• Anonym (ledsen)

Svullen mage/ballongmage

Hej
    Jag skulle önska så att det fanns någon här på forumet som delar mitt problem och har funnit något som hjälper/fungerar!

Mitt problem kallas ballongmage tror jag, det är något trassel med min tunntarm som gör att ju längre dagen går ju mer svullnar magen, den är svullen från precis under bysten! Jag ser jätte gravid ut på kvällen och det är så ledsamt!
    Jag har bantat ner mig och bantat ner mig för jag tror magen ska försvinna, pratade precis med en sköterska nu som sa att "det spelar ingen roll hur smal du blir det har inte med fetma eller att du är tjock att göra!"

Jag lider så av detta!!  Känner mig oattraktiv och tjock.
    Sköterskan jag precis pratade med sa att jag ska undvika tuggummi, undvika produkter med sötningsmedel och pepparmint. Tuggummi brukar jag inte tugga,
    Pepsi max eller cola light dricker jag ibland men inget som har pepparmint äter jag.

Fiberprodukter/fullkorn fattade jag som att det inte var så jätte bra? men vad tusan ska man äta då? Jag har jätte trög mage, långsam tarmpassage och kan inte äta vitt bröd tex
    Nu har jag ätit efter GI metoden och då ska man äta fullkornspasta, fullkornsris etc

HUR ska jag äta för att INTE få uppblåst/svullen mage! Vill inte ha det så här Jag lider

Tacksam för tips och hjälp

• Svar på tråden Svullen mage/ballongmage
  • Anonym
    ius lexis skrev 2012-05-22 16:16:07 följande:
    Älskar mina smörgåsar till fikat. Finns det något liknande man kan ersätta dem med?
    Baka lchf bröd.
  • Anonym (ledsen)
    Anonym skrev 2012-05-22 14:48:29 följande:
    För att det är kolhydrater som gör att man får ballongmage. Det är nedbrytningen av kolhydrater som gör att det blir så.

Jag slutade med kolhydrater, och har aldrig ballongmage.
    Okej!! Det gjorde jag ju när jag började med GI men så skulle man ju så sakta börja med det igen så smått och då välja fullkorn, äter jag något nu av pasta, ris och potatis så tar jag bara lite!

Vad är kolhydrater med än pasta, bröd, ris och potatis?
    Vad tar du i stället?
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (farmaceut) skrev 2012-05-22 14:54:55 följande:

Att röra på sig är a och o när det gäller att hålla magen igång, och även vätska. Jag tror att du skulle märka skillnad ganska snabbt om du förde in det, även om det oftast är lättare sagt än gjort att ändra vanor..

Probimage kostar ungefär 169 för 40 kapslar/40 dagars förbrukning. Den funkar balanserande, så alltså inte bara mot diarré. Du kan läsa lite mer här: www.naturbiblioteket.se/ProbiMage.html

Om du inte vill byta ut allt till laktosfritt så kan jag även rekommendera Prolaktas, som man också kan använda om man är laktosintolerant men vill äta vanliga mjölkprodukter för att det är enklast så. Den innehåller också en "snäll bakterie" som hjälper magen att bryta ned mjölksocker.

Så mitt råd: En ganska snabb promenad varje till varannan dag (helst en halvtimme), mycket vatten, 1 tablett probimage och en tablett prolaktas varje dag. Och så undvika det som jag nämnt förut. Prova detta i minst 2 veckor och se om du märker någon skillnad     

Om du tycker att du blir hjälpt av probimagen så prova byta till en annan sorts probiotika efter en tid, det är bra att alternera lite! 

Jo jag vet att det är viktigt att röra på sig det är bara en del saker som varit och är så jobbiga att jag inte tagit tag i det! sjukdomar och lite ork!

Ska läsa om Prolaktas på den sidan du länkade till!
    Vad är det laktod i?
  • Anonym (ledsen)
    Anonym skrev 2012-05-22 14:55:26 följande:
    Det är inga teorier, det är ren fakta. Angående kolhydrater och nedbrytningen av dessa.
    Du missförstod nog mig, jag menade "teori", alltså "hur kommer det sig"

jag vet inte ens hur LCHF går till! Varför försvann ballongmagen?
  • Anonym (ledsen)
    ius lexis skrev 2012-05-22 15:42:42 följande:
    Fy vad trist att bara äta köttfärsåsen.  Vi kanske borde börja motionera:)
    Hahaaa nej inte med en god sallad till
  • Anonym
    Anonym (ledsen) skrev 2012-05-22 20:45:25 följande:
    Okej!! Det gjorde jag ju när jag började med GI men så skulle man ju så sakta börja med det igen så smått och då välja fullkorn, äter jag något nu av pasta, ris och potatis så tar jag bara lite!

Vad är kolhydrater med än pasta, bröd, ris och potatis?
    Vad tar du i stället?
    Poängen med lchf är att man ska ersätta kroppens energibehov från kolhydrater till fett. Så om man slutar med kolhydrater så måste man öka på fettet så man får energi! GI betyder bara att du ska välja långsamma kolhydrater och köra minimalt med fett. Det är väl ok, jag var konstant hungrig när jag åt GI, med lchf försvinner själva blodsockret så jag är aldrig hungrig. Men med GI så äter du fortfarande kolhydrater som "jäser" i magen.

Kolhydrater: Socker: Värst av allt. Läsk, godis, juice, sportdrycker, choklad, kakor, bullar, kaffebröd, glass, frukostflingor. Även sötningsmedel undviks helst. Stärkelse: Bröd, pasta, ris, potatis, pommes frites, chips, gröt, müsli och så vidare. »Fullkornsprodukter« är bara mindre dåliga. Måttliga mängder rotfrukter kan vara okej om du inte är alltför noga med kolhydraterna. Margarin: Industriell smörimitation med onaturligt hög omega-6-halt. Har inga hälsofördelar, smakar dåligt. Statistiskt kopplat till astma, allergier och andra inflammatoriska sjukdomar. Öl: Flytande bröd. Full av maltsocker tyvärr. Frukt: Mycket socker. Ät undantagsvis som naturligt godis.

Läs:

www.kostdoktorn.se/lchf/

• Anonym (ledsen)
    Anonym (Jag också) skrev 2012-05-22 16:05:11 följande:

Var skeptisk till LCHF innan jag provade för jag trodde att man bara åt ägg och bacon för det är ju det man hör talas om. Jag har däremot aldrig ätit så nyttigt och omväxlade som jag gör nu när jag äter LCHF mat. Visst, pastan och smörgåsarna går bort men det är det värt för att må så otroligt mycket bättre.

Oj berätta!! Jag vet inte vad LCHF går ut på? Jag äter ju lite likt GI nu! Jag är livrädd för allt som man kan gå upp i vikt av! Pratar man inte om fett när det gäller LCHF?

Smörgås äter jag inte nu heller, tyvärr Lite fullkornspasta äter jag när vi äter det
  • Anonym (ledsen)
    ius lexis skrev 2012-05-22 16:16:07 följande:
    Älskar mina smörgåsar till fikat. Finns det något liknande man kan ersätta dem med?
    Förstår dig
  • Anonym (ledsen)
    Anonym skrev 2012-05-22 17:36:17 följande:
    Baka lchf bröd.
    Vad ät det?
  • Anonym
    Anonym (ledsen) skrev 2012-05-22 20:50:43 följande:
    Du missförstod nog mig, jag menade "teori", alltså "hur kommer det sig"

jag vet inte ens hur LCHF går till! Varför försvann ballongmagen?
    "När det gäller övriga kolhydrater så ger vissa sorter mer gasbildning under fermentering (jäsningsprocess i tjocktarmen av bakterier). Dit hör exempelvis inulin, oligosackarider, resistent stärkelse, vissa lösliga kostfibrer och sockeralkoholer (ex sorbitol och xylitol). Dessa hamnar till stor del ospjälkade i tjocktarmen och bryts där ner av bakterier. Bakterierna fermenterar kolhydraterna varvid korta fettsyror (viktig näring för tarmcellerna) och gaser bildas."

Inga kolhydrater = ingen fermentering = ingen ballongmage
Svar på tråden Svullen mage/ballongmage