• Hera78

Hur kokar du ris?

Det slog mig igår när jag hällde av riset (ja, jag kokar ris som jag kokar pasta och häller av överflödigt vatten efter 10 minuter) att jag tidigare mätte och att det alltid blev fel, jag fick allt som oftast hälla på mer vatten då det börjat torrkoka med 3 minuter kvar.

Då blev jag nyfiken på hur andra kokar sitt ris, så hur gör du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-05 11:42
    Under alternativet "jag mäter ingenting" menar jag egentligen att man inte mäter vattnet, ris kan man ju självklart mäta upp.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur kokar du ris?
  • aztec

Dubbelt då mycket vatten som ris, blir alltid bra. Gäller att inte ha på för hög värme...

• Havsjungfrun

Annat: I riskokaren men mäter förståss upp både vatten och ris ändå.

• Paisley

Örk :D

Riset blir kletigt om man kokar det. Jag brukar fräsa riset i olja så att varje korn får ett lager fett på sig. Sen på med vatten och salt. Vattnet ska bara precis täcka riset, så du behöver inte hålla på och mäta. Rör runt och koka upp. Rör sedan bara en gång till, rör man för mycket så blir det kletigt. Sen väntar man tills vattnet avdunstat. Man måste självklart ha locket på hela tiden.
    Basmati är bäst, men det funkar med vilket ris som helst.

Prova!

Detaljerna är helheten
  • Lavish

jag brukar mäta och så länge man kör med samma ris som man "känner" så brukar det bli perfekt. Mättabellerna på paketen har jag märkt ofta är fel, men man lär sig ju efter ett tag hur mycket vatten ett visst ris behöver.

• MoonFlight

Riskokare använder vi. Bästa grej vi investerat i (dock går vi på LCHF nu så den samlar mest damm nu men i alla fall). Vi fick ha olika mängd vatten i beroende på vilket ris det var, vissa dubbelt och vissa mer.

• Fru Bult

Ris är en hel vetenskap! Jag brukar mäta på en höft och det blir lika dåligt som när jag mäter exakt. För min man blir det dock alltid bra, så jag vet inte vad jag gör för fel. Samma sak med pasta, den klibbar alltid ihop för mig. Jag är annars väldigt duktig i köket ;) Lustigt dock att om man läser på förpackningen så ska riset koka i 10 minuter i Danmark, 15 minuter i Norge och 20 i Sverige och Finland. Dessutom brukar mängden vatten/ris skilja sig på de olika språken...

• Mynta

Mäter. Dubbelt så mycket vatten som ris, en skvätt salt och sedan kokar jag på låg värme (med lock) tills vattnet är borta. Kollar aldrig koktid på ris, när vattnet är borta är riset färdigt. Funkar perfekt varje gång!

• La Lola

Jag mäter bådeock och det blir alltid bra.
    Kokar i kastrull.

Har aldrig nånsin misslyckats med ris.
    Jag förstår inte hur man kan göra det....

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • idis78

Dubbelt så mycket vatten som ris. Kokar upp och drar sen ner värmen ordentligt. När vattnet är borta är riset färdigt. Lock på såklart. Lätt som en plätt!

Svar på tråden Hur kokar du ris?