostadsrätt i en förort?

• Anonym (Moi)
    MissMe83 skrev 2012-06-10 12:49:49 följande:
    Anonym (moi) bor i en Nybyggd villa.

Betyder ingenting, det som spelar roll är läget :)
  • MissMe83

Anonym(moi) jo absolut gör det. Det håller jag med om. I vilket fall bor vi i en storstad i ett lungt bra område

• Sara 191

men ååååååååååååå orka bry sig! 

Anonym (JA - det är WT) skrev 2012-06-10 11:04:53 följande:
    Tror faktiskt att merparten av dem som bor i hus eller bostadsrätt tycker det är mkt slödder som bor i hyreslägenheter! INTE ALLA - men ganska många WT bor i hyreslgh i ngt miljonprojekt - där finns endel social misär och de msk som inte har sociala problem men tycker det är bra o bo där - är ofta WT !

Så vi som väljer att flytta därifrån när vi skaffar barn eller fått bättre jobb efter utbildningar - gör det för att vi EJ vill att våra barn ska växa upp i sådana områden - och vill slippa att de ska bli socialt präglade av slöddret som bor i hyreslägenheter i miljonprojekten :p   
    å har du bott så så kan man ju undra vilken håla det var.
  • Paradigm

Att medvetet utesluta en bostadsrätt, dvs. att man har ekonomi för att köpa, tycker jag är dumt. Oftast är det billigare att bo i BR då du betalar till dig själv.

WT är ingenting man kan köpa sig fri från. Klass är något man är.

Hela den här tråden genomsyras av en WT attityd, enligt min mening. Man saknar livskunskap och allmän kunskap om människors olika förutsättningar.

Jag bor i en hyresrätt, ett betonghus från 70-talet.

• Anonym (Mamma A)

Ja jag måste nog säga att här i stan där jag bor är det WT om man som barnfamilj bor i hyresrätt. Säkert skillnad om man bor i en storstad. Husen här är inte speciellt dyra och inte bostadsrätter heller så alla "icke-WT" flyttar så snart som möjligt till något eget. Alla hyresområden är stökiga också och kända som "sämre" att bo i för barnen. Jag tycker synd om barn i dessa hyresrätter faktiskt som får sämre skola och socialt umgänge redan från start. Samtidigt är det så segregerat så mina barn kommer säkert aldrig att träffa ett barn som växer upp i en fattig miljö eller är invandrare förrän de börjar högstadiet eller gymnasiet. Lite synd tycker jag också faktiskt. Vi bor i ett typiskt villaområde där alla familjer är väldigt präktiga på ytan.

• Paradigm
    Anonym (Mamma A) skrev 2012-06-13 17:11:08 följande:
    Ja jag måste nog säga att här i stan där jag bor är det WT om man som barnfamilj bor i hyresrätt. Säkert skillnad om man bor i en storstad. Husen här är inte speciellt dyra och inte bostadsrätter heller så alla "icke-WT" flyttar så snart som möjligt till något eget. Alla hyresområden är stökiga också och kända som "sämre" att bo i för barnen. Jag tycker synd om barn i dessa hyresrätter faktiskt som får sämre skola och socialt umgänge redan från start. Samtidigt är det så segregerat så mina barn kommer säkert aldrig att träffa ett barn som växer upp i en fattig miljö eller är invandrare förrän de börjar högstadiet eller gymnasiet. Lite synd tycker jag också faktiskt. Vi bor i ett typiskt villaområde där alla familjer är väldigt präktiga på ytan.
    På vilket sätt får de sämre skola? Det måste ju innebära att de har "dåliga" lärare.

Socialt umgänge tror jag mer handlar om föräldrarnas kontroll och medvetenhet om vilka de umgås med. Det jag syftar på är att det finns ungdomar som bor i villor och som missköter sig grovt. Ett intressant faktum är att man fann högst användning av droger på Östermalmsområdet i Sthlm, om jag minns rätt från något program som jag såg på teve för ett tag sedan.

Jag tror mycket hänger på föräldrarna, och inte enbart på vilket område man växer upp i. Ett bra område garanterar inte en bra uppväxt. Det är väl snarare en slags kombination, skulle jag vilja påstå.
  • Anonym
    Fattig student skrev 2012-06-13 17:05:40 följande:
    Att medvetet utesluta en bostadsrätt, dvs. att man har ekonomi för att köpa, tycker jag är dumt. Oftast är det billigare att bo i BR då du betalar till dig själv.

WT är ingenting man kan köpa sig fri från. Klass är något man är.

Hela den här tråden genomsyras av en WT attityd, enligt min mening. Man saknar livskunskap och allmän kunskap om människors olika förutsättningar.

Jag bor i en hyresrätt, ett betonghus från 70-talet.
    Borg bara älskar dig som tror att enda vägen ut ur kris är konsumtion.
    Att "köpa" betyder oftast ta en massa jäkla lån och det är definitivt inte säkert att det är mest ekonomiskt lönsamt, det är tvärtom riktigt korkat att köpa om man jämför med HR om det ligger i någorlunda attraktiva områden.
  • Paradigm
    Anonym skrev 2012-06-13 19:41:20 följande:
    Borg bara älskar dig som tror att enda vägen ut ur kris är konsumtion.
    Att "köpa" betyder oftast ta en massa jäkla lån och det är definitivt inte säkert att det är mest ekonomiskt lönsamt, det är tvärtom riktigt korkat att köpa om man jämför med HR om det ligger i någorlunda attraktiva områden.
    Självklart är det inte lönsamt att köpa en BR där föreningens ekonomi är värdelös. Det måste man ju även ta hänsyn till. Om man köper en prisvärd BR så kommer man definitivt att tjäna på det. En person/företag som hyr ut har oftast vinstintresse, dvs. de vill tjäna pengar på sina hyreskunder.

Sedan har jag aldrig sagt någonting om att konsumtion står för lösningen på en kris. Så det där fattar jag inte.
  • Anonym
    Fattig student skrev 2012-06-13 22:00:45 följande:
    Självklart är det inte lönsamt att köpa en BR där föreningens ekonomi är värdelös. Det måste man ju även ta hänsyn till. Om man köper en prisvärd BR så kommer man definitivt att tjäna på det. En person/företag som hyr ut har oftast vinstintresse, dvs. de vill tjäna pengar på sina hyreskunder.

Sedan har jag aldrig sagt någonting om att konsumtion står för lösningen på en kris. Så det där fattar jag inte.
    AH! Precis som bankerna och bostadsrättsföreningarna! Så där skiljer inte ett dugg, du får helt enkelt ta till bättre och hållbara argument.
    Som sagt, Borg älskar såna som dig som utan vidare eftertanke pratar om köpa och konsumtion som enda och RÄTTA lösningen.
  • Paradigm
    Anonym skrev 2012-06-13 22:05:15 följande:
    AH! Precis som bankerna och bostadsrättsföreningarna! Så där skiljer inte ett dugg, du får helt enkelt ta till bättre och hållbara argument.
    Som sagt, Borg älskar såna som dig som utan vidare eftertanke pratar om köpa och konsumtion som enda och RÄTTA lösningen.
    Jag behöver inte. För det är sant.
  • Anonym (Mamma A)
    Fattig student skrev 2012-06-13 17:21:14 följande:
    På vilket sätt får de sämre skola? Det måste ju innebära att de har "dåliga" lärare.

Socialt umgänge tror jag mer handlar om föräldrarnas kontroll och medvetenhet om vilka de umgås med. Det jag syftar på är att det finns ungdomar som bor i villor och som missköter sig grovt. Ett intressant faktum är att man fann högst användning av droger på Östermalmsområdet i Sthlm, om jag minns rätt från något program som jag såg på teve för ett tag sedan.

Jag tror mycket hänger på föräldrarna, och inte enbart på vilket område man växer upp i. Ett bra område garanterar inte en bra uppväxt. Det är väl snarare en slags kombination, skulle jag vilja påstå.
    Sämre skola, jag menar stökiga klasser då många barn har problem hemma, invandrarbakgrund, koncentrationsproblem och föräldrar som inte bryr sig om barnens skolgång. Visst kan barnen få en dålig uppväxt även här i villaområde men det finns ju en social norm om att sköta skolan och de flesta har väldigt engagerade föräldrar som bryr sig om läxor m.m. Nästan alla barn har föräldrar med arbete och det gör ju att de sociala problemen blir färre med automatik. Många vuxna som saknar arbete kan ha alkohol eller drogproblematik eller andra problem som t.ex. depression (mer sällsynt bland dem som har ett seriöst arbete att sköta tror jag). I hyreshusområdena finns många familjer där en eller båda föräldrarna saknar jobb. Så visst tror jag det är lugnare här i vårt villaområde än om vi hade bott i miljonprogramsområdet.
Svar på tråden Är det WT att bo i hyesrätt?