• Anonym (ledsen)

Svullen mage/ballongmage

Hej
    Jag skulle önska så att det fanns någon här på forumet som delar mitt problem och har funnit något som hjälper/fungerar!

Mitt problem kallas ballongmage tror jag, det är något trassel med min tunntarm som gör att ju längre dagen går ju mer svullnar magen, den är svullen från precis under bysten! Jag ser jätte gravid ut på kvällen och det är så ledsamt!
    Jag har bantat ner mig och bantat ner mig för jag tror magen ska försvinna, pratade precis med en sköterska nu som sa att "det spelar ingen roll hur smal du blir det har inte med fetma eller att du är tjock att göra!"

Jag lider så av detta!!  Känner mig oattraktiv och tjock.
    Sköterskan jag precis pratade med sa att jag ska undvika tuggummi, undvika produkter med sötningsmedel och pepparmint. Tuggummi brukar jag inte tugga,
    Pepsi max eller cola light dricker jag ibland men inget som har pepparmint äter jag.

Fiberprodukter/fullkorn fattade jag som att det inte var så jätte bra? men vad tusan ska man äta då? Jag har jätte trög mage, långsam tarmpassage och kan inte äta vitt bröd tex
    Nu har jag ätit efter GI metoden och då ska man äta fullkornspasta, fullkornsris etc

HUR ska jag äta för att INTE få uppblåst/svullen mage! Vill inte ha det så här Jag lider

Tacksam för tips och hjälp

• Svar på tråden Svullen mage/ballongmage
  • Anonym (Jag också)

Instämmer i info som övriga gett om LCHF om varför det fungerar. Det finns mycket god mat som är nyttig och inte så krånglig. Jag valde att köpa en kokbok när jag började för att just få bra tips vad man kan äta så att det inte blir enformigt.

För mig kan en dag se ut så här:
    Frukost: Turkisk yoghurt med bär
    Lunch: Soppa (beroende på innehåll får man lägga till lite fett som t ex en klick creme fraiche),
    alt. omelett med pesto/avocado eller ost och grönsaker
    Middag: Det som hela familen äter (fisk, kött, korv, veg.) fast utan ris/pasta/potatis. Därtill mycket grönsaker i form av färska eller kokade (t ex broccoli- eller blomkålsmos). En god oljebaserad dressing till de färska grönsakerna

Mellanmål behövs inte för mig, känner inget sug eller hunger efter det.

Jag provade som sagt detta för att gå ner i vikt vilket jag också gjorde men den absolut bästa bieffekten var att magen blev helt besvärsfri.

• Anonym (ledsen)
    Anonym (fd fislisa) skrev 2012-05-22 21:51:32 följande:
    Det här är en väldigt bra och lättöverskådlig sida om lchf

www.alltomlchf.se/
    Tack
  • Anonym (ledsen)

Tack för tips!
    Då är det yoghurten där som jag kanske ska undvika om det nu skulle vara laktos...
    jag smakade den turkiska yoghurten vid ett tillfälle och tyckte den var för tjock, annat alternativ?
    Vad för soppor äter du? är INGEN soppmänniska
    Kan det inte bildas mycket gaser av grönsaker?

vad hade du för besvär med magen?

Vad svårt detta är, jag kan ju inte börja överallt på en gång, någon skriver prova ProbiMage, någon minifom, någon Prolaktas, att jag ska utesluta laktos etc
    Jag undrar i vilken ände det är bäst att börja?

Jag tycke det verkar jätte svårt att undvika laktos Obestämd

• Anonym (Jag också)

Alla möjliga sorters beroende på vad som finns i kylskåpet hemma. Tips är att minska vätskemängden så har du en gryta istället Skrattande.

Mina bevär var klassisk ballongmage. Uppsvullen varje dag, främst efter maten och också mer kvällstid. Framför allt om jag ätit mycket bröd, pizza etc. Var också mer känslig för mjölk vilket jag inte är nu. Såg mer gravid ut då än vad jag faktiskt gjorde när jag var gravid!

• Anonym (farmaceut)

Det mesta finns laktosfritt nuförtiden, bla finns det ett märke som heter Valio i vanliga livsmedelsaffärer som har en ett stort urval av laktosfritt. Dock är de lite dyrare än vanliga mjölkprodukter..

Om du tycker att det verkar svårt att äta laktosfritt så prova med prolaktasen till att börja med, då kan du samtidigt äta vanliga mjölkprodukter.

Förstår att du blir förvirrad av alla råd och att du inte riktigt vet vart du ska börja      

• Anonym (ledsen)
    Anonym (Jag också) skrev 2012-05-23 08:06:59 följande:
    Alla möjliga sorters beroende på vad som finns i kylskåpet hemma. Tips är att minska vätskemängden så har du en gryta istället Skrattande.

Mina bevär var klassisk ballongmage. Uppsvullen varje dag, främst efter maten och också mer kvällstid. Framför allt om jag ätit mycket bröd, pizza etc. Var också mer känslig för mjölk vilket jag inte är nu. Såg mer gravid ut då än vad jag faktiskt gjorde när jag var gravid!
    Okej!! Jag äter gärna inte "mat" två gånger om dagen utan hellre tex smörgås och kaffe, havregrynsgröt, fil/yoghurt med något i och sedan middag "mat" men familjen!

Ja då känner du igen mina besvär, magsköterskan pratar om min tunntarm, stämmer det? Att det är den som ligger strax under bysten
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (farmaceut) skrev 2012-05-23 08:30:21 följande:

Det mesta finns laktosfritt nuförtiden, bla finns det ett märke som heter Valio i vanliga livsmedelsaffärer som har en ett stort urval av laktosfritt. Dock är de lite dyrare än vanliga mjölkprodukter..

Om du tycker att det verkar svårt att äta laktosfritt så prova med prolaktasen till att börja med, då kan du samtidigt äta vanliga mjölkprodukter.

Förstår att du blir förvirrad av alla råd och att du inte riktigt vet vart du ska börja      

Okej vad bra att så mycket finns som laktosfritt.  Hur fungerar Prolaktasen? Antar att det är liknande som apoteket har, tex lactrase?
    Vad är det den gör då om jag tar den?

Ja jag är verkligen förvirrad vet inte vad jag ska börja med ProbiMage, minifom,  Prolaktas,  utesluta laktos etc
     och när det gäller mat vet jag inte riktigt vad jag ska ta bort av det jag äter? Pasta, ris, bröd och potatis kan jag ju ta bort och äta köttet eller vad man man nu har.
    jag äter Finncrisp, någon som vet vad det är? bra/dåligt för ballong mage?
    Havregrynsgröt?

Ska undvika sötmedel from nu, röd paprika (var det någon som skrev),
  • Anonym (farmaceut)

Prolaktas innehåller laktasenzym(bryter ned mjölksocker/laktos till ämnen som inte ger besvär) och en sorts probiotika (bakterier som hjälper till att bryta ned mjölksockret) och den behöver man bara ta 1 (en del 2) gånger per dag oavsett mängd mjölkprodukter man äter under dagen. Lactrase innehåller endast laktasenzym och de måste man ta till varje måltid som innehåller mjölk.

Prolaktas är relativt nytt men jag har hört många som upplever att den funkar, men också någon enstaka som ändå fått fortsätta med laktosfritt. Det är individuellt och bara att prova sig fram   

En liten fråga av nyfikenhet bara, har du ätit mycket antibiotikakurer i ditt liv? 

• Anonym

Du har inte delade magmuskler då?? då kan man få putmage!

• Anonym (ledsen)
    Anonym (farmaceut) skrev 2012-05-23 21:22:56 följande:
    Prolaktas innehåller laktasenzym(bryter ned mjölksocker/laktos till ämnen som inte ger besvär) och en sorts probiotika (bakterier som hjälper till att bryta ned mjölksockret) och den behöver man bara ta 1 (en del 2) gånger per dag oavsett mängd mjölkprodukter man äter under dagen. Lactrase innehåller endast laktasenzym och de måste man ta till varje måltid som innehåller mjölk.

Prolaktas är relativt nytt men jag har hört många som upplever att den funkar, men också någon enstaka som ändå fått fortsätta med laktosfritt. Det är individuellt och bara att prova sig fram   

En liten fråga av nyfikenhet bara, har du ätit mycket antibiotikakurer i ditt liv? 
    Okej tack för beskrivningen!!!!  Vart köper man Prolaktas?

Gällande antibiotika så nej det tror jag inte, vad tänker du på ?
  • Anonym (ledsen)
    Anonym skrev 2012-05-23 21:42:12 följande:
    Du har inte delade magmuskler då?? då kan man få putmage!
    Ingen aning, hur vet man det? Jag vet inte vad felet är med mig? jag gick nyss och tänkte  att jag är nog tjock i alla fall att jag måste nog träna magmusklerna? Tjock är väl kanske fel att säga då jag i övrigt är benrangel men jag kanske har så dåliga magmuskler att det blir ballongmage om jag inte håller in den?
  • Anonym (farmaceut)

Det kan bli obalans i mag-tarmsystemet (i vår normala bakterieflora) efter antibiotikakurer, det var därför jag undrade

Att träna magmusklerna är ett jättebra sätt att "få in" magen, kanske du ska ta kontakt med ett gym/fitnesscenter i närheten där du bor för att få hjälp med ett träningsprogram som passar dig. De brukar även kunna hjälpa till med kostrådgivning och sådant. Träning kan vara jobbigt att komma igång med, men när man väl är igång med något man tycker är kul och märker vad bra man mår av det, så brukar det bli både roligt och "beroendeframkallande"

Kram och lycka till!   

• Anonym
    Anonym (ledsen) skrev 2012-05-23 22:37:56 följande:
    Ingen aning, hur vet man det? Jag vet inte vad felet är med mig? jag gick nyss och tänkte  att jag är nog tjock i alla fall att jag måste nog träna magmusklerna? Tjock är väl kanske fel att säga då jag i övrigt är benrangel men jag kanske har så dåliga magmuskler att det blir ballongmage om jag inte håller in den?
    jag vet inte så mycket om det, men ska själv kolla upp det, jag träna väldigt mycket och äter inte kolhydrater och en bra kost i övrigt, går på core,spinning och simning och massa och min mage putar som jag vore i 5 mån, sjukt tråkigt, dom säger att det gör det om man fått delade magmuskler under grav.
    Ska testa dom där tabletterna också!
  • EnLitenJag

Hej TS!
    Vad roligt att du är intresserad av lågkolhydratkost. Dock gäller det att få begreppen rätt!
    För att reda ut några vanliga missförstånd:

Du ska äta kolhydrater, men rätt sorts kolhydrater och i rätt mängd. I nötter, ovan-jord-grönsaker, mjölk och liknande finns en del kolhydrater. Skippar du spannmålsbaserade livsmedel, och fyller tallriken med grönsaker istället är du i hamn. Snåla heller inte med bär och sådana godsaker, men var försiktig med frukten då frukt är sött, och våra kroppar är dåligt anpassade för att bryta ner fruktos. Avocado och tomat är dock undantag.
    Du ska byta så att din huvudsakliga näringskälla är fett, och det ska vara procentuellt, INTE mängdmässigt. Fett innehåller dubbelt så mycket energi som kolhydrater per volymenhet, så du behöver inte äta ett halvt smörpaket till varje mål för att gå runt. Om du byter till fullfeta produkter, och i allmänhet slutar vara rädd för att äta fett, så brukar det vara ganska lagom. Varför inte en klick kryddsmör till köttbiten? Helt utan valkångest!
    Börja inte med massor LCHF-fusk. Allt från brödmixar med tvivelaktigt innehåll, till Atkins-bars och sådan skit som är sötad med sockeralkoholer (som höjer insulinet och triggar kroppen att lagra in fett). Ät naturligt.
    Du kommer inte behöva äta lika ofta som på en kolhydratrik kost ("normalkost"). 2-3 mål mat om dagen räcker gott, och du kommer sällan behöva mellanmål. Sluta äta efter klockan. Glöm allt om "äta var tredje timme" och sådana teorier. Ät när kroppen behöver det. Den är väldigt bra på att tala om när den behöver näring, bara man lär sig lyssna. I början kommer du vilja äta lika ofta, men var lyhörd och ha tålamod, så kommer så småningom aptiten minska i takt med att kroppen kommer i balans igen. Du behöver heller inte äta lika stora portioner. Är du mätt så är du färdig. Eventuella rester sparas i kylskåpet.
    Många tror att frukt är den bästa källan till vitaminer och liknande och har därför svårt att släppa det. Dock finns det många grönsaker som är minst lika (och oftast mer) sprängfyllda med vitaminer som de helgonförklarade frukterna. Satsa på gröna bladgrönsaker! Och exempelvis broccoli är tätpackat med c-vitamin! Vitaminer finns också i kött (särskilt lever) och ägg.
    Själv äter jag inte helt och hållet enligt LCHF längre, utan har gått över till paleolitisk kost, eller stenålderskost, där vi försöker så gott vi kan att härma den kost som grottmänniskorna åt. Den kost vi är evolutionärt anpassade till alltså.
    Jag äter inga spannmål (ej människomat), och heller inga mejeriprodukter (mjölk är kalvmat, ej anpassat för människomagar). I kaffet har jag oftast kokosmjölk, men det finns fler alternativ.
    Jag försöker dessutom äta så mycket viltkött och gräsbeteskött som möjligt. (Svenskt så klart! Gärna närproducerat, närslaktat och ekologiskt.)
    Stenåldersdieten är mer liberal med kolhydrater. Man får exempelvis äta fröer (quinoa och bovete är fröer!) och rötter. Man får också äta frukt egentligen, men det ställer jag mig tveksam till på grund av nya rön om fruktos. Jag tror man åt frukt ibland, men inte flera gånger om dagen.
    Jag försöker också äta mycket rawfood.

Min kosthållning kräver dock lite mer engagemang och intresse, så det är väl egentligen inget jag skulle rekommendera till nybörjaren. Men LCHF är en bra bit på väg! 

Och det är helt okej att ta en kaka ibland. Det gör jag också. Jag tar till och med mjölk i kaffet när det är fest!
    Allt handlar om att hitta en bra balans!
    Jag äter inte heller 100% paleo. Jag dricker ju exempelvis kaffe.

Angående mjölken så finns det flera som har haft olika former av mjölkallergi, men som tål ohomogeniserad mjölk.
    Vid homogenisering slås fettdropparna i mjölken sönder så att de blir mycket mindre, och det gör bland annat att de kan tränga igenom våra tarmväggar (fast det inte är meningen) och ställa till med ofog.
    Mycket debatt pågår i mjölkvärlden, men om du är intresserad av att prova så är det bara att köpa den mjölken som heter "Gammeldags Lantmjölk", för den är inte homogeniserad. Den är dessutom ekologisk och så nära "direkt från spenen" man kan komma i en vanlig butik.
    Den bildar dock klumpar även när den är fräsch, men det är bara att fiska upp dem eller låta dem smälta (om man har den i något varmt). 

Lycka till, och fråga på om du undrar något.

(Dock kommer jag inte svara på inlägg som antyder att min intelligens skulle vara nedsatt för att jag inte lägger spaghetti på tallriken.) 

Svar på tråden Svullen mage/ballongmage