• Anonym

Hur dricka för att garanterat slippa baksmälla?

Vi ska dricka på Lördag och på söndag ska jag hämta hem min son från sin pappa

jag vill gärna festa lite då det är första gången på år. efter sonens födsel.

Men jag vill inte må dåligt dagen efter. Finns det något trick på hur man kan dricka för att undvika baksmälla och huvudvärk?!   

• Svar på tråden Hur dricka för att garanterat slippa baksmälla?
  • Anonym (VATTEN)
    Anonym skrev 2012-05-30 20:29:13 följande:
    På vilket sätt hjälper detta? :)
    Kroppen blir uttorkad av all alkohol (du vet ju hur mycket man springer på toa) ... dricker du vatten nu snackar vi inte ett glas utan typ 1-2 liter innan du lägger dig blir kroppen inte uttorkad och du mår skit mycket bättre. VET av egna erfarenheter... min sambo sa det till mig jag mådde så dåligt innan jag la mig och sa - nej det hjälper inte han tvinga i mig det och fasen va bra jag mådde dagen efter... haha!
  • Anonym

drick några mjölk och grädde baserade drinkar =)

• Anonym

Jag dricker ofta, och jag vet att min metod funkar:

Innan du lägger dig, ät ORDENTLIG mat, typ en burgare, en kebab, eller laga till något hemma. Jag brukar äta korv med bröd. Sen dricker jag ett stort glas med juice innan jag går och lägger mig.
    Jag ställer också en stor flaska/ett stort glas med vatten bredvid sängen, så när jag vaknar törstig under natten så kan jag dricka på en gång.
    Funkar jättebra för mig!  

• Occam

En del av baksmällan kommer från alkoholen i sig, en del från diverse övriga ämnen i dryckerna - där olika typer är olika "giftiga". Om man dessutom har hösnuva (som jag) så är mumsigt rödvin extra jobbigt ... Men - minst giftigt per cl ren alkohol (omräknat) är vit sprit och värst är brun sprit (särskilt cognac), rödvin och ale (särskilt belgisk). Däremellan kommer vitt vin och lageröl ... Och tänk för guds skull på att inte ge dig ut på ett maratonlopp så otränad, utan öppna mjukt.

• Anonym

Drick inte alls! Eller bara ett glas eller två. På vilket sätt blir kvällen bättre av du dricker? Och är det värt det jämfört med att må bra när du vaknar? Jag brukar alltid fundera kring det innan jag går ut och jag har aldrig kommit fram till att det är värt det de senaste 10 åren. 

Men om du tycker att det är värt det... Drick mkt vatten innan du går och lägger dig. Det allra bästa ska vara vätskersättning både innan du gå ut och innan du går och lägger dig.  

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-30 20:36:25 följande:
    drick några mjölk och grädde baserade drinkar =)
    För att?
  • Anonym

Är det inte "farligt" att dricka en resorb innan man börjar dricka, en efter och en när man vaknar? Blir det inte mycket för kroppen? :)

Jag brukar ta en innan jag lägger mig + en 5 dl vatten extra, men brukar ändå må dåligt dagen efter. 

• Takex

0.5 - 1 liter vätskeersättning / ION dryck innan du går och lägger dig. Vanligt vatten rekommenderar jag inte. En alvedon supp innan läggdags hjälper också. Men inget kan ta bort skörheten man känner nästa dag, kroppen som är helt slut.

Min första tanke är att du dricker måttligt? Jag är rätt känslig mot alkohol men om jag bara blir lite fnittrig (två glas vin, 3 smirnoff ungefär) så mår jag bra dagen efter om jag ersätter alla salter och annat med ION dryck innan jag går och lägger mig.

Att dricka rent vatten kan göra det hela mycket värre så ladda upp med något sportdryck hemma som hjälper till att återställa alla salter och annat som kroppen förbukar under avgiftningen. Vanligt vatten späder bara ut det lilla du har kvar. 

• nevermind

Fet man, till exempel en pizza är perfekt innan en fylla.

Man blir bakis för att kroppen är uttorkad. Så DRICK en jäkla massa vatten.

• SupersurasunkSara

Fakta är att fet mat gör att man kan dricka mer utan att må dåligt, och att dricker man supar till tex julmaten så kan man äta mer. Minns dock inte var jag läste den undersökningen.

Som så många skriver, kroppen torkas ut av alkohol så rejält med påfyllning, gärna resorb eller vätskeersättning för barn som man kan köpa på apoteket och på många livsmedelsbutiker. Man kan göra själv också om man orkar.

Häll inte i dig utan drick 'normalt', ta en paus då och då och ta vatten eller läsk/juice. Sluta gärna 'i tid' tex, gå över till läsk 1 timme eller 2 innan du ska hem, väl hemma, drick vätskeersättning av ngt slag. Vichy Noveu Kanske fungerar? Vet att min asfaltsarbetande kompis får 1½ l sån per dag v arbetsgivaren för att ersätta allt som svettas ut.

• sextiotalist

Nu har jag svårt att förstå vitsen med att dricka så mycket att man blir dålig dagen därpå. Men, men. Det som räddat mig från många baksmällor under min studietid är att efter midnatt, endast alkoholfritt, då hann ruset komma ur kroppen och man slapp baksmälla och man fick en bra sömn.
    Så det är mitt tips, se till att man är hyfsat nykter när man kommer hem. 

• Mandel

Fet mat både innan och dagen efter så fort du vaknar.
    Netto har tabletter som heter Bakis som maken säger funkar. Ta två i ett glas med vatten innan du lägger dig.

Grejen med baksmällan är inte enbart just alkohol och uttorkning utan att man sover så illa är en bidragande orsak det med.
    Jag har mått som om jag vore skitbakis fast jag bara passat barn som kräkts på natten. Samma känsla i kroppen, mådde illa när jag åt frukost osv.

Och gör inte som jag gjorde sist... Har man knappt druckit alkohol på några år så är det inte så smart att hinka i sig sprit
    Även om man mår bra länge så tar det till slut stopp!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Foxy79

Alkoholfritt ;)

Eller så brukar 2 panodil och en halv liter mjölk innan jag somnar hjälpa. Sen samma när jag vaknar.

• GullpuckotMe

Jag har ett tips som alltid funkar på mig. När jag kommer hem på natten dricker jag en resorb (vätskeersättning) och så tar jag en postafen (åksjuketablett) sen en dusch när jag vaknat. Mår kanon :) men jag kör ALDRIG bil dagen efter o det råder jag dig till med!

• pLeNa84

Drick likör 43 med grädde och mjölk och is, blir som en fantastisk milkshake :) typ 2glas... Sen kan du dricka Huuur mycket som helst utan att bli jättefull, och när du kommer hem dricker du 1 liter vatten el mjölk så slipper du bakfyllan! Lovar!

• Anonym
    Mandel skrev 2012-05-31 07:14:36 följande:
    Fet mat både innan och dagen efter så fort du vaknar.
    Netto har tabletter som heter Bakis som maken säger funkar. Ta två i ett glas med vatten innan du lägger dig.

Grejen med baksmällan är inte enbart just alkohol och uttorkning utan att man sover så illa är en bidragande orsak det med.
    Jag har mått som om jag vore skitbakis fast jag bara passat barn som kräkts på natten. Samma känsla i kroppen, mådde illa när jag åt frukost osv.

Och gör inte som jag gjorde sist... Har man knappt druckit alkohol på några år så är det inte så smart att hinka i sig sprit
    Flört
    Även om man mår bra länge så tar det till slut stopp!

Bakis är samma som Resorb, men dyrare...
Svar på tråden Hur dricka för att garanterat slippa baksmälla?