• Hera78

Hur kokar du ris?

Det slog mig igår när jag hällde av riset (ja, jag kokar ris som jag kokar pasta och häller av överflödigt vatten efter 10 minuter) att jag tidigare mätte och att det alltid blev fel, jag fick allt som oftast hälla på mer vatten då det börjat torrkoka med 3 minuter kvar.

Då blev jag nyfiken på hur andra kokar sitt ris, så hur gör du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-05 11:42
    Under alternativet "jag mäter ingenting" menar jag egentligen att man inte mäter vattnet, ris kan man ju självklart mäta upp.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur kokar du ris?
  • Neverwhere

Kokar för mycket, men det blir alltid fint ;)

• tessum

Dubbelt så mycket vatten som ris. Kokar upp, drar ner värmen och så på med ett lock.

Ibland fräser jag riset med olja och en söndersmulad buljongtärning, sen häller jag på vattnet (en liten skvätt mer än vanligt) Blir mycket gott!

• Pimpinellan

Gjorde som du förr och det torrkokade förstås alltid. Nu har jag rikligt med vatten och häller av överflödet. Tycker vårt ris är godare/finare än alla andras jag smakat.

• Theresseee

Annat, dubbelt så mycket vatten som ris. Kokar upp på sexan stänger sen av plattan och låter dra i 20 minuter då vattnet är in kokat. Det blir alltid bra. :)

• Emelie 491
    Hallonröd skrev 2012-06-05 14:17:53 följande:
    Mäter upp både ris och vatten...blir alltid bra Flört
    Dubbelt så mycket vatten (+ "en skvätt") som ris på låg värme blir alltid bra!
    Byt ut DE mot vi, DEM mot oss och sluta särskriv!
  • LMT

Dubbelt så mycket vatten som ris och ner i min riskokare från tupperware, sedan in i micron! Alltid prefekt

• tahira

Häller upp så mycket ris jag vill ha, fyller på med rejält med kokande vatten, kokar upp en gång, sänker värmen till det lägsta, sätter på lock och låter det puttra i 9 minuter innan jag häller av vattnet.

Blir alltid perfekt, bränner aldrig fast.

Har gasspis.

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • knäckehäxa
    Paisley skrev 2012-06-05 11:47:48 följande:
    Örk :D

Riset blir kletigt om man kokar det. Jag brukar fräsa riset i olja så att varje korn får ett lager fett på sig. Sen på med vatten och salt. Vattnet ska bara precis täcka riset, så du behöver inte hålla på och mäta. Rör runt och koka upp. Rör sedan bara en gång till, rör man för mycket så blir det kletigt. Sen väntar man tills vattnet avdunstat. Man måste självklart ha locket på hela tiden.
    Basmati är bäst, men det funkar med vilket ris som helst.

Prova!
    beror såklart på vad du har för ris.
    blir ditt ris som inte ska vara kletigt, kletigt, så gör du något väldigt fel.

jag hatar kletigt ris, därför köper jag dem som inte kletar (minns inte vilket ris som heter vad)
  • Ely

varför pratar folk om kletigt ris ?

Jag kokar som vanligt och har aldrig fått kletigt ris 

• hellokill3r

Öh va. Ris är ju kletigt? Iaf mitt (äter bara jasminris) mäter typ med handen. Tar jag ris till 1,5 knoge så tar jag vatten ca 1 knoge till. Blir alltid perfekt.

Svar på tråden Hur kokar du ris?