• Anonym (är jag wt?)

Är det WT att bo i hyesrätt?

Läste runt lite på nätet och folk som tycker det är WT att bo i hyreslägenhet? Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-17 21:21
    *hyresrätt ska det givetvis stå i rubriken. Men det förstod nog de flesta.

• Svar på tråden Är det WT att bo i hyesrätt?
  • Gumsegumsan
    Anonym skrev 2012-05-20 12:16:34 följande:
    Det som är skrämmande är DIN okunskap. Att du är grön av avund lyser igenom extremt tydligt eftersom du känner dig tvingad att ta till påhopp.
    Av det du berättar så äör du inte ekonomiskt sinnad alls utan du tror det bara.

hahaha! tack för att även jag fick ett inlägg att skratta åt till slut!

dina analyser fungerar inte särskilt bra! haha! grön av avund? på alla som sitter och slänger pengarna i sjön till en hyresvärd? knappast. snarare är jag supernöjd över att vara ägare till en villa som är högt värderad och saknar topplån. det är få i min ålder som har såna tillgångar här i storstan.

dessutom är ekonomi något jag arbetar med på heltid efter en utbildning som gav mig såväl högsta betyg i samtliga ämnen samt stipendier för mina "utmärkta studieresultat" *tittar på diplomen som hänger på väggen*

så ha en trevlig söndag och bråka med någon annan!    
  • Anonym (Är det sant?)
    Gumsegumsan skrev 2012-05-20 12:24:50 följande:

dina analyser fungerar inte särskilt bra! haha! grön av avund? på alla som sitter och slänger pengarna i sjön till en hyresvärd? knappast. snarare är jag supernöjd över att vara ägare till en villa som är högt värderad och saknar topplån. det är få i min ålder som har såna tillgångar här i storstan.

dessutom är ekonomi något jag arbetar med på heltid efter en utbildning som gav mig såväl högsta betyg i samtliga ämnen samt stipendier för mina "utmärkta studieresultat" *tittar på diplomen som hänger på väggen*

OK. Kan du räkna ut detta?

Jag bor i en HR i centrala city i Sthlm. Hyra 8700:- tillkommer el. Lgh en 4:a på 100 kvm.

Likvärdig lgh kostar att köpa (kollade på hemnet) 5 miljoner och en avgift på 7000 kronor.
    Alternativt 6 miljoner och en ngt billigare avgift på mellan 1000-1500 kr/månad.

Vilket är billigast om du måste låna för att köpa denna lgh?

Man kan inte räkna med att göra en vinst det kan lika bra bli förlust om några år. 
  • Gumsegumsan
    Anonym (Är det sant?) skrev 2012-05-20 12:35:19 följande:
    OK. Kan du räkna ut detta?

Jag bor i en HR i centrala city i Sthlm. Hyra 8700:- tillkommer el. Lgh en 4:a på 100 kvm.

Likvärdig lgh kostar att köpa (kollade på hemnet) 5 miljoner och en avgift på 7000 kronor.
    Alternativt 6 miljoner och en ngt billigare avgift på mellan 1000-1500 kr/månad.

Vilket är billigast om du måste låna för att köpa denna lgh?

Man kan inte räkna med att göra en vinst det kan lika bra bli förlust om några år. 

nu pratar ju du om väldigt höga summor pengar och om du inte har någon form av kontantisats så är detta en alldeles för dyr lägenhet för dig att investera i. det går ju inte att investera i något som man inte har råd att betala investeringskostnaderna för, så i ditt fall finns det ju inga alternativ om det endast är hyra för 8700 kr per månad eller att ta lån på över 5 miljoner. dock vidhåller jag att en BR är en bättre investering än en HR som inte är någon investering alls. men det förutsätter ju att man köper något man har råd med.

i detta fall krävs det alltså inga större matematikkunskaper för att konstatera att den månatliga utgiften blir betydligt högre om du ska låna samtliga pengar till ett inköp jämfört med om du kan hyra den av någon som haft råd att investera i den utan att belåna sig upp över öronen. 

visst kan man aldrig räkna med att göra vinster vid bostadsaffärer, men sannolikheten att göra det är större än att gå med förlust i de allra flesta fall. sen är ju bostadsinköp som med allt annat, man får anpassa inköpet efter vad plånboken tillåter.
  • Anonym (Är det sant?)
    Gumsegumsan skrev 2012-05-20 12:52:59 följande:
    nu pratar ju du om väldigt höga summor pengar och om du inte har någon form av kontantisats så är detta en alldeles för dyr lägenhet för dig att investera i. det går ju inte att investera i något som man inte har råd att betala investeringskostnaderna för, så i ditt fall finns det ju inga alternativ om det endast är hyra för 8700 kr per månad eller att ta lån på över 5 miljoner. dock vidhåller jag att en BR är en bättre investering än en HR som inte är någon investering alls. men det förutsätter ju att man köper något man har råd med.

i detta fall krävs det alltså inga större matematikkunskaper för att konstatera att den månatliga utgiften blir betydligt högre om du ska låna samtliga pengar till ett inköp jämfört med om du kan hyra den av någon som haft råd att investera i den utan att belåna sig upp över öronen. 

visst kan man aldrig räkna med att göra vinster vid bostadsaffärer, men sannolikheten att göra det är större än att gå med förlust i de allra flesta fall. sen är ju bostadsinköp som med allt annat, man får anpassa inköpet efter vad plånboken tillåter.
    Så som jag bor med denna låga hyra är det många som gör i attraktiva områden. Dina sypunkter ovan (läst dina andra inlägg) är således fel.

Om du nu skulle gå med vinst ett par hundra tusen på en lägenhet (se ovan) då du bott där säg 5 år. Så har du ändå gått i förlust med tanke på att du kan bo billigare.

Jag har bott i innerstaden och i HR i hela mitt liv. Jag vet hur folk dealar med sina HR. Det finns värdar som säljer HR. Jag har dock aldrig betalat eller sålt ngn.
    HR och det finns folk som köper dem.
    Jag vet folk som har köpt HR för en miljon. Vilket de tjänar på iom att det är reglerade hyror. Dessutom vill inte alla på i BR där du endast äger en andel i BR.
  • Gumsegumsan
    Anonym (Är det sant?) skrev 2012-05-20 12:58:38 följande:
    Så som jag bor med denna låga hyra är det många som gör i attraktiva områden. Dina sypunkter ovan (läst dina andra inlägg) är således fel.

Om du nu skulle gå med vinst ett par hundra tusen på en lägenhet (se ovan) då du bott där säg 5 år. Så har du ändå gått i förlust med tanke på att du kan bo billigare.

Jag har bott i innerstaden och i HR i hela mitt liv. Jag vet hur folk dealar med sina HR. Det finns värdar som säljer HR. Jag har dock aldrig betalat eller sålt ngn.
    Jag vet folk som har köpt HR för en miljon. Vilket de tjänar på iom att det är reglerade hyror. Dessutom vill inte alla på i BR där du endast äger en andel i BR.

i ditt fall (när jag förmodar att du pratar om att belåna upp dig mer än vad jag gissar att du har råd till) så är det givetvis inget alternativ för dig att köpa, men jag trodde det var självklart att diskussionen inte handlade om att överbelåna sig..?

i ditt fall skulle således inte en eventuell försäljningsvinst täcka de kostnader du haft under boendets tid och således skulle hela kalaset totalt sett vara en förlust.

jag förstår inte hur du drar parallellen att mina åsikter är fel? (hur nu en åsikt kan vara fel...?) om man överbelånar sig och drar på sig större lån än man behärskar så är det väl självklart att det leder till en förlustaffär och så småningom lyxfällan..??
  • Gumsegumsan
    Anonym (Är det sant?) skrev 2012-05-20 12:58:38 följande:

glömde ju svara på det sista..

att deala med HR som folk nämner här i tråden är ju givetvis ett sätt att gå med vinst också. dock ska inte hyresrätter kosta något att anskaffa och dessa "vinster" som folk här nämner är således olagliga alternativ. för mig var det självklart att det var lagliga alternativ som diskuterades. Om det är olagliga alternativ som diskuteras så finns ju en rad andra möjligheter också...
  • Mästaren
    Gumsegumsan skrev 2012-05-20 12:24:50 följande:

Och ändå är det så svårt att räkna ut att vilket som passar bäst beror på utbudet där man vill bo, situation man befinner sig i och vilka risker man är beredd att ta? Jag betalar mer än vad jag hade behövt betala för en bostadrätt, det stämmer antagligen. Det gör jag för att jag inte har lust att ta risken, på samma sätt som jag betalar in mina försäkringar och min A-kassa trots att jag förmodligen förlorar pengar på det, så betalar jag min hyra. 

Bostäder är för övrigt inte det enda man kan köpa som ökar i värde. 
  • Anonym (Är det sant?)
    Anonym skrev 2012-05-19 22:51:04 följande:
    Vilket idiotiskt resonemang att pengar på räntor inte är lika "bortkastade" som avgift till en hyresvärd.
    Snarare är det precis tvärtom eftersom hyran betalar service och underhåll och räntor är ren och skär bortkastad avgift som går direkt till banken utan att ge dig annat än "förmånen" att få ta lån. Tomte

Första gången jag bytte in en HR tjänade jag 300 000, andra gången 500 000 genom avdrag på försäljningspriset. Så visst kan man tjäna pengar på HR på ett HELT annat sätt än vad du någonsin kommer att kunna göra!

Jag tackar verkligen alliansen som gjort detta möjligt genom att driva igenom försäljningar så att HR börjar bli ovanligt. I och med att det mest byggs BR så blir min 3:e lägenhet mer och mer värd och jag kommer att tjäna MYCKET om några år då jag kommer att flytta igen.
    Jag skrattar hela vägen till banken och än mer när jag tänker på vad du skrivit!
  • Gumsegumsan
    Mästaren skrev 2012-05-20 13:08:17 följande:
    Och ändå är det så svårt att räkna ut att vilket som passar bäst beror på utbudet där man vill bo, situation man befinner sig i och vilka risker man är beredd att ta? Jag betalar mer än vad jag hade behövt betala för en bostadrätt, det stämmer antagligen. Det gör jag för att jag inte har lust att ta risken, på samma sätt som jag betalar in mina försäkringar och min A-kassa trots att jag förmodligen förlorar pengar på det, så betalar jag min hyra. 

Bostäder är för övrigt inte det enda man kan köpa som ökar i värde. 

du har helt rätt, och jag köper att man kanske inte vill ta risken. för som jag upprepat några gånger så ÄR det givetvis en chansning, men sannolikheten att göra vinst är större än att gå med förlust.
    jag har tidigare skrivit att HR är ett ytterst bekvämt boende som inte kräver någon större buffert etc och det är givetvis ett val man gör. val som jag också gjort i perioder av mitt liv. det har jag aldrig motsagt.

och givetvis kan man göra vinster på andra typer av inköp också. vem har sagt något annat?   
  • Anonym (Är det sant?)
    Gumsegumsan skrev 2012-05-20 13:08:14 följande:
    glömde ju svara på det sista..

att deala med HR som folk nämner här i tråden är ju givetvis ett sätt att gå med vinst också. dock ska inte hyresrätter kosta något att anskaffa och dessa "vinster" som folk här nämner är således olagliga alternativ. för mig var det självklart att det var lagliga alternativ som diskuterades. Om det är olagliga alternativ som diskuteras så finns ju en rad andra möjligheter också...
    Det är lagligt att t ex göra ett byte till en villa eller en BR och samtidigt dra ned på priset. Ganska mkt t o m.

Att det dealas med HR vet alla. det gör t o m domare och poliser. 
Svar på tråden Är det WT att bo i hyesrätt?