• Hera78

Hur kokar du ris?

Det slog mig igår när jag hällde av riset (ja, jag kokar ris som jag kokar pasta och häller av överflödigt vatten efter 10 minuter) att jag tidigare mätte och att det alltid blev fel, jag fick allt som oftast hälla på mer vatten då det börjat torrkoka med 3 minuter kvar.

Då blev jag nyfiken på hur andra kokar sitt ris, så hur gör du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-05 11:42
    Under alternativet "jag mäter ingenting" menar jag egentligen att man inte mäter vattnet, ris kan man ju självklart mäta upp.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur kokar du ris?
  • Miiiis

Dubbelt så mkt vatten som ris och lättast är det om man har en gammal spis med plattor. Då låter man bara riset och vattnet koka upp sen stänger man av plattan och riset blir klart på eftervärmen. Har gasspis nu och då är det inte lika lätt. Brukar ta 0,5 dl vatten extra och koka på låg värme efter vattnet kokat upp.

• Muminmamman
    Mynta skrev 2012-06-05 12:10:05 följande:
    Mäter. Dubbelt så mycket vatten som ris, en skvätt salt och sedan kokar jag på låg värme (med lock) tills vattnet är borta. Kollar aldrig koktid på ris, när vattnet är borta är riset färdigt. Funkar perfekt varje gång!

Samma här. Kokar dock upp snabbt först och drar sen ner på låg värme tills allt vatten är borta.
  • Equal

Häller i ris o sedan dubbelt så mycket vatten i min riskokare...sedan sköter det sig själv.

• annca

Annat:
    Oftast:
    Tar vatten på en höft, tar ett fnyk salt och mäter upp ris (knappt 2dl till oss fyra.)
    Behöver sgs aldrig hälla av vatten, däremot ibland tillsätta lite till strax innan riset är klart.

Ibland: fräster riste i lite smör eller olja (mäter alltid upp riset), häller sedan i salt och vatten. En skvätt, typ

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • niky40
    FlitigaLis skrev 2012-06-05 12:37:04 följande:
    Mäter alltid. Kokar upp och stänger sen av plattan. Låter kastrullen med lock stå kvar på plattan tills vattnet är borta. Blir alltid perfekt och aldrig bränt. Gör lika med couscous och bulgur.

Även ägg kokar jag bara upp och stänger av plattan sen.

Funkar inte med induktion, va?
  • HäckHäxan

Röstade annat.

Jag mäter upp ris och vatten och det blir alltid bra, har alltid blivit, jag fattar inte ens hur man kan misslyckas med ris Obestämd

Nu för tiden har jag riskokare och tja det blir bra där med, men understa lagret bränns oftast vid lite, men hunden bryr sig inte ett dyft om det, det är till henne riset är eftersom jag inte äter sånt längre

Trygghet är att gå vilse utan att tappa bort sig...
  • Pinguicula

Kokar ris precis som man kokar pasta.

• HäckHäxan
    niky40 skrev 2012-06-05 14:21:39 följande:
    Funkar inte med induktion, va?
    Nej vill minnas att de liksom svalnar för fort.
    Trygghet är att gå vilse utan att tappa bort sig...
  • LillGris

Annat: boil in bag.

Dyrt förvisso men det är det med sönderbrända kastruller också. Vilket blir resultatet när jag försöker koka på "rätt" sätt

Svar på tråden Hur kokar du ris?