Aborter av barn med Down syndrom?
Sitter och tittar på Debatt som gick för några veckor sedan där man debatterar detta. Jag tror självklart på alla människors lika värde men är nyfiken på hur andra tänker i denna fråga!
Sitter och tittar på Debatt som gick för några veckor sedan där man debatterar detta. Jag tror självklart på alla människors lika värde men är nyfiken på hur andra tänker i denna fråga!
Jag hade gjort abort av fen enkla anledningen att jag tror inte jag räckt till för ett barn med ds.
Loryina: fy vilken syn du har. Det sårar enormt.
Jag jobbar med barn som har DS och andra diagnoser just nu men skulle test visa på att jag haft ett sjukt barn i magen skulle det bli abort.
Redan fått göra en abort pga grov typ av OI, då upptäcktes det i vecka 18+0 på RUL. Så skulle jag bli gravid igen skulle det inte berättas för omgivningen innan RUL heller.
Jag blir personligen väldigt provocerad av detta. Respekterar att alla är olika och tycker självklart att alla får bestämma själva och har rätt till sin åsikt och sina känslor.
Men jag har ett barn med en sällsynt diagnos, det finns 10 barn i sverige med denna svåra sjukdom. Han har ett bra liv idag trots många operationer och mycket sjukhus.
När jag väntade mitt andra barn gjorde vi ett moderkakstest i v11 men jag vet inte om jag verkligen tänkt efter när jag gjorde det. Skulle jag valt bort mitt äldsta barn om jag visste han var sjuk? Jag skulle aldrig vilja leva utan honom.
Nu väntar jag mitt tredje barn och har valt bort alla tester trots att mvc tjatat, och då menar jag tjatat. För mig är ett barn ett barn och jag har kärlek och kraft så det räcker till alla.
Det är en ny pappa till detta tredje barn och risken för den genetiska sjukdom min son har är alltså lika med noll, det mvc tjatar om är just att kolla efter DS. Aldrig skulle jag välja bort ett barn med DS eller något annat barn.
www.sallsyntadiagnoser.se
www.mpsforeningen.se
Hade gjort abort.
Gjorde KUB- test när jag var gravid med dottern (erbjuds till alla i mitt län oavsett ålder), om det hade visat hög sannorlikhet för kromosomavvikelse hade vi gått vidare med FVP/MKP och gjort abort om barnet inte varit friskt/haft DS.
Jag hade gjort abort.
Jag hade gjort abort.
Kan dock tillägga att jag inte gjort några koller utöver RUL när jag väntat mina barn. Hade jag blivit gravid idag eller senare (nu är jag 33) så hade jag gjort tester för att kolla.