• Anonym (ledsen)

Svullen mage/ballongmage

Hej
    Jag skulle önska så att det fanns någon här på forumet som delar mitt problem och har funnit något som hjälper/fungerar!

Mitt problem kallas ballongmage tror jag, det är något trassel med min tunntarm som gör att ju längre dagen går ju mer svullnar magen, den är svullen från precis under bysten! Jag ser jätte gravid ut på kvällen och det är så ledsamt!
    Jag har bantat ner mig och bantat ner mig för jag tror magen ska försvinna, pratade precis med en sköterska nu som sa att "det spelar ingen roll hur smal du blir det har inte med fetma eller att du är tjock att göra!"

Jag lider så av detta!!  Känner mig oattraktiv och tjock.
    Sköterskan jag precis pratade med sa att jag ska undvika tuggummi, undvika produkter med sötningsmedel och pepparmint. Tuggummi brukar jag inte tugga,
    Pepsi max eller cola light dricker jag ibland men inget som har pepparmint äter jag.

Fiberprodukter/fullkorn fattade jag som att det inte var så jätte bra? men vad tusan ska man äta då? Jag har jätte trög mage, långsam tarmpassage och kan inte äta vitt bröd tex
    Nu har jag ätit efter GI metoden och då ska man äta fullkornspasta, fullkornsris etc

HUR ska jag äta för att INTE få uppblåst/svullen mage! Vill inte ha det så här Jag lider

Tacksam för tips och hjälp

• Svar på tråden Svullen mage/ballongmage
  • Anonym
    Anonym (ledsen) skrev 2012-05-22 20:53:07 följande:
    Oj berätta!! Jag vet inte vad LCHF går ut på? Jag äter ju lite likt GI nu! Jag är livrädd för allt som man kan gå upp i vikt av! Pratar man inte om fett när det gäller LCHF?

Smörgås äter jag inte nu heller, tyvärr Lite fullkornspasta äter jag när vi äter det
    Lchf betyder att man ersätter kroppens energibehov från kolhydrater till fett. Så du lever på fett och om du har lite extra fettdepåer så kommer kroppen ta av dessa när du inte äter. Det går helt enkelt ut på att du äter mkt fett och protein men får INTE äta kolhydrater. Anledningen till att man går upp i vikt när man äter fett- är att man äter kolhydrater som binder fettet, men äter man inga kolhydatrer så binds inte fettet!!!! 

www.kostdoktorn.se/lchf/

Lchf bröd är bröd utan kolhydrater, man köper kolhydratfritt mjöl/mandelmjöl/kokosmjöl, och inget socker!
  • Anonym

Då är det oxå extra viktigt att äta rätt typ av fett. Olivolja, smör, inte margarin och inte annan skitolja.

• Anonym (ledsen)
    Anonym skrev 2012-05-22 20:51:27 följande:
    Poängen med lchf är att man ska ersätta kroppens energibehov från kolhydrater till fett. Så om man slutar med kolhydrater så måste man öka på fettet så man får energi! GI betyder bara att du ska välja långsamma kolhydrater och köra minimalt med fett. Det är väl ok, jag var konstant hungrig när jag åt GI, med lchf försvinner själva blodsockret så jag är aldrig hungrig. Men med GI så äter du fortfarande kolhydrater som "jäser" i magen.

Kolhydrater: Socker: Värst av allt. Läsk, godis, juice, sportdrycker, choklad, kakor, bullar, kaffebröd, glass, frukostflingor. Även sötningsmedel undviks helst. Stärkelse: Bröd, pasta, ris, potatis, pommes frites, chips, gröt, müsli och så vidare. »Fullkornsprodukter« är bara mindre dåliga. Måttliga mängder rotfrukter kan vara okej om du inte är alltför noga med kolhydraterna. Margarin: Industriell smörimitation med onaturligt hög omega-6-halt. Har inga hälsofördelar, smakar dåligt. Statistiskt kopplat till astma, allergier och andra inflammatoriska sjukdomar. Öl: Flytande bröd. Full av maltsocker tyvärr. Frukt: Mycket socker. Ät undantagsvis som naturligt godis.

Läs:

www.kostdoktorn.se/lchf/

Oj men vad ska man äta då, snyft ;-(

Nu brukar jag äta några Finn Crisp och dricka kaffe första målet, nästa mål havregrynsgröt med mjölk, sedan någon fil eller yoghurt med rekommenderad musli som ska vara ok! och sedan då middag till kvällen med familjen och då äter jag det som serveras och undviker det jag tycker är mindre bra.
    Jag håller min vikt, ja några hekto hit och dit och det är jag ju glad för men INTE för magen

hur ser en LCHF dag ut? Vad väljer man att äta då?
  • Anonym (ledsen)
    Anonym skrev 2012-05-22 20:54:55 följande:
    "När det gäller övriga kolhydrater så ger vissa sorter mer gasbildning under fermentering (jäsningsprocess i tjocktarmen av bakterier). Dit hör exempelvis inulin, oligosackarider, resistent stärkelse, vissa lösliga kostfibrer och sockeralkoholer (ex sorbitol och xylitol). Dessa hamnar till stor del ospjälkade i tjocktarmen och bryts där ner av bakterier. Bakterierna fermenterar kolhydraterna varvid korta fettsyror (viktig näring för tarmcellerna) och gaser bildas."

Inga kolhydrater = ingen fermentering = ingen ballongmage
    Oj det var för krångligt för mig

inulin, oligosackarider, resistent stärkelse, vissa lösliga kostfibrer? Vad är detta? vart finns det?
  • Anonym (ledsen)
    Anonym skrev 2012-05-22 20:59:42 följande:
    Då är det oxå extra viktigt att äta rätt typ av fett. Olivolja, smör, inte margarin och inte annan skitolja.
    Okej
  • Anonym (farmaceut)

Laktos finns i mjölk, fil, yoghurt, smör, färskostar, grädde, m.m, allt som innehåller mjölk. Även vissa flingor gjorda av skummjölkspulver (ex kellogs special k).

• Anonym (farmaceut)

Förresten, jag personligen tror att det är bäst för kroppen att äta enligt den gamla traditionella tallriksmodellen, dvs lite av allt.
    Det tar lång tid att forska på vad en diet av viss typ egentligen gör med kroppen, och även om det kan "se bra ut" (i form av viktnedgång, förbättrade värden etc) till en början så kan långsiktiga studier visa på att kroppen tar skada på olika sätt. 

Äter man mycket bär(eller dricker färskpressade juicer av bär ex brämhults), ägg (ekologiska), äpplen, nötter och oljor och undviker halvfabrikat, bakverk med transfetter och processat kött, så har man kommit en bra bit på väg till en sund livsstil

• Anonym (ledsen)
    Anonym skrev 2012-05-22 20:58:50 följande:
    Lchf betyder att man ersätter kroppens energibehov från kolhydrater till fett. Så du lever på fett och om du har lite extra fettdepåer så kommer kroppen ta av dessa när du inte äter. Det går helt enkelt ut på att du äter mkt fett och protein men får INTE äta kolhydrater. Anledningen till att man går upp i vikt när man äter fett- är att man äter kolhydrater som binder fettet, men äter man inga kolhydatrer så binds inte fettet!!!! 

www.kostdoktorn.se/lchf/

Lchf bröd är bröd utan kolhydrater, man köper kolhydratfritt mjöl/mandelmjöl/kokosmjöl, och inget socker!
    Man vad ska man äta om du kan ge exempel! Vad äter man i stället för pasta, ris och potatis?

Nu är jag ju inte ute efter att gå ner i vikt för jag är nere och bör inte gå ner mer men det är ju min ballongmage då som kanske skulle må bra av att inte äta kolhydrater?
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (farmaceut) skrev 2012-05-22 21:18:17 följande:

Laktos finns i mjölk, fil, yoghurt, smör, färskostar, grädde, m.m, allt som innehåller mjölk. Även vissa flingor gjorda av skummjölkspulver (ex kellogs special k).

OJ men vad ska man äta då? Ingen fil, ingen yoghurt, eller finns dessa också laktosfritt? Känns jätte svårt att undvika laktos
Svar på tråden Svullen mage/ballongmage