• Lucy Cat

    Hur var det att vara barn på 60-talet?

    Jag håller på med ett arbete och i mitt arbete skulle jag vilja ha med lite information och synpunkter på hur det var att vara barn på 1960-talet jämfört med idag.
    Jag är 80-talist så jag kan tyvärr inte svara för 60-talisterna.

    Någon som vill träda fram eller har någon inblick och vill berätta lite?


    ..I'm not cynical, I'm experienced..
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-24 16:04
    Själva arbetet är ett arbete utifrån filmen Svinalängorna om ni har sett den?
    Det är en film om barn i alkoholisthem och hur det påverkar barnen.

    Filmen utspelar sig på 60-talet och jag valde att göra en avstickare åt barnaga och huruvida det var vanligare förr - då det var lagligt, än idag. Och sen hur synen på barn har förändrats från då till idag.

    Vad tror ni? Hur har synen på barn förändrats från 60-talet?
  • Svar på tråden Hur var det att vara barn på 60-talet?
  • Anonym (Jobbigaminnen)
    lövet2 skrev 2012-05-24 16:39:37 följande:
    Jag såg aldrig i min barndom något barn som fick en örfil. Däremot tror jag det var mer vanligt att mindre barn fick "smäll på stjärten". Då lades de över knät och byxorna drogs ner. Det här var också det vanligaste som mammorna hotade med, vid sidan av "Vänta bara, tills pappa kommer hem!".

    Annars tycker jag det är svårt att säga, hur synen på barn var. Jag var så liten på 60-talet, så jag minns bara småglimtar. Men jag vet att det var självklart att när det det kom besök, så var det de vuxna som fikade. Vi barn fick äta resterna efteråt, om vi varit "snälla" och låtit de vuxna fika i lugn och ro.

    Jag och mina syskon sattes också i Söndagsskola från 5 års ålder. Visserligen var mina föräldrar högst oreligiösa, men jag tror de tänkte att det skulle vara karaktärsdanande på något sätt. Många fritidssysselsättningar för barn var nog just tänkta så. Det viktigaste var inte att barnen skulle tycka det var roligt, utan det viktigaste var att det var nyttigt eller bra för karaktären.



    Det var inte bara mindre barn som fick smisk. Vanligt ända upp i tonåren i vårt umgänge.
  • Anonym (Ingen dator:()
    Lucy Cat skrev 2012-05-24 15:49:30 följande:
    Tack hörrni för era svar!

    Själva arbetet är ett arbete utifrån filmen Svinalängorna om ni har sett den?
    Det är en film om barn i alkoholisthem och hur det påverkar barnen.

    Filmen utspelar sig på 60-talet och jag valde att göra en avstickare åt barnaga och huruvida det var vanligare förr - då det var lagligt, än idag. Och sen hur synen på barn har förändrats från då till idag.

    Vad tror ni? Hur har synen på barn förändrats från 60-talet? 
    Jag är inte uppvuxen i alkoholisthem men stryk kunde jag få.
  • Anonym (Ingen dator:()
    sextiotalist skrev 2012-05-24 16:04:43 följande:
    Min uppväxt. Mamma och pappa var båda högutbildade, fram tills jag var 9 bodde vi i lägenhet och flyttade till villa. Många av de som bodde i villa (i en förort till Stockholm) tillhörde inte kategorin fint folk, utan var vanliga tjänstemän och även arbetare (alltså en helt annan erfarenhet än Lövet).

    Trots att de allra flesta bodde i villa där jag växte upp i min klass, så var vi bara några som hade högutbildade föräldrar. Många av mina klasskamraters föräldrar hade inte ens studentexamen.

    Vi hade barnflicka, men på dagarna så stämmer det väldigt mycket att man var ute mest, mammorna ägnade sig åt kafferep och umgänge med andra hemmafruar.

    Eftersom mamma arbetade så lämnade vi bort mycket av tvätten, så jag har inga minnen av tvättadagar.

    Vid 4-5-årsålder sattes man på olika pedagogiska verksamheter och man var på parkleken. När man var 5-6 började man i lekskolan.

    Aga fanns, jag var inte den enda som fick smäll på stjärten eller en örfil när man betett sig illa åt. Man neg och bockade, sa tant och farbror till de vuxna.
    Min sambo som är något äldre, har ungefär samma minnen. Hans pappa var arbetare, hans mamma hemmafru och de bodde i villa i en annan förort till Stockholm

    På somrarna åkte man på dagkollo (min sambo gjorde det också).

    Man cyklade utan hjälm, satt lösa i bilen, ibland upp till 5-6 barn i baksätet.
    På gården minns jag att det kunde vara lite av flugornas herre, då inga vuxna fanns i närheten. Vuxenfrånvaron var väldigt hög.

    Däremot minns jag att många pappor mycket väl hjälpte till hemma. Min svärfar t,ex lagade alltid middagen, jag minns att en av mina kompisars pappor var en hejare på köttbullar.

    Man tog sig fram av egen maskin. Cykel, gick eller åkte tunnelbana.

    Vad jag gjorde som liten

    Jag gick på kom-och-lek, på balettskola, engelsk lekskola, söndagsskola och spelade blockflöjt.

    Man hade läxor från första klass

    Sjöng psalmer på morgonen när det var morgonsamling (varje dag).

    En gång per termin var det åhörardag. Då fick föräldrarna komma på besök (dvs det var mammorna som gjorde det). Då hade man högläsning och lite uppträdande.                                  
    Detta låter exakt som min uppväxt:).
  • sextiotalist
    Anonym (Ingen dator:() skrev 2012-05-24 17:03:57 följande:
    Detta låter exakt som min uppväxt:).
    *fram med näven* Flört
  • Anonym (Ingen dator:()
    sextiotalist skrev 2012-05-24 17:43:34 följande:
    *fram med näven* Flört
  • sextiotalist

    Jag vill bara lägga till att det hände väldigt mycket under 70-talet, skolan blev moderniserad (LGR 69 gjorde drastiska förändringar). Mammorna började arbeta och dagis kom. 

    Jag gick på fritids (eller eftis, eftermiddagshem, som det kallades) innan vi flyttade och då var vi kanske bara 5-6 stycken som gick där, vi fick dela lokal med lekis. Men när vi flyttade så var det många fler som gick på fritids. Då var det en hel avdelning med fritidsbarn och flera dagisavdelningar.

    Man gick inte längre på lördagar.

    I slutet av 70-talet så gick nog alla barn på dagis och lekskolan hade försvunnit      

  • Anonym (Jobbigaminnen)

    Barn skulle synas men inte höras. Man fick ha "finkläder" när mamma ville det och det var hon som bestämde vad man skulle ha på sig. Barn uppfostrades offentligt utan att någon reagerade, man kunde få en dask i stjärten i affären. Om jag använde fula ord så fick jag smisk eller fick munnen tvättad med tvål. Skamvrån kunde jag få stå i.

  • Anonym

    Känner igen mycket av vad som skrivits tidigare, men inte just om aga. Jag kan inte minnas att jag fåt smisk eller att jag sett någon annan få det. Däremot lyssnade man när vuxna pratade och satt stilla på stjärten vid bordet tills man fick tillåtelse att kliva upp.
    Och uteleken.... Vi var aldrig inne annat än när vi sov. Det fanns inget dåligt väder, när man blev för blöt eller kall rusade man hem och bytte till torrt/varmt och försvann ut igen. Var det vinter och riktigt kallt fick man varm choklad och limpmackor serverat där man satt och värmde fötterna mot elementet innan man rusade ut igen.
    Jag gick också på lekis, och när skolan började följde mamma mej de två första dagarna för att jag skulle lära mej skolvägen själv (hade två km till skolan) och sen gick jag och kompisarna i klunga varje morron och em. Ibland tog promenaden hem tjugo minuter, ibland två timmar, det berodde helt på hur mycket vi lekte under tiden.
    Läxorna skulle göras innan vi fick vara ute igen.
    TV såg vi bara på helgerna och det fanns inte många "barnprogram". Lördagsgodis  bestod av att jag och mitt syskon fick dela på en flaska sockerdricka (33cl) och blandade karameller för 1 krona (ca tio-femton st). Men vi fick gå på bio ofta, det fanns tre salonger i min hemort (12 000) invånare och det var matineer varje helg.

    Mina föräldrar gjorde en klassresa. Bägge hade bara 6-årig folkskola i grunden, men min far läste in högskolan på kvällar och nätter under några år för att avsluta med 2 år i Stockholm. Då var vi tre barn och mamma bodde ensam med oss i en lägenhet medan pappa pluggade och jobbade i stockholm. Han hade bara råd att åka hem till oss varannan månad. Mamma sydde kläder, gardiner och annat åt andra på nätterna och brukade tvätta åt andra hemmafruar för att få ekonomin att gå ihop. Hon lyckades gneta och spara ihop till handpenningen till deras första hus under de åren! Jag minns att jag saknade pappa mycket (jag var 4 år) och att jag somnade till symaskinen varje kväll. Mamma var hemmafru men vi såg inte mycket av henne, hushållsarbetet ar mycket tyngre förr, med färre maskiner och dessutom allt extrajobb hon gjorde.
    Dom slet hund under dom åren, men de köpte huset (handpenningen var då 10 000) och pappa fick en högra tjänst med mycket bättre lön. Han kunde sluta hålla kvällskurser och jobba på helger och semester.

    Mamma började plugga igen när hon var 35 och vi barn började bli stora. Hon läste in gymnasiet och högskolan samtidigt som hon jobbade. Men det var inga problem, vi barn hade ganska mycket ansvar hemma, och för varandra. Inget konstigt, alla andra hade det så. Jag började jobba extra och sommarjobba när jag var tolv. Min storebror började som springpojke när han var tio. Alla hade ansvar för sina småsyskon.

    Semestrarna företogs med bil och tält. Jag tror vi har plöjt genom hela Sverige i bil och med packningen på taket. Vi hade jättekul.
    Jag lärde mej cykla på mammas cykel. Gud vilka skrubbsår man hade på somrarna!! Simskolan hälls i en sjö och började redan i maj, det var typ 13 grader i vattnet.  Så snart vi kunde simma fick vi cykla till badet själva.

    Överhuvudtaget fick vi mycket ansvar och förväntades leva upp till det. Om man snattade eller tällde till med nåt var det alltid nån som såg det och tog itu med det omedelbart, det är inte kul att få en föreläsning v en främmande vuxen när man vet att man gjort nåt fel, eller så ringde dom till ens föräldrar och mitt under middagen kunde mamma eller pappa fråga; Har det hänt nåt idag som vi bör veta?
    Då var det bara att krypa till korset. Snattade saker skulle återlämnas eller arbetas av. Man fick själv gå och be om ursäkt. Saker han tagit sönder fick man betala själv av veckorpengen tills den var betald. Min bror avbetalade en modellbil i fyra månader som hade haft sönder för en kille han blev arg på.

    Man hade respekt för vuxna, men var inte rädd för dom.

  • Anonym (Jobbigaminnen)

    Jag var rädd för vuxna för de var inte snälla.

  • Anonym (56:a)
    Anonym skrev 2012-05-25 13:55:43 följande:
    Känner igen mycket av vad som skrivits tidigare, men inte just om aga. Jag kan inte minnas att jag fåt smisk eller att jag sett någon annan få det. Däremot lyssnade man när vuxna pratade och satt stilla på stjärten vid bordet tills man fick tillåtelse att kliva upp.
    Och uteleken.... Vi var aldrig inne annat än när vi sov. Det fanns inget dåligt väder, när man blev för blöt eller kall rusade man hem och bytte till torrt/varmt och försvann ut igen. Var det vinter och riktigt kallt fick man varm choklad och limpmackor serverat där man satt och värmde fötterna mot elementet innan man rusade ut igen.
    Jag gick också på lekis, och när skolan började följde mamma mej de två första dagarna för att jag skulle lära mej skolvägen själv (hade två km till skolan) och sen gick jag och kompisarna i klunga varje morron och em. Ibland tog promenaden hem tjugo minuter, ibland två timmar, det berodde helt på hur mycket vi lekte under tiden.
    Läxorna skulle göras innan vi fick vara ute igen.
    TV såg vi bara på helgerna och det fanns inte många "barnprogram". Lördagsgodis  bestod av att jag och mitt syskon fick dela på en flaska sockerdricka (33cl) och blandade karameller för 1 krona (ca tio-femton st). Men vi fick gå på bio ofta, det fanns tre salonger i min hemort (12 000) invånare och det var matineer varje helg.

    Mina föräldrar gjorde en klassresa. Bägge hade bara 6-årig folkskola i grunden, men min far läste in högskolan på kvällar och nätter under några år för att avsluta med 2 år i Stockholm. Då var vi tre barn och mamma bodde ensam med oss i en lägenhet medan pappa pluggade och jobbade i stockholm. Han hade bara råd att åka hem till oss varannan månad. Mamma sydde kläder, gardiner och annat åt andra på nätterna och brukade tvätta åt andra hemmafruar för att få ekonomin att gå ihop. Hon lyckades gneta och spara ihop till handpenningen till deras första hus under de åren! Jag minns att jag saknade pappa mycket (jag var 4 år) och att jag somnade till symaskinen varje kväll. Mamma var hemmafru men vi såg inte mycket av henne, hushållsarbetet ar mycket tyngre förr, med färre maskiner och dessutom allt extrajobb hon gjorde.
    Dom slet hund under dom åren, men de köpte huset (handpenningen var då 10 000) och pappa fick en högra tjänst med mycket bättre lön. Han kunde sluta hålla kvällskurser och jobba på helger och semester.

    Mamma började plugga igen när hon var 35 och vi barn började bli stora. Hon läste in gymnasiet och högskolan samtidigt som hon jobbade. Men det var inga problem, vi barn hade ganska mycket ansvar hemma, och för varandra. Inget konstigt, alla andra hade det så. Jag började jobba extra och sommarjobba när jag var tolv. Min storebror började som springpojke när han var tio. Alla hade ansvar för sina småsyskon.

    Semestrarna företogs med bil och tält. Jag tror vi har plöjt genom hela Sverige i bil och med packningen på taket. Vi hade jättekul.
    Jag lärde mej cykla på mammas cykel. Gud vilka skrubbsår man hade på somrarna!! Simskolan hälls i en sjö och började redan i maj, det var typ 13 grader i vattnet.  Så snart vi kunde simma fick vi cykla till badet själva.

    Överhuvudtaget fick vi mycket ansvar och förväntades leva upp till det. Om man snattade eller tällde till med nåt var det alltid nån som såg det och tog itu med det omedelbart, det är inte kul att få en föreläsning v en främmande vuxen när man vet att man gjort nåt fel, eller så ringde dom till ens föräldrar och mitt under middagen kunde mamma eller pappa fråga; Har det hänt nåt idag som vi bör veta?
    Då var det bara att krypa till korset. Snattade saker skulle återlämnas eller arbetas av. Man fick själv gå och be om ursäkt. Saker han tagit sönder fick man betala själv av veckorpengen tills den var betald. Min bror avbetalade en modellbil i fyra månader som hade haft sönder för en kille han blev arg på.

    Man hade respekt för vuxna, men var inte rädd för dom.
    Kul att läsa, när var detta?
  • Lucy Cat

    Ni är så underbara ni som delar med er, och det är SÅ roligt att läsa era historier. Tack tack tack!


    ..I'm not cynical, I'm experienced..
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2012-05-25 13:55:43 följande:
    Känner igen mycket av vad som skrivits tidigare, men inte just om aga. Jag kan inte minnas att jag fåt smisk eller att jag sett någon annan få det. Däremot lyssnade man när vuxna pratade och satt stilla på stjärten vid bordet tills man fick tillåtelse att kliva upp.
    Och uteleken.... Vi var aldrig inne annat än när vi sov. Det fanns inget dåligt väder, när man blev för blöt eller kall rusade man hem och bytte till torrt/varmt och försvann ut igen. Var det vinter och riktigt kallt fick man varm choklad och limpmackor serverat där man satt och värmde fötterna mot elementet innan man rusade ut igen.
    Jag gick också på lekis, och när skolan började följde mamma mej de två första dagarna för att jag skulle lära mej skolvägen själv (hade två km till skolan) och sen gick jag och kompisarna i klunga varje morron och em. Ibland tog promenaden hem tjugo minuter, ibland två timmar, det berodde helt på hur mycket vi lekte under tiden.
    Läxorna skulle göras innan vi fick vara ute igen.
    TV såg vi bara på helgerna och det fanns inte många "barnprogram". Lördagsgodis  bestod av att jag och mitt syskon fick dela på en flaska sockerdricka (33cl) och blandade karameller för 1 krona (ca tio-femton st). Men vi fick gå på bio ofta, det fanns tre salonger i min hemort (12 000) invånare och det var matineer varje helg.

    Mina föräldrar gjorde en klassresa. Bägge hade bara 6-årig folkskola i grunden, men min far läste in högskolan på kvällar och nätter under några år för att avsluta med 2 år i Stockholm. Då var vi tre barn och mamma bodde ensam med oss i en lägenhet medan pappa pluggade och jobbade i stockholm. Han hade bara råd att åka hem till oss varannan månad. Mamma sydde kläder, gardiner och annat åt andra på nätterna och brukade tvätta åt andra hemmafruar för att få ekonomin att gå ihop. Hon lyckades gneta och spara ihop till handpenningen till deras första hus under de åren! Jag minns att jag saknade pappa mycket (jag var 4 år) och att jag somnade till symaskinen varje kväll. Mamma var hemmafru men vi såg inte mycket av henne, hushållsarbetet ar mycket tyngre förr, med färre maskiner och dessutom allt extrajobb hon gjorde.
    Dom slet hund under dom åren, men de köpte huset (handpenningen var då 10 000) och pappa fick en högra tjänst med mycket bättre lön. Han kunde sluta hålla kvällskurser och jobba på helger och semester.

    Mamma började plugga igen när hon var 35 och vi barn började bli stora. Hon läste in gymnasiet och högskolan samtidigt som hon jobbade. Men det var inga problem, vi barn hade ganska mycket ansvar hemma, och för varandra. Inget konstigt, alla andra hade det så. Jag började jobba extra och sommarjobba när jag var tolv. Min storebror började som springpojke när han var tio. Alla hade ansvar för sina småsyskon.

    Semestrarna företogs med bil och tält. Jag tror vi har plöjt genom hela Sverige i bil och med packningen på taket. Vi hade jättekul.
    Jag lärde mej cykla på mammas cykel. Gud vilka skrubbsår man hade på somrarna!! Simskolan hälls i en sjö och började redan i maj, det var typ 13 grader i vattnet.  Så snart vi kunde simma fick vi cykla till badet själva.

    Överhuvudtaget fick vi mycket ansvar och förväntades leva upp till det. Om man snattade eller tällde till med nåt var det alltid nån som såg det och tog itu med det omedelbart, det är inte kul att få en föreläsning v en främmande vuxen när man vet att man gjort nåt fel, eller så ringde dom till ens föräldrar och mitt under middagen kunde mamma eller pappa fråga; Har det hänt nåt idag som vi bör veta?
    Då var det bara att krypa till korset. Snattade saker skulle återlämnas eller arbetas av. Man fick själv gå och be om ursäkt. Saker han tagit sönder fick man betala själv av veckorpengen tills den var betald. Min bror avbetalade en modellbil i fyra månader som hade haft sönder för en kille han blev arg på.

    Man hade respekt för vuxna, men var inte rädd för dom.
    Simskolan, ja, man stod och huttrade. Simskolan gick man till oavsett väder, det var torrsim på stranden och sedan ner i vattnet och simläraren gick på bryggan med en ögla framför. Vi hade två sidor av bryggan, den man bottnade på och den som man inte bottnade på
  • Anonym

    Eftersom det inte fanns internet och bara 1 eller 2 TV-kanaler (beroende på vilket år) så var ju allt mycket mer lokalt, man hade inte så mycket koll på andra länder och andra platser. Inga mobiler heller, telefonen stod i hallen. Ville man något cyklade man över till kompisen och ringde på dörren. Vi hade två utlandsfödda barn i vår skola, det var mycket exotiskt, alla visste vilka de två barnen var, där är nog en stor skillnad. Sedan fick man läsk bara till jul och påsk, födelsedagar och andra festliga tillfällen. Fredagsmys var inte uppfunnet, däremot lördagsgodis. Spelade man spel så var det med kort eller på papper/kartong som Monopol eller Fia men att datorspelen inte fanns var ju inget man saknade då eller ens kunde föreställa sig. Tror man var ute mer, klättrade i träd, byggde kojor, sprang omkring helt enkelt.

  • before

    Ingen barnaga dock, utom en gång när jag som tre- eller fyraåring gått in i mina föräldrars rum mitt i natten och vilt började hoppa upp och ner i deras säng och sjöng-skrek en sång. Har ett minne av att mamma då slängde upp mig på knäet med rumpan upp och att jag då fick ta mitt straff... Men vilken förälder blir inte vansinnig över ett sådant tilltag än idag, även om metoden att komma till rätta med det kanske är annorlunda? Vi bodde i lägenhet då, inte så kul för mina föräldrar med en unge som skrek och sjöng på nätterna kan jag tänka mig, minns att vår arga granne skrev ilskna lappar och lade i vår brevlåda, och eftersom jag minns det kan det ju inte ha varit bara en lapp heller.

  • before
    Lucy Cat skrev 2012-05-24 16:10:38 följande:
    sextiotalist: tack så jättemycket för ditt svar!

    Hur ställer ni er till när folk säger "det var bättre förr" och hänvisar till sin barndom. Tror ni att man hade det bättre då än idag? 
    Det kanske var bättre på så vis att man var mindre medveten om alla problem i världen, i alla fall som liten. Vi behövde inte fundera över miljöförstöring osv även om förstås TV-program som (i början av 1970-talet) Ville-Valle-Viktor gjorde allt de kunde för att skapa politisk medvetenhet hos barnen. Jag hatade de där konstiga och obegripliga TV-programmen och föredrog Pippi, Emil, Saltkråkan och olika Disney-filmer som jag alla hade på LP-skiva.
  • untitled
    Anonym skrev 2012-05-25 13:55:43 följande:
    Känner igen mycket av vad som skrivits tidigare, men inte just om aga. Jag kan inte minnas att jag fåt smisk eller att jag sett någon annan få det. Däremot lyssnade man när vuxna pratade och satt stilla på stjärten vid bordet tills man fick tillåtelse att kliva upp.
    Och uteleken.... Vi var aldrig inne annat än när vi sov. Det fanns inget dåligt väder, när man blev för blöt eller kall rusade man hem och bytte till torrt/varmt och försvann ut igen. Var det vinter och riktigt kallt fick man varm choklad och limpmackor serverat där man satt och värmde fötterna mot elementet innan man rusade ut igen.
    Jag gick också på lekis, och när skolan började följde mamma mej de två första dagarna för att jag skulle lära mej skolvägen själv (hade två km till skolan) och sen gick jag och kompisarna i klunga varje morron och em. Ibland tog promenaden hem tjugo minuter, ibland två timmar, det berodde helt på hur mycket vi lekte under tiden.
    Läxorna skulle göras innan vi fick vara ute igen.
    TV såg vi bara på helgerna och det fanns inte många "barnprogram". Lördagsgodis  bestod av att jag och mitt syskon fick dela på en flaska sockerdricka (33cl) och blandade karameller för 1 krona (ca tio-femton st). Men vi fick gå på bio ofta, det fanns tre salonger i min hemort (12 000) invånare och det var matineer varje helg.

    Mina föräldrar gjorde en klassresa. Bägge hade bara 6-årig folkskola i grunden, men min far läste in högskolan på kvällar och nätter under några år för att avsluta med 2 år i Stockholm. Då var vi tre barn och mamma bodde ensam med oss i en lägenhet medan pappa pluggade och jobbade i stockholm. Han hade bara råd att åka hem till oss varannan månad. Mamma sydde kläder, gardiner och annat åt andra på nätterna och brukade tvätta åt andra hemmafruar för att få ekonomin att gå ihop. Hon lyckades gneta och spara ihop till handpenningen till deras första hus under de åren! Jag minns att jag saknade pappa mycket (jag var 4 år) och att jag somnade till symaskinen varje kväll. Mamma var hemmafru men vi såg inte mycket av henne, hushållsarbetet ar mycket tyngre förr, med färre maskiner och dessutom allt extrajobb hon gjorde.
    Dom slet hund under dom åren, men de köpte huset (handpenningen var då 10 000) och pappa fick en högra tjänst med mycket bättre lön. Han kunde sluta hålla kvällskurser och jobba på helger och semester.

    Mamma började plugga igen när hon var 35 och vi barn började bli stora. Hon läste in gymnasiet och högskolan samtidigt som hon jobbade. Men det var inga problem, vi barn hade ganska mycket ansvar hemma, och för varandra. Inget konstigt, alla andra hade det så. Jag började jobba extra och sommarjobba när jag var tolv. Min storebror började som springpojke när han var tio. Alla hade ansvar för sina småsyskon.

    Semestrarna företogs med bil och tält. Jag tror vi har plöjt genom hela Sverige i bil och med packningen på taket. Vi hade jättekul.
    Jag lärde mej cykla på mammas cykel. Gud vilka skrubbsår man hade på somrarna!! Simskolan hälls i en sjö och började redan i maj, det var typ 13 grader i vattnet.  Så snart vi kunde simma fick vi cykla till badet själva.

    Överhuvudtaget fick vi mycket ansvar och förväntades leva upp till det. Om man snattade eller tällde till med nåt var det alltid nån som såg det och tog itu med det omedelbart, det är inte kul att få en föreläsning v en främmande vuxen när man vet att man gjort nåt fel, eller så ringde dom till ens föräldrar och mitt under middagen kunde mamma eller pappa fråga; Har det hänt nåt idag som vi bör veta?
    Då var det bara att krypa till korset. Snattade saker skulle återlämnas eller arbetas av. Man fick själv gå och be om ursäkt. Saker han tagit sönder fick man betala själv av veckorpengen tills den var betald. Min bror avbetalade en modellbil i fyra månader som hade haft sönder för en kille han blev arg på.

    Man hade respekt för vuxna, men var inte rädd för dom.
    Vad spännande att läsa om dina upplevelser (och även alla ni andra som skriver).
    Varför tror ni att det är sådan skillnad i dagens Sverige? Att barnaga för har försvunnit är jag mycket glad över, men i övrigt känner jag att de flesta av dagens föräldrar skulle ha mycket att lära om dåtidens uppfostran.

    Exempelvis detta med att "man lekte i princip aldrig någonsin inne". Varför gör man det idag? Barnen samlas hemma hos någon och spelar tv-spel/dator eller tittar på TV.

    Även respekten med att man sitter still på ändan och lyssnar stilla tills du fått tillsägelse om någon annat. Tycker jag är helt rätt, men sällan något man ser i dag.
    Har förvisso inte egna barn ännu, men har själv blivit uppfostrad liknande på det sätt ni beskriver (80-tal) och kommer försöka sätta i praktien och inte bara i ord när jag själv blir mamma, förhoppningsvis.
  • Anonym (Ingen dator:()

    Någon nämnde att man gick mycket på matineér. Jag har minnen av att min bror (F1963) älskade Tarzan-filmerna. En biljett kostade typ 50-75 öre. Årtal någon?

    Andra filmer? Jag vet att jag gick på bio också men jag kommer inte ihåg vad jag såg:). Någon som minns någon höjdarfilm då för barn? 

  • lövet2
    Anonym skrev 2012-05-25 13:55:43 följande:
    Mina föräldrar gjorde en klassresa. Bägge hade bara 6-årig folkskola i grunden, men min far läste in högskolan på kvällar och nätter under några år för att avsluta med 2 år i Stockholm. Då var vi tre barn och mamma bodde ensam med oss i en lägenhet medan pappa pluggade och jobbade i stockholm. Han hade bara råd att åka hem till oss varannan månad. Mamma sydde kläder, gardiner och annat åt andra på nätterna och brukade tvätta åt andra hemmafruar för att få ekonomin att gå ihop. Hon lyckades gneta och spara ihop till handpenningen till deras första hus under de åren! Jag minns att jag saknade pappa mycket (jag var 4 år) och att jag somnade till symaskinen varje kväll. Mamma var hemmafru men vi såg inte mycket av henne, hushållsarbetet ar mycket tyngre förr, med färre maskiner och dessutom allt extrajobb hon gjorde.

    Mamma började plugga igen när hon var 35 och vi barn började bli stora. Hon läste in gymnasiet och högskolan samtidigt som hon jobbade. Men det var inga problem, vi barn hade ganska mycket ansvar hemma, och för varandra. Inget konstigt, alla andra hade det så. Jag började jobba extra och sommarjobba när jag var tolv. Min storebror började som springpojke när han var tio. Alla hade ansvar för sina småsyskon.
    Mina föräldrar gjorde samma sorts klassresa. Mamma och pappa hade en 7-årig skolgång bakom sig, och mamma började jobba som hembiträde när hon var 15 år. Pappa läste till ingenjör på Hermods och var sedan borta månader i taget på utbildning. Mamma fick in lite extra på att ta emot dagbarn, men medan vi var riktigt små så hann hon inte. I stället levde vi på nästan ingenting, och jag tror nästan att mamma trollade med knäna i bland. Vi hade alltid mat för dagen och farmor sydde våra kläder. Mamma började också plugga när hon var runt 35 år, och slutade inte förrän hon hade både högstadiet, gymnasiet och universitetet klart.

    Jag kommer också i håg att vi barn inte var rädda för vuxna. Lite naivt kanske (för det fanns naturligtvis galningar även då), men det var liksom så att alla vuxna hade koll på alla barn. Jag minns inte en enda gång någon främmande vuxen som fick frispel och skrek åt några barn, utan de sade till direkt om det var något, och då respekterade vi det.
  • Anonym
    before skrev 2012-05-26 07:57:59 följande:
    Det kanske var bättre på så vis att man var mindre medveten om alla problem i världen, i alla fall som liten. Vi behövde inte fundera över miljöförstöring osv även om förstås TV-program som (i början av 1970-talet) Ville-Valle-Viktor gjorde allt de kunde för att skapa politisk medvetenhet hos barnen. Jag hatade de där konstiga och obegripliga TV-programmen och föredrog Pippi, Emil, Saltkråkan och olika Disney-filmer som jag alla hade på LP-skiva.
    Eftersom jag växte upp på sextitalet så fick man politiken med modersmjölken. Skolan lärde ut kritisk tänkande redan i lågstadiet. Och vikten av att bilda sej en egen uppfattning, att inte bara göra som alla andra. Hänsyn var viktigt. Och att inte döma någon ohörd.

     Kriget i Vietnam, Nixon, FNL-rörelsen, apartheid ..... Eftersom vi barn satt med under middagarna även när det var gäster hemma (och det var det ofta) hörde man vad som diskuterades. Och eftersom vuxna var våra förebilder härmade vi dom, I uppförande och bordskick. Idag jobbar föräldrar så hårt på att vara kompisar med sina barn att de glömmer att deras främsta roll är att vara förebild. Kompisar hittar barnen ändå.
    untitled skrev 2012-05-26 08:26:27 följande:
    Vad spännande att läsa om dina upplevelser (och även alla ni andra som skriver).
    Varför tror ni att det är sådan skillnad i dagens Sverige? Att barnaga för har försvunnit är jag mycket glad över, men i övrigt känner jag att de flesta av dagens föräldrar skulle ha mycket att lära om dåtidens uppfostran.

    Exempelvis detta med att "man lekte i princip aldrig någonsin inne". Varför gör man det idag? Barnen samlas hemma hos någon och spelar tv-spel/dator eller tittar på TV.

    Även respekten med att man sitter still på ändan och lyssnar stilla tills du fått tillsägelse om någon annat. Tycker jag är helt rätt, men sällan något man ser i dag.
    Har förvisso inte egna barn ännu, men har själv blivit uppfostrad liknande på det sätt ni beskriver (80-tal) och kommer försöka sätta i praktien och inte bara i ord när jag själv blir mamma, förhoppningsvis.
    Idag tror jag föräldrarna är mer rädda, rädda för andra vuxna, rädda för bilar, för allt egentligen. Och framför allt är man rädd för att ens barn inte har förmågan att klara sej själva. Sen beror det förståss lite på var man bor. Men när jag var liten och skulle iväg till lekparken (två kvarter bort och över stora vägen) hade jag redan fått lära mej hur man skulle uppföra sej i trafiken. Televinken och Anita i TV hade trafikskola...=)  SKämt åsido, när man fått lära sej något av sina föräldrar förväntades det att man skulle praktisera det. Och bilisterna var mer hänsynsfulla om de såg barn vid vägen.
    Föräldrarna gav oss ansvar, stigande ansvar med stigande ålder. Och tills motsatsen bevisats ansåg de att man klarade av det. Bröt man mot tilliten och struntade i sitt eget ansvar fick man ta konsekvenserna. Aldrig att min mamma eller pappa skulle hålla mej om ryggen och skydda mej mot konsekvenser av något jag gjort. Grannpojken klottrade på en annan grannes garage. Han fick be om ursäkt  och  måla om det. Ensam. Han klottrade aldrig mer.

    Men vi var aldrig rädda för vuxna. Inte ens alkisfarbrorn (vi höll oss bara undan när man pratade med osynliga), eller Arga Tanten på hörnan. Åkte man dit för något bus föll det en aldrig in att käfta emot eller skylla ifrån sej.
    Jag har försökt göra andra föräldrar uppmärksamma när deras barn gjort något förbjudet (inte varit otrevlig eller högljudd) och blivit avsnäst med ett: Sköt dej själv kärring!!  Inte en min av att hämta hem sina barn och låta dem förstå att vad de gjort inte är tillåtet. Inte är det konstigt att ungarna far fram som galningar utan gränser.
Svar på tråden Hur var det att vara barn på 60-talet?