Anonym (Mamma A) skrev 2012-06-13 17:11:08 följande:
Ja jag måste nog säga att här i stan där jag bor är det WT om man som barnfamilj bor i hyresrätt. Säkert skillnad om man bor i en storstad. Husen här är inte speciellt dyra och inte bostadsrätter heller så alla "icke-WT" flyttar så snart som möjligt till något eget. Alla hyresområden är stökiga också och kända som "sämre" att bo i för barnen. Jag tycker synd om barn i dessa hyresrätter faktiskt som får sämre skola och socialt umgänge redan från start. Samtidigt är det så segregerat så mina barn kommer säkert aldrig att träffa ett barn som växer upp i en fattig miljö eller är invandrare förrän de börjar högstadiet eller gymnasiet. Lite synd tycker jag också faktiskt. Vi bor i ett typiskt villaområde där alla familjer är väldigt präktiga på ytan.
På vilket sätt får de sämre skola? Det måste ju innebära att de har "dåliga" lärare.
Socialt umgänge tror jag mer handlar om föräldrarnas kontroll och medvetenhet om vilka de umgås med. Det jag syftar på är att det finns ungdomar som bor i villor och som missköter sig grovt. Ett intressant faktum är att man fann högst användning av droger på Östermalmsområdet i Sthlm, om jag minns rätt från något program som jag såg på teve för ett tag sedan.
Jag tror mycket hänger på föräldrarna, och inte
enbart på vilket område man växer upp i. Ett bra område garanterar inte en bra uppväxt. Det är väl snarare en slags kombination, skulle jag vilja påstå.