• Anonym (är jag wt?)

Är det WT att bo i hyesrätt?

Läste runt lite på nätet och folk som tycker det är WT att bo i hyreslägenhet? Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-17 21:21
    *hyresrätt ska det givetvis stå i rubriken. Men det förstod nog de flesta.

• Svar på tråden Är det WT att bo i hyesrätt?
  • Anna Paulita
    Indianica skrev 2012-05-19 15:49:56 följande:
    Nej, men det är hög status med ett "fint" boende och ett "fint" boende är väl i regel ett så dyrt boende som möjligt, så har det varit sedan urminnes tider och kommer nog alltid att så vara? Vill tro att det aldrig blir en statusmarkör/symbol med en hyresrätt.

Själv kommer jag aldrig mer att bo i hyresrätt eftersom det trots allt skiljer så pass lite i omkostnader, i regel blir det säkert dyrare med hyresrätt eftersom man inte kan få ut en vinst om man gör sig av med den. Bostadsrätten gjorde vi en vinst på flera hundratusen efter att vi bott i den under ett år, just därför känns hyresrätt som otroligt oekonomiskt. Men det 'är min åsikt, ser dock inte ned på dem i hyresätt.

En hyresrätt kan vara ett väldigt dyrt boende.
  • Anonym
    Anna Paulita skrev 2012-05-19 16:57:55 följande:
    En hyresrätt kan vara ett väldigt dyrt boende.
  • EllenH

Lite enkelspårigt får jag säga, antingen korkad i hyresrätt eller smart i bostadsrätt .... Om man bor i hyresrätt är man inte bunden till marknaden och ev räntor, man är inte heller bunden till att bostaden ska öka värde för att inte pengarna ska vara slängda i sjön .... I mitt fall har jag använt det faktum att jag inte sitter m gigantiska lån till ett mindre lån för fritidsboende, där växer mina pengar just nu och jag kan sälja med godvinst vid personlig ekonomisk kris utan att jag för den skull riskerar mitt tak över huvudet....eller sälja utan vinst den dag jag vill göra annat ....

• Gumsegumsan
    Anonym skrev 2012-05-19 16:47:11 följande:
    Synd att du inte fattar att BR är mer än lägenheter. 

tack för ditt inlägg till debatten! du får försöka idiotförklara någon annan för jag är väl insatt i olika boendeformer!
  • Anonym
    Gumsegumsan skrev 2012-05-19 18:24:23 följande:
    tack för ditt inlägg till debatten! du får försöka idiotförklara någon annan för jag är väl insatt i olika boendeformer!
    Men du vet ju inte vad som ska fixas i ett BR-hus. Borde du inte veta det om du är så insatt? 
  • Gumsegumsan
    Anonym skrev 2012-05-19 18:37:58 följande:
    Men du vet ju inte vad som ska fixas i ett BR-hus. Borde du inte veta det om du är så insatt? 

jag vet inte vad ditt problem är, men en BR är en BR oavsett om den är i parhusform, lägenhetsform eller villaform. det kanske var mer än du visste? 

eller du kanske trodde att man behövde stå för takläggning, målning och dränering om man har en BR i hus-form? du vet väl att BR-föreningen sköter sånt oavsett hur din BR är utformad?

• EllenH
    Gumsegumsan skrev 2012-05-19 18:24:23 följande:

Jag tror att det som avsågs är att man i BR är ansvarig för hela husets underhåll, inte bara den enskilda spisen, er styrelse har ansvar för tak omläggningar fasad renoveringar mm ... I många brf er förstår man inte riktigt det juridiska allvaret i det... Jag hade en kompis i BR som fick hela sin lägenhet förstörd av ett takläckage, tyvärr hade styrelsen anlitat ett bolag svart och det blev väldigt jobbiga konsekvenser för samtliga boende ... De som sitter i styrelsen gör ett ganska tufft jobb och de som "bara bor" surfar lite på det. Det är klart att min kompis hade extrem otur men som sagt det handlar inte bara om din trasiga spis och ditt enskilda rör läckage
  • Gumsegumsan
    EllenH skrev 2012-05-19 18:44:35 följande:

Jag tror att det som avsågs är att man i BR är ansvarig för hela husets underhåll, inte bara den enskilda spisen, er styrelse har ansvar för tak omläggningar fasad renoveringar mm ... I många brf er förstår man inte riktigt det juridiska allvaret i det... Jag hade en kompis i BR som fick hela sin lägenhet förstörd av ett takläckage, tyvärr hade styrelsen anlitat ett bolag svart och det blev väldigt jobbiga konsekvenser för samtliga boende ... De som sitter i styrelsen gör ett ganska tufft jobb och de som "bara bor" surfar lite på det. Det är klart att min kompis hade extrem otur men som sagt det handlar inte bara om din trasiga spis och ditt enskilda rör läckage

jo det är ju visserligen sant. har man investerat i en dålig förening så riskerar man ju mer. dock ligger det ju lite ansvar på en själv att se vad man investerar pengar i, men det trodde jag var självklart.
  • EllenH

Styrelsen byts rätt ofta och det är ofta amatörer som sitter i dom... men det är klart om du bor i ett brf hus kanske det är lätt att ha koll på att byggjobb sker korrekt eller att huset är i toppskick utan tidigare fusk när det köps

• Anonym (Är det sant?)
    EllenH skrev 2012-05-19 18:44:35 följande:
    Sådant har jag hört förr. Helt ovanligt är det inte. 
Svar på tråden Är det WT att bo i hyesrätt?