• Mosen

Aborter av barn med Down syndrom?

Sitter och tittar på Debatt som gick för några veckor sedan där man debatterar detta. Jag tror självklart på alla människors lika värde men är nyfiken på hur andra tänker i denna fråga!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Aborter av barn med Down syndrom?
  • Buscemi
    Beckah82 skrev 2012-05-18 19:22:55 följande:
    Härligt

Allergibarn är inget för mig så blir barnen allergiska tänker jag göra mig av med dem?

Barn med Asperger, ADHD, Langerhans cellhistiocytos, Mastocytos och öronbarn är inget för mig heller. Hoppsan, nu fick jag det ändå och då får man skapa sitt familjeliv utifrån DET
    Men om man inte behöver skapa något utifrån det så är det väl bra. Dina svårigheter är väl dina egna?
    Ingen ska tvingas att föda ett barn dom inte vill ha.
    Just därför har vi fri abort.  
  • Jennie med ie

"Jag skulle inte göra testet" eftersom det innebär en ökad missfallsrisk. Det är svaret som gäller om det är moderkaksprov eller fostervattenprov som åsyftas, inte ultraljudsundersökningar för att utröna risken storlek. I de fallen skulle jag nog göra´t.

Abort vid DS eller nanat är ö h t inget tänkbart alternativ.

• Sweet life
    kajsaa skrev 2012-05-18 19:23:34 följande:
    Ett barn är väl ett barn? Ett barn som kan leva ett bra liv? Det handlar om barn som kommer behöva extra stöd i livet, inte några livsupphållande maskiner etc! Förstår inte hur folk tänker: "vi vill ha ett barn, men det ska bra rät barn!!"
    Barn med downs har oftast hjärtfel av olika allvarliga varianter. Vissa kommer behöva livsuppehållande åtgärder hela livet för att kunna leva...

Kan jag göra valet gör jag det, och aborterar.

Det betyder INTE att jag nekar de DS barn som är födda sin existens. Det handlar om att JAG inte känner att JAG skulle orka...
  • Hannah76

Jag skulle inte göra ett test.
    Och jag skulle inte abortera ett foster med DS. För mig är intt det något jag har oroat mig för, det känns definitivt inte som det värsta som kan hända.

• Lottie72

Jag valde att inte göra något test, och fick en liten tjej med det lilla extra! :) Hade jag vetat vad jag vet idag och stått inför samma val igen hade jag inte gjort något test denna gången heller.... Tilda föddes med ett litet hjärtfel, hon är hörselskadad och har glasögon....men vad gör det i det stora hela? Hon är en underbar liten person med en stor personlighet, älskad av hela sin familj och av alla hon kommer i närheten av! Det kommer att gå bra för henne i livet det är jag alldeles övertygad om!

• lilja87

Jag hade gjort abort. Jag har ett friskt barn, och det är komplicerat nog att få vardagen att gå ihop.

• kajsaa

Folk borde tänka en gång till innan dom börjar sexa utan skydd, vad det innebär att skaffa barn! Du kan få
    Ett barn med ds, något du ser med en gång vid födseln. Du kan även få ett barn med Aspergers eller andra sjukdomar dom i te syns men som kommer vara tufft! Ditt barn kanske blir manodepressiv vid tonåren, gör ni er av med barnen då också??

• MalinEddie
    kajsaa skrev 2012-05-18 20:33:36 följande:
    Folk borde tänka en gång till innan dom börjar sexa utan skydd, vad det innebär att skaffa barn! Du kan få
    Ett barn med ds, något du ser med en gång vid födseln. Du kan även få ett barn med Aspergers eller andra sjukdomar dom i te syns men som kommer vara tufft! Ditt barn kanske blir manodepressiv vid tonåren, gör ni er av med barnen då också??
    Jag ser skillnad på levande barn och är för fri abort. Är du emot abort annars också?
  • Annaïck

Det måste väl bero mycket på ens livssituation? Har man redan barn kanske man väljer abort men om man kämpat för att få barn och äntligen blivit gravid kanske man behåller? Mycket svårt att veta hur man skulle göra. Jag tror att jag skulle göra abort för jag har ju redan två barn och är snart 40..

Svar på tråden Aborter av barn med Down syndrom?