• CrazyChristina

Köpa ut!?

Vad hade du gjort om din son/dotter 15-19år hade velat att du skulle köpa alkohol till honom/henne?

Jag tänker som så att köper man ut så vet man vad dom dricker gör man det inte så får dom tag på något ändå och då vet man inte vad.

Finns endast alternativen JA och NEJ då man sällan kan hindra att dom går på fest.
    Är de olika beroende på ålder tex köper du inte till en som är 15 men till någon som är över 18 men inte fyllt 20?

♥Erik 2010-06-09♥--♥Wilhelm 2012-04-17♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Köpa ut!?
  • Muslimah84

Nej, jag kommer aldrig någonsin köpa ut åt mitt barn. Så tänkte jag även innan jag ens funderade på att konvertera till islam kan jag passa på att påpeka innan någon kommenterar mitt nick.

• Flowers and Bees

Hade inte mina föräldrar låtit mig smaka, ta med mig någon öl och lära mig hur det är så hade jag nog legat avdäckad varje helg... Jag hade druckit ifrån andras alkohol, blandat ihop de man hittat på festen för att inte hamna efter och säkert fått i mig hb. 

Ja - kan du lita på ditt barn ska du inte hålla tillbaka för hårt, det slår bakut istället! Tro mig, några vänner till mig hade sådana föräldrar när jag växte upp och se på dom nu... Dricker varje helg. Sitter i en lägenhet med räkningar upp till öronen och barn som helt ovetande växer upp i en familj som inte har det bra! 

Äntligen ett +
  • hymafr
    CrazyChristina skrev 2012-06-05 09:24:26 följande:
    Hur kan du säga så? Finns de någon undersökning som visar de?
    För de som jag vet fått hemifrån som jag känner är dom som festat minst och dessutom inte blivit för fulla.

Håller med.
    Jag har en egen teori när det gäller det här med att det anses att de som får sprit hemifrån också är de som dricker mest. Den är att de som får sprit hemifrån oftast får det från ett hem där alkoholvanorna är sådana att det alltid finns alkohol hemma och att det anses normalt att man dricker minst varje helg, om inte annat så vin till maten och pappas lilla whiskey framför tv:n. 
    I så fall är det ju inte konstigt att barnen dricker - de har det ju i generna.

Jag dricker aldrig sprit hemma såvida vi inte firar student eller bröllop. Dock kan jag ta mig någon drink om vi är på semester.
    Min dotter har jag alltid köpt ut till och hon har aldrig hittills blivit full - möjligen en aning "fnittrig". Dock har hon aldrig velat ha starkare än starkcider.  (Hon är 18 år)  

Min teori går alltså ut på att det är föräldrarnas alkoholvanor som styr hur mycket barnen dricker (alltså generellt) och inte om man köper ut eller inte. 
  • Madame Mom
    Susanne 977 skrev 2012-06-05 09:00:57 följande:
    Jag skulle inte köpa ut. Oavsett om man köper ut eller inte så får barnet tag på alkohol. Men barn som får alkohol hemmifrån dricker mera än andra.
    Det är rätt intressant det där...  Så fort detta med att köpa ut diskuteras så kommer det argumentet upp..  Barn som får alkohol hemifrån dricker mer än andra...  och ändå så vittnar alla om att det inte alls stämmer. Jag håller med om att det inte stämmer..  Min mamma köpte ut till mig och jag dricker nästintill ingenting i dag...   Kanske ett par cider en varm sommarkväll..  Jag har gjort samma för min son och han har ALDRIG varit redlös..  Nu är han 20 och dricker kanske ett par öl i månaden..  Andra jag känner som kört samma stil vittnar om exakt samma sak. Sen vet jag de som aldrig skulle köpa ut till sina barn och som får sitt livs chock när det visar sig att det är just deras ungar som super värst på festerna. Finns mer än en förälder (som vägrar köpa ut och är övertygad om att deras unge är nykter jämt) som fått hemkört sin dyngfulla 14-åring av polisen..

Det där första påståendet måste vara någon form av skrämselpropaganda..
  • lovegivespower
    lovegivespower skrev 2012-06-05 09:34:57 följande:
    Vi kan ju inte dra en slutsats på grunden av våra egna erfarenheter. Exempel, jag fick hemma och jag drack inte mer för det. Samtidigt som någon kan säga att jag fick och jag drack mycket.
  • Madame Mom
    hymafr skrev 2012-06-05 09:53:36 följande:
    Håller med.
    Jag har en egen teori när det gäller det här med att det anses att de som får sprit hemifrån också är de som dricker mest. Den är att de som får sprit hemifrån oftast får det från ett hem där alkoholvanorna är sådana att det alltid finns alkohol hemma och att det anses normalt att man dricker minst varje helg, om inte annat så vin till maten och pappas lilla whiskey framför tv:n. 
    I så fall är det ju inte konstigt att barnen dricker - de har det ju i generna.

Jag dricker aldrig sprit hemma såvida vi inte firar student eller bröllop. Dock kan jag ta mig någon drink om vi är på semester.
    Min dotter har jag alltid köpt ut till och hon har aldrig hittills blivit full - möjligen en aning "fnittrig". Dock har hon aldrig velat ha starkare än starkcider.  (Hon är 18 år)  

Min teori går alltså ut på att det är föräldrarnas alkoholvanor som styr hur mycket barnen dricker (alltså generellt) och inte om man köper ut eller inte. 
    Instämmer till fullo...   Självklart är det synen på och förhållandet till alkohol som avgör... 
  • Flowers and Bees
    Madame Mom skrev 2012-06-05 09:54:39 följande:
    Det är rätt intressant det där...  Så fort detta med att köpa ut diskuteras så kommer det argumentet upp..  Barn som får alkohol hemifrån dricker mer än andra...  och ändå så vittnar alla om att det inte alls stämmer. Jag håller med om att det inte stämmer..  Min mamma köpte ut till mig och jag dricker nästintill ingenting i dag...   Kanske ett par cider en varm sommarkväll..  Jag har gjort samma för min son och han har ALDRIG varit redlös..  Nu är han 20 och dricker kanske ett par öl i månaden..  Andra jag känner som kört samma stil vittnar om exakt samma sak. Sen vet jag de som aldrig skulle köpa ut till sina barn och som får sitt livs chock när det visar sig att det är just deras ungar som super värst på festerna. Finns mer än en förälder (som vägrar köpa ut och är övertygad om att deras unge är nykter jämt) som fått hemkört sin dyngfulla 14-åring av polisen..

Det där första påståendet måste vara någon form av skrämselpropaganda..
    Precis! Det är så, dock finns det säkert barn som har sina problem, som inte har bra och ärlig kontakt med sina föräldrar, de barnen ska man nog inte köpa ut till, då blir det kanske inte så bra. Men känner man att man har god kontakt med barnet, man kan lita på varandra, då ska man absolut inte förbjuda alkoholen hemifrån, det är ett stort misstag! 

Jag ska då iallafall låta mitt barn uppleva vad som händer med kroppen av alkoholen hemma innan, kanske smutta på något, känna efter och sedan få med sig någon cider eller liknande på den där klassfesten där alla ska ha med sig... Det är de bästa, kontroll och förtroende. 
    Äntligen ett +
  • lovegivespower
    Madame Mom skrev 2012-06-05 09:59:11 följande:
    Instämmer till fullo...   Självklart är det synen på och förhållandet till alkohol som avgör... 
    Det är ju även det som visats i forskningen angående detta. Om exempel föräldrarna ger barnet alkohol så ligger det också en acceptans i själva drickandet. Jag vet folk som fått och inte fått hemma och jag vet hur det deras vanor sett ut. Men forskningen visar i alla fall att det är så. Sen om dom har forskat fel på något sett kan ju man diskutera. Jag tror dock att forskningen stämmer med verkligheten. Solig
  • EvelinasSyster

Nej det skulle jag aldrig göra. Inte efter att de blivit 18 heller. Dock skulle jag kunna tänka mig att de kan få ett glas vin till maten nån gång efter 18-årsdagen. Som det känns nu. Men så har jag inga barn än heller Men köpa ut till dom, aldrig!

~ The only thing that matters is the next 90 minutes! ~
  • misplacedname

Jag bor i Småland och det säger väl sig självt att hälften är frireligiösa av något slag. Under min uppväxt hade jag praktiskt taget fri tillgång på alkohol (pappa är dansk och uppvuxen på ett helt annorlunda sätt mot vad vi svenskar är van vid). Ändå var det inte jag som låg redlös i ett hörn och spydde!

Likadant för min sambo och hans syskon, de fick också smaka hemma. De som däckade var oftast prästens barn och andra med väldigt religiösa föräldrar eller såna som enbart förbjöd allting.

Idag dricker jag typ aldrig. Bor på landet och någon måste alltid köra och istället för att pina i mig 3 cider som jag inte gillar dricker jag vatten och kör.

Svar på tråden Köpa ut!?