• Anonym (tjockis)

varför går jag inte ner i vikt??? hjälp mig!!

Jag slutade amma mitt andra barn i februari (då vart hon 1 år), hade ca 6 kg kvar till min vikt innan graviditeten ( jag har tränat lätt under amning, inte ätit socker, försökt gjort allt för att gå ner i vikt utan att svälta mig själv då det inte är bra när man ammar,) men ändå dom 6 kg satt kvar.. säkert som reserv jag vet. men vissa går ju ner även det.

Efter det jag slutat amma började jag plötsligt gå upp i vikt sakta men säkert .... så nu väger jag 12 kg ifrån min målvikt.... och jag går inte ner.. jag går snarare upp...  och jag har minskat mina måltider sen jag slutade amma..

Äter jag fel?, tränar för lite?. all min vikt sitter lite på rumpan (har ganska stor rumpa oavsett), mycket på låren, lite på armarna, och en aning över magen.(har ganska smal mage naturligt)

(barnen äter mellan mål och frukt osv, med detta räknar jag bara vad JAG äter)

Måltider.
    Jag börjar morgonen klockan 06 med kaffe o grädde (mellan grädde 15 %) en kopp.
    äter till det 2st lingongrova, med bregott och gurka. 

sen vid 09:30 sover min minsta, då brukar jag dansa zumba ca 20 minuter.  efter det kaffe med grädde.

sen vid 12:00 äter vi lunch olika då men vanligast., fullkornspasta, vanlig pasta, falukorv, köttfärs, grönsaker, grädde,lök keso nya rätter osv.
    Aldrig micro mat, jag lagar maten själv.  och ute mat så som pizza blir kanske 2-3 gånger i månaden.

efter lunchen brukar vi ner och handla, då promenad ca 30 minuter. sen städar jag tvättar börjar laga mat vid 16 tills sambon ska komma hem.

sen är  det middag vid 16:45 ca, då äter vi ganska rejält med middag. brukar vara samma ingredienser som lunchen.

sen efter det, ska barnen läggas osv. jag äter ibland. en bit choklad på kvällen och dricker pepsimaxi utan socker och kalorier.. varför går jag upp i vikt???

Jag tycker inte jag STOR äter (dock hetsäter) jag är inte direkt lat heller.. jag e oftast i fullgång hela dagarna.. 

Jag prövade lchf för ca 2 månad sen.. men gick upp 3 kg under den proccessen.. så slutade..

Hur ska jag gå ner dessa 12 kg och trivas med min kropp igen.. just nu har jag växt ur alla kläder, och känner mig ful och fet... 

Hjälp med tips! äta mer? äta mindre?äta annan mat?  äta oftare? träna andra tider? andra grejer? har dock inte jätte mycket tid till träning med två barn och föräldraledig.. så därför jag försöker hinna med så mycket som möjligt när minsta barnet sover...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-09 18:56
    Nu har jag lagt upp lite strategi, Jag ska minska mina portioner, jag ska minska mitt intag av kolhydrater (mat kolhydrater) iallfall halvera all ris, potatis,fullkornspasta på tallriken, och öka på med grönsaker och kött istället.

Har tänkt att fortsätta dansa zumba 30 min hemma, och har nu även köpt en crosstrainer hem som jag tänkte börja köra lättaste motståndet men kanske 1 timme om dagen varannan dag/varje dag, för helst vill jag ju bara bränna fett. sen mina vanliga dagliga promenader på 30 minuter.
    Jag körde idag ca 40 min på crosstrainern, hade puls 72 nästan hela tiden, blev svettig men inte andfådd.. har jag dålig kondition eller bra? bör jag få upp pulsen mer??

Bröd ska jag sluta med helt
    Läsken ska jag sluta med helt.
    Kaffet ska jag minska till endast EN kopp om dagen.
    Chokladbiten på 86% kakao ska jag undvika, även fast choklad verkligen är min "lycka" här i livet haha
    Men om jag lägger upp detta tränings schema...
    Kommer jag kunna äta choklad igen? eller är det slut med choklad för all framtid?.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-20 09:54
    JAG HAR GÅTT UPP 1 ½ KG.....!

Nu har jag kört crosstrainer varje dag på "lättaste" 5 dagar och lite tyngre i 2 dagar om veckan.
    kört zumba var 3e dag...

Slutat med mjukt bröd, inte ätit chokladen ens. och har kört mer lchf hela veckan... har inte ätit ris,pasta,bröd,fikabröd,glass,choklad eller dylikt.

bara kött, grönsaker,keso,grädde smör.knäckebröd.

varför går jag upp i vikt????

tränar crosstrainer 20 min per dag, och zumba 20 min 3 gånger per vecka..

jag tränar 3 timmar per vecka... och äter inte ris,pasta,bröd,socker,... varför går jag upp i vikt för....????

och det är inte i muskler...

• Svar på tråden varför går jag inte ner i vikt??? hjälp mig!!
  • Anonym (tjockis)
    Binegar skrev 2012-06-08 11:54:12 följande:
    Du är så trött att du behöver sova efter 20 minuter zumba?! Vet du varför? För att du trycker i dig skit som choklad & kaffe & läsk. Det är forskat på det där och ett äpple gör dig piggare än en kopp kaffe på morgonen.

Du har slutat röka. Grattis. Jag har också varit rökfri i 8 veckor nu. Men jag skyller inte ifrån mig på allt annat. Choklad, läsk, kaffe etc. Du har sockersug. Tror du det är allvarligare eller svårare att bli av med det än ett nikotinbegär? Aldrig någonsin. Du ska inte äta choklad eller dricka läsk ALLS. Oavsett vad du har för bortförklaring.
    Som sagt gör jag inte det varje dag. moffar choklad, och nu snackar vi EN bit choklad på kvällen en RUTA, och inte varje kväll, men jag tog med det för det kallar jag "synda" och läsken är helt kalori fri.

Åpple är 75 kalorier. exakt lika mycket kalorier som mitt 80 kalorier för en kopp kaffe med grädde.. så kalorimässigt är det detsamma. och ett äpple innehåller inte koffein så vitt jag vet..? 

och jag är väldigt stolt över att sluta röka, och jag har förståelse att det ger högre sötsug, lägre ämnesomsättning, jag vet att det är enkelt att halka tillbaka i dåliga vanor(vill verkligen inte börja röka igen, och äter hellre choklad än röker), därav är det för mig ändå ett skäl, till mitt lilla socker behov av EN choklad bit på 86 % kako kanske 1-2 kvällar i veckan kan det vara värt för mig att få fira jag är rökfri. och normala människor tror jag iallfall är smala även om dom äter den mängden choklad i veckan?
    Anonym skrev 2012-06-08 11:16:18 följande:
    Jag förstår att det är jobbigt att få ihop det.

Jag går upp 6 och springer 30-40 minuter. Min man åker till jobbet vid 7.15. Det är inte alltid roligt, men det är något jag gör för mig själv.
    Mitt barn vaknar också på nätterna och jag är ibland trött på dagarna. Ibland sover jag men ofta tar jag en energidryck eller extra kaffe och då klarar jag mig.

Jag tror att du kanske är trött för att du inte tränar. Träningen ger extra energi och jag får bättre tålamod och blir piggare av att träna.

På kvällen, när din man vill vara med barnen. Varför går du inte ut och går en timme då, han fixar maten och ni äter och sen kan ni natta? Eller så lagar du maten och går ut och går efteråt och han nattar barnen?
    Ja när jag amma vaknade barnet varje timme hela nätterna och var jätte bråkig med sömn så jag ligger nog back väldigt än.. känner mig inte pigg någon gång på dygnet.

På kvällen kommer ju mannen hem och då äter vi,sen ska barnen, badas, gröt, välling, sövas och då städas det undan lite och disken fixas under tiden, sen pratar vi en stund om dagen, oftast då är båda HELT SLUT, sen går vi och lägger oss i princip. vi orkar aldrig se tv, vi har typ aldrig folk på besök på kvällar för det orkar ingen av oss, tid att springa ner till gymmet, känns inte som det finns.

Och jag har inge körkort så jag åker ALDRIG bil någonstans för jag blir lätt åksjuk. det var månader sen jag åkte bil. så vart jag än ska, cyklar jag eller går, så jag e inte så lat.
  • Binegar
    Anonym (tjockis) skrev 2012-06-08 15:02:08 följande:
    Som sagt gör jag inte det varje dag. moffar choklad, och nu snackar vi EN bit choklad på kvällen en RUTA, och inte varje kväll, men jag tog med det för det kallar jag "synda" och läsken är helt kalori fri.

Åpple är 75 kalorier. exakt lika mycket kalorier som mitt 80 kalorier för en kopp kaffe med grädde.. så kalorimässigt är det detsamma. och ett äpple innehåller inte koffein så vitt jag vet..? 

och jag är väldigt stolt över att sluta röka, och jag har förståelse att det ger högre sötsug, lägre ämnesomsättning, jag vet att det är enkelt att halka tillbaka i dåliga vanor(vill verkligen inte börja röka igen, och äter hellre choklad än röker), därav är det för mig ändå ett skäl, till mitt lilla socker behov av EN choklad bit på 86 % kako kanske 1-2 kvällar i veckan kan det vara värt för mig att få fira jag är rökfri. och normala människor tror jag iallfall är smala även om dom äter den mängden choklad i veckan?

Ja när jag amma vaknade barnet varje timme hela nätterna och var jätte bråkig med sömn så jag ligger nog back väldigt än.. känner mig inte pigg någon gång på dygnet.

På kvällen kommer ju mannen hem och då äter vi,sen ska barnen, badas, gröt, välling, sövas och då städas det undan lite och disken fixas under tiden, sen pratar vi en stund om dagen, oftast då är båda HELT SLUT, sen går vi och lägger oss i princip. vi orkar aldrig se tv, vi har typ aldrig folk på besök på kvällar för det orkar ingen av oss, tid att springa ner till gymmet, känns inte som det finns.

Och jag har inge körkort så jag åker ALDRIG bil någonstans för jag blir lätt åksjuk. det var månader sen jag åkte bil. så vart jag än ska, cyklar jag eller går, så jag e inte så lat.
    Varför är du så inrutad på kalorier? Du kan äta två chokladkakor per dag om du vill. Men du måste också göra av med det. Jag kan ingenting om vilket som innehåller si eller så många kalorier. Jag vet inte hur mycket kalorier jag får i mig per dag. Men jag vet att jag gör av med det.

Ett äpple innehåller inte koffein. Nej. Men det innehåller näring & naturligt socker som man faktiskt blir pigg av och mår bra av. ett äpple som innehåller 75 kalorier, låter inte det nyttigare än en kopp kaffe med grädde som innehåller 80 kalorier?

Jag tycker du borde fokusera på vad som är bra för din kropp.

MEN!!!
    Jag antar att du fortfarande (precis som jag) kämpar för fullt med sluta-rökandet? I så fall så tillåt dig själv att bli kvitt det FÖRST. Fokusera på att verkligen känna dig fri från nikotinet och SEN kan du fokusera på vikten. Om du ska ge 100% på båda samtidigt så tror jag det kommer fallera. Det har det gjort för mig. Herregud jag vräkte i mig skit första tiden som rökfri. kakor, godis etc. Men jag hejdade mig till slut. En vecka gav jag mig själv till att trösta mig på annat sätt. Typ godis och kakor. Men sen får man liksom börja med den andra biten också.

Och just när man håller på att sluta röka/snusa så GÅR man upp i vikt. Eftersom man ofta söker sig till sötsaker. Tillåt dig själv att göra det ett tag. Men glöm inte bort att det faktiskt är något som du också måste ta tag i ganska snart.

Och eftersom du har så dåligt med tid att vara aktiv fysiskt så hade jag lagt ner ännu mer tid & energi på att faktiskt äta bra.
  • Anonym
    Binegar skrev 2012-06-08 15:11:23 följande:
    Varför är du så inrutad på kalorier? Du kan äta två chokladkakor per dag om du vill. Men du måste också göra av med det. Jag kan ingenting om vilket som innehåller si eller så många kalorier. Jag vet inte hur mycket kalorier jag får i mig per dag. Men jag vet att jag gör av med det.

Ett äpple innehåller inte koffein. Nej. Men det innehåller näring & naturligt socker som man faktiskt blir pigg av och mår bra av. ett äpple som innehåller 75 kalorier, låter inte det nyttigare än en kopp kaffe med grädde som innehåller 80 kalorier?

Jag tycker du borde fokusera på vad som är bra för din kropp.

MEN!!!
    Jag antar att du fortfarande (precis som jag) kämpar för fullt med sluta-rökandet? I så fall så tillåt dig själv att bli kvitt det FÖRST. Fokusera på att verkligen känna dig fri från nikotinet och SEN kan du fokusera på vikten. Om du ska ge 100% på båda samtidigt så tror jag det kommer fallera. Det har det gjort för mig. Herregud jag vräkte i mig skit första tiden som rökfri. kakor, godis etc. Men jag hejdade mig till slut. En vecka gav jag mig själv till att trösta mig på annat sätt. Typ godis och kakor. Men sen får man liksom börja med den andra biten också.

Och just när man håller på att sluta röka/snusa så GÅR man upp i vikt. Eftersom man ofta söker sig till sötsaker. Tillåt dig själv att göra det ett tag. Men glöm inte bort att det faktiskt är något som du också måste ta tag i ganska snart.

Och eftersom du har så dåligt med tid att vara aktiv fysiskt så hade jag lagt ner ännu mer tid & energi på att faktiskt äta bra.
    Grädde är också naturligt. Sockret i äpplet är ingen större skillnad på mot vanligt strösocker (sackaros). Innehåller en del antioxidanter som kan vara nyttigt, i övrigt är äpplen faktiskt ganska tomma kalorier. Jämför ett äpple mot t ex ett ägg näringsmässigt så får man lite perspektiv. Tror inte många vet hur mycket vitaminer ett ägg egentligen innehåller. An egg a day keeps the doctor away :)

Ägg: www.fineli.fi/food.php&lang=sv
    Äpple: www.fineli.fi/food.php&lang=sv
  • Fridayyy
    Anonym skrev 2012-06-08 15:29:47 följande:
    Grädde är också naturligt. Sockret i äpplet är ingen större skillnad på mot vanligt strösocker (sackaros). Innehåller en del antioxidanter som kan vara nyttigt, i övrigt är äpplen faktiskt ganska tomma kalorier. Jämför ett äpple mot t ex ett ägg näringsmässigt så får man lite perspektiv. Tror inte många vet hur mycket vitaminer ett ägg egentligen innehåller. An egg a day keeps the doctor away :)

Ägg: www.fineli.fi/food.php?foodid=8513&lang=sv
    Äpple: www.fineli.fi/food.php?foodid=28942&lang=sv
    Japp, ett ägg är ju mycket mer mättande än ett äpple också. Jag tror på att äta varierat men jag tror inte heller att kaffe och en chokladbit är boven utan det är nog för stora portioner för TS och rädsla för att vara hungrig och TS, du borde börja dricka rent vatten!!!
  • Baginbox
    Fridayyy skrev 2012-06-08 15:45:48 följande:
    Japp, ett ägg är ju mycket mer mättande än ett äpple också. Jag tror på att äta varierat men jag tror inte heller att kaffe och en chokladbit är boven utan det är nog för stora portioner för TS och rädsla för att vara hungrig och TS, du borde börja dricka rent vatten!!!
    Sockerfri läsk eller vatten har ingen betydelse för vikten. Men jag är enig om att det troligen är portionerna som är för stora.
  • Fridayyy
    Baginbox skrev 2012-06-08 16:00:45 följande:
    Sockerfri läsk eller vatten har ingen betydelse för vikten. Men jag är enig om att det troligen är portionerna som är för stora.
    Jo, det sägs att sötningsmedel ger ökat sockersug.

MEN det var inte därför, TS skrev att hon aldrig är törstig och jag skrev att hon kanske inte kan skilja på hunger och törst. Dessutom är hon alltid trött, även om det är förståerligt med hennes situation men hon kanske blir piggare med mer vatten i kroppen OCH mindre hungrig.
  • Anonym

jag har då kunnat rasa i vikt trots att jag unnat mig både godis och sötsaker någon gång i veckan och fortsatt äta korv och makaroner osv

hemligheten? MINDRE portioner!  det räcker med ytterst ytterst lite för att få i sig vad som behövs, man behöver inte äta sig helt mätt.

rådet att äta 6 mål per dag är farligt, för många tror det handlar om att äta sig mätt 6 ggr per dag vilket är fel. man behöver inte gå proppmätt jämt, det är inte farligt att känna lite hunger (något som man absolut gör i början när man ska gå ner i vikt och minskar på intaget)

ts, du skriver om grädde överallt i trådstarten. skippa den.     

• Anonym (3 kg kvar)

Jag har 2 små barn och jag kämpar med att gå ner i vikt. Jag har 3 kg kvar sen är jag nöjd. 
    Mina barn vaknar också 3-4 ggr per natt men det gör inte mig trött på dagarna..
    Kanske för att jag lägger mig i tid på kvällarna. Kanske för att jag äter rätt och inte socker.
    Socker gör att man blir tröttare likaså om man är överviktig.

Jag äter allt förutom ris,pasta,godis, frukt, mjukt bröd potatis ja sådant som innehåller mkt kolhydrater. 

Helgerna unnar jag mig alltid med godis och mat MEN med måtta annars skulle jag aldrig klara av att gå ner i vikt.
    Nu är jag inte överviktig och har inte vart när jag började viktresan heller Men jag ville väga detsamma som innan mina barn föddes. Har gått ner  8 kg på 6 månader.

Jag går på gåbandet när barnen är hemma, tar morgon/kvällspromenader snabba, du måste väl kunna gå med barnen i barnvagn ?? 

Jag tränar zumba 2 ggr i veckan 2 timmar  och sen body pump 1 gång i veckan 1 timme. 
    1 gång i veckan måste du ju få in ngt som innehåller längre styrka eller liknande.
    Minst 30 min promenad varje dag snabb. 
    Sen se över kosten för det du äter är skit mat. Kan du inte ta mjölk i kaffet istället om du nu måste ha ngt sådant i.. 

Och måste du äta chocklad gör det men mörk chocklad och bara en bit.. Sen byt ut allt dryck emot vatten.. 
    Jag dricker coca cola zero när jag verkligen är sugen på annat.. 

Lycka till.. :) 

• Guld Nougat
    Fantastic 4 skrev 2012-06-08 07:37:31 följande:
    Varför grädde i kaffet?? Skipa pizza 2-3 ggr i månaden och unna dig bara godis på lör!! Skit i läsk, drick massa vatten och byt ut pasta, ris, potatis mot grönsaker!!
    Lycka till!!

För att det är godare med grädde i kaffet än mjölk, och nyttigare
Svar på tråden varför går jag inte ner i vikt??? hjälp mig!!