• Hera78

Hur kokar du ris?

Det slog mig igår när jag hällde av riset (ja, jag kokar ris som jag kokar pasta och häller av överflödigt vatten efter 10 minuter) att jag tidigare mätte och att det alltid blev fel, jag fick allt som oftast hälla på mer vatten då det börjat torrkoka med 3 minuter kvar.

Då blev jag nyfiken på hur andra kokar sitt ris, så hur gör du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-05 11:42
    Under alternativet "jag mäter ingenting" menar jag egentligen att man inte mäter vattnet, ris kan man ju självklart mäta upp.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur kokar du ris?
  • Benjy

3 dl ris, 6 dl vatten, 1 tsk salt, 1 msk olja, en buljongtärning (grönsaks, eller köttbuljong). Allt i en skål. In i micron som sätts på 25 minuter. Efter halva tiden öppnar man luckan och rör om. Stänger igen och när det piper är riset klart. Super easy!

• FreeForAll

Häller i ris och salt, sen häller jag i vatten så det står 2-3 cm högre än riset. Kokar upp och låter sjuda i strax under 20 minuter, tills vattnet är borta. Rör absolut ingenting. Brukar alltid bli bra.

Fast ibland kokar jag det i ångkokaren också, då behöver jag inte hålla koll.

• Croft

Mäter alltid men olika rissorter kokas på olika sätt, jasmine, amerikanskt långkornigt, japanskt, basmati osv. Lättast är om man håller sig till samma märke på det ris man köper.

Är det Amerikanskt lånkorngt köper jag alltid Uncle Ben's. Det steker jag först lite lätt i en  smörklick och hackad lök. Sedan blir det ca 1 del ris till 1,3 delar vatten eller buljong. Det får gärna vara lite tuggmotstånd men ska förstås inte bli hårt. När vattnet kokat upp (kan ju gå snabbt om man kokar det i vattenkokare) så får det sedan stå och koka långsamt på låg värme tills det är färdigt.

Jasmineris ska ju vara klibbigt så det sköljer man bara en gång eller inte alls, vattenmängd står på paketet, ta gärna en skvätt olja och lite salt.

Basmati som ska vara luftigt och inte alls klibbigt sköljer man många gånger för att få bort stärkelsen och det kan sedan med fördel ligga och dra i vatten i en halvtimme innan det kokas. Där blir det sedan 1 del vatten till 1 del ris och så gärna olja plus salt eller buljong istället för vatten men vattenmängden skiljer sig lite mellan olika märken.

• Juppepuppe

Mäter både vatten och ris och det blir alltid bra. Dubbelt så mkt vatten som ris. Inget svårt alls. 

• tjej87

Jag mäter upp både vatten och ris men adderar lite extra vatten, kanske 1 dl extra på 4 portioner :)

• lillgrodan2011

6dl ris,9dl vatten.. Klickar igång riskokaren

• 737 dagar

I min riskokare i micron.. Dubbel så mycket vatten som ris och 10 min i micron.. Perfekt varje gång!

• Fröken Löken

Riskokaren från tupperware är helt underbar! :) dubbelt så mycket vatten som ris, lite salt å så in i micron. Inget som behöver passas! Helt i min smak!
    Finns en för pasta med! :)

• happy 78

Mäter både och, det blir alltid bra. Kokar i kastrull med teflonbeläggning.

• Gumsegumsan
    Fröken Löken skrev 2012-06-05 23:36:21 följande:
    Riskokaren från tupperware är helt underbar! :) dubbelt så mycket vatten som ris, lite salt å så in i micron. Inget som behöver passas! Helt i min smak!
    Finns en för pasta med! :)

det lät ju kanon! är det någon plastkokare av nåt slag då? hur länge micrar du? kostar?
Svar på tråden Hur kokar du ris?