• Anonym (ledsen)

Svullen mage/ballongmage

Hej
    Jag skulle önska så att det fanns någon här på forumet som delar mitt problem och har funnit något som hjälper/fungerar!

Mitt problem kallas ballongmage tror jag, det är något trassel med min tunntarm som gör att ju längre dagen går ju mer svullnar magen, den är svullen från precis under bysten! Jag ser jätte gravid ut på kvällen och det är så ledsamt!
    Jag har bantat ner mig och bantat ner mig för jag tror magen ska försvinna, pratade precis med en sköterska nu som sa att "det spelar ingen roll hur smal du blir det har inte med fetma eller att du är tjock att göra!"

Jag lider så av detta!!  Känner mig oattraktiv och tjock.
    Sköterskan jag precis pratade med sa att jag ska undvika tuggummi, undvika produkter med sötningsmedel och pepparmint. Tuggummi brukar jag inte tugga,
    Pepsi max eller cola light dricker jag ibland men inget som har pepparmint äter jag.

Fiberprodukter/fullkorn fattade jag som att det inte var så jätte bra? men vad tusan ska man äta då? Jag har jätte trög mage, långsam tarmpassage och kan inte äta vitt bröd tex
    Nu har jag ätit efter GI metoden och då ska man äta fullkornspasta, fullkornsris etc

HUR ska jag äta för att INTE få uppblåst/svullen mage! Vill inte ha det så här Jag lider

Tacksam för tips och hjälp

• Svar på tråden Svullen mage/ballongmage
  • Anonym (ledsen)
    Anonym skrev 2012-05-22 14:26:52 följande:
    Jag har samma probem efter att jag fick tarmvred på tunntarmen för lite mer än två månader sedan. Jag hoppas förvisso på att det är ett övergående problem hos mig då detta började efter operationen. Men det verkar inte ha någon betydelse vad jag äter. Jag börjar blåsa upp efter lunch och på kvällen är jag så uppblåst att det är obehagligt. De kvällar det är som värst har jag rejält ont i magen också. Min läkares enda förklaring är att det troligen är lite trångt i tarmen fortfarande och att det inte finns så mycket att göra åt det.
    Jag är rätt så smal också då jag gick ner över 10 kg i samband med att jag blev sjuk i våras, så jag ser verkligen ut som jag är gravid på kvällarna.
    Jag hoppas verkligen att det går över för dig för det är så ledsamt att se ut som man är gravid
    Min mage sväller också med dagen och är som störts på kvällen!
  • Anonym (ledsen)
    Anonym skrev 2012-05-22 14:27:11 följande:
    LCHF! Alla mina problem med ballongmage försvann!
    Okey hur kommer det sig tror du?

Jag äter efter GI nu, på ett ungefär, inte jätte strängt, när jag började åt jag ingen pasta, potatis, ris och bröd. Det kan man ju inte hålla på med i all evighet, nu äter jag pasta, ris och potatis men i små mängder
  • Anonym (ledsen)
    ius lexis skrev 2012-05-22 14:32:10 följande:

Ja, det är ju bra att man ändrar kosten men att undvika alla kolhydrater och mjölprodukter ger ett skittråkigt liv och är man inte överviktig så känns det väl inte som att man alltid har superlust att följa den varianten. Jättesvårt att hitta något att äta till frukost eller ta med till morgonfikat på jobbet. Visst det går att knapra ett ägg, men jag behöver mer. Därför så har håller jag det inte alls längre.
    Men annars vet jag inget sätt egentligen som inte gör livet så trist.
    Det känns väldigt befriande att se att fler har detta problem, annars när man hör någon säga att de känner sig uppblåst så syns det ju knappt medans en annan tas för att vara gravid i 6 månaden.
    Du skriver att du gått ned i vikt utan resultat, skippade du kolhydraterna då?

Eller hur!!! Särskilt om man tycker om att äta Jag saknar bröd/smörgås, tycker det är så gott till morgonkaffet! Äter nu Finn Crisp. Havregrynsgröt äter jag ett mål! Tycker inte det är så speciellt roligt att knapra på ett ägg heller i så fall ska det vara äggmacka

Nu väger jag 53 och 166 lång, det är inte mycket men magen är ju kvar om jag inte går och håller in den hela tiden Jo jag slutade med bröd, pasta, ris och potatis, åt bara tex köttfärssåsen, kycklingen eller vad det nu var utan det och sallad till. brödet håller jag mig fortfarande ifrån men äter pasta, ris och potatis igen i små mängder.
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (Jag också) skrev 2012-05-22 14:33:45 följande:
    Kan bara instämma med ovanstående inlägg. Har lidit av ballongmage i 15 år tills jag bestämde mig för att gå ner i vikt och provade LCHF. Alla problem med ballongmage försvann samma vecka.
    Men varför med LCHF??? berätta gärna?? Har du några teorier?
  • Anonym
    Anonym (ledsen) skrev 2012-05-22 14:42:29 följande:
    Okey hur kommer det sig tror du?

Jag äter efter GI nu, på ett ungefär, inte jätte strängt, när jag började åt jag ingen pasta, potatis, ris och bröd. Det kan man ju inte hålla på med i all evighet, nu äter jag pasta, ris och potatis men i små mängder
    För att det är kolhydrater som gör att man får ballongmage. Det är nedbrytningen av kolhydrater som gör att det blir så.

Jag slutade med kolhydrater, och har aldrig ballongmage.
  • Anonym (farmaceut)

Att röra på sig är a och o när det gäller att hålla magen igång, och även vätska. Jag tror att du skulle märka skillnad ganska snabbt om du förde in det, även om det oftast är lättare sagt än gjort att ändra vanor..

Probimage kostar ungefär 169 för 40 kapslar/40 dagars förbrukning. Den funkar balanserande, så alltså inte bara mot diarré. Du kan läsa lite mer här: http://www.naturbiblioteket.se/ProbiMage.html

Om du inte vill byta ut allt till laktosfritt så kan jag även rekommendera Prolaktas, som man också kan använda om man är laktosintolerant men vill äta vanliga mjölkprodukter för att det är enklast så. Den innehåller också en "snäll bakterie" som hjälper magen att bryta ned mjölksocker.

Så mitt råd: En ganska snabb promenad varje till varannan dag (helst en halvtimme), mycket vatten, 1 tablett probimage och en tablett prolaktas varje dag. Och så undvika det som jag nämnt förut. Prova detta i minst 2 veckor och se om du märker någon skillnad     

Om du tycker att du blir hjälpt av probimagen så prova byta till en annan sorts probiotika efter en tid, det är bra att alternera lite! 

• Anonym
    Anonym (ledsen) skrev 2012-05-22 14:48:22 följande:
    Men varför med LCHF??? berätta gärna?? Har du några teorier?
    Det är inga teorier, det är ren fakta. Angående kolhydrater och nedbrytningen av dessa.
  • ius lexis
    Anonym (ledsen) skrev 2012-05-22 14:47:39 följande:
    Eller hur!!! Särskilt om man tycker om att äta Jag saknar bröd/smörgås, tycker det är så gott till morgonkaffet! Äter nu Finn Crisp. Havregrynsgröt äter jag ett mål! Tycker inte det är så speciellt roligt att knapra på ett ägg heller i så fall ska det vara äggmacka

Nu väger jag 53 och 166 lång, det är inte mycket men magen är ju kvar om jag inte går och håller in den hela tiden Jo jag slutade med bröd, pasta, ris och potatis, åt bara tex köttfärssåsen, kycklingen eller vad det nu var utan det och sallad till. brödet håller jag mig fortfarande ifrån men äter pasta, ris och potatis igen i små mängder.
    Fy vad trist att bara äta köttfärsåsen.  Vi kanske borde börja motionera:)
  • Anonym (Jag också)

Var skeptisk till LCHF innan jag provade för jag trodde att man bara åt ägg och bacon för det är ju det man hör talas om. Jag har däremot aldrig ätit så nyttigt och omväxlade som jag gör nu när jag äter LCHF mat. Visst, pastan och smörgåsarna går bort men det är det värt för att må så otroligt mycket bättre.

• ius lexis
    Anonym (Jag också) skrev 2012-05-22 16:05:11 följande:

Var skeptisk till LCHF innan jag provade för jag trodde att man bara åt ägg och bacon för det är ju det man hör talas om. Jag har däremot aldrig ätit så nyttigt och omväxlade som jag gör nu när jag äter LCHF mat. Visst, pastan och smörgåsarna går bort men det är det värt för att må så otroligt mycket bättre.

Älskar mina smörgåsar till fikat. Finns det något liknande man kan ersätta dem med?
Svar på tråden Svullen mage/ballongmage