• Anonym (tjockis)

varför går jag inte ner i vikt??? hjälp mig!!

Jag slutade amma mitt andra barn i februari (då vart hon 1 år), hade ca 6 kg kvar till min vikt innan graviditeten ( jag har tränat lätt under amning, inte ätit socker, försökt gjort allt för att gå ner i vikt utan att svälta mig själv då det inte är bra när man ammar,) men ändå dom 6 kg satt kvar.. säkert som reserv jag vet. men vissa går ju ner även det.

Efter det jag slutat amma började jag plötsligt gå upp i vikt sakta men säkert .... så nu väger jag 12 kg ifrån min målvikt.... och jag går inte ner.. jag går snarare upp...  och jag har minskat mina måltider sen jag slutade amma..

Äter jag fel?, tränar för lite?. all min vikt sitter lite på rumpan (har ganska stor rumpa oavsett), mycket på låren, lite på armarna, och en aning över magen.(har ganska smal mage naturligt)

(barnen äter mellan mål och frukt osv, med detta räknar jag bara vad JAG äter)

Måltider.
    Jag börjar morgonen klockan 06 med kaffe o grädde (mellan grädde 15 %) en kopp.
    äter till det 2st lingongrova, med bregott och gurka. 

sen vid 09:30 sover min minsta, då brukar jag dansa zumba ca 20 minuter.  efter det kaffe med grädde.

sen vid 12:00 äter vi lunch olika då men vanligast., fullkornspasta, vanlig pasta, falukorv, köttfärs, grönsaker, grädde,lök keso nya rätter osv.
    Aldrig micro mat, jag lagar maten själv.  och ute mat så som pizza blir kanske 2-3 gånger i månaden.

efter lunchen brukar vi ner och handla, då promenad ca 30 minuter. sen städar jag tvättar börjar laga mat vid 16 tills sambon ska komma hem.

sen är  det middag vid 16:45 ca, då äter vi ganska rejält med middag. brukar vara samma ingredienser som lunchen.

sen efter det, ska barnen läggas osv. jag äter ibland. en bit choklad på kvällen och dricker pepsimaxi utan socker och kalorier.. varför går jag upp i vikt???

Jag tycker inte jag STOR äter (dock hetsäter) jag är inte direkt lat heller.. jag e oftast i fullgång hela dagarna.. 

Jag prövade lchf för ca 2 månad sen.. men gick upp 3 kg under den proccessen.. så slutade..

Hur ska jag gå ner dessa 12 kg och trivas med min kropp igen.. just nu har jag växt ur alla kläder, och känner mig ful och fet... 

Hjälp med tips! äta mer? äta mindre?äta annan mat?  äta oftare? träna andra tider? andra grejer? har dock inte jätte mycket tid till träning med två barn och föräldraledig.. så därför jag försöker hinna med så mycket som möjligt när minsta barnet sover...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-09 18:56
    Nu har jag lagt upp lite strategi, Jag ska minska mina portioner, jag ska minska mitt intag av kolhydrater (mat kolhydrater) iallfall halvera all ris, potatis,fullkornspasta på tallriken, och öka på med grönsaker och kött istället.

Har tänkt att fortsätta dansa zumba 30 min hemma, och har nu även köpt en crosstrainer hem som jag tänkte börja köra lättaste motståndet men kanske 1 timme om dagen varannan dag/varje dag, för helst vill jag ju bara bränna fett. sen mina vanliga dagliga promenader på 30 minuter.
    Jag körde idag ca 40 min på crosstrainern, hade puls 72 nästan hela tiden, blev svettig men inte andfådd.. har jag dålig kondition eller bra? bör jag få upp pulsen mer??

Bröd ska jag sluta med helt
    Läsken ska jag sluta med helt.
    Kaffet ska jag minska till endast EN kopp om dagen.
    Chokladbiten på 86% kakao ska jag undvika, även fast choklad verkligen är min "lycka" här i livet haha
    Men om jag lägger upp detta tränings schema...
    Kommer jag kunna äta choklad igen? eller är det slut med choklad för all framtid?.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-20 09:54
    JAG HAR GÅTT UPP 1 ½ KG.....!

Nu har jag kört crosstrainer varje dag på "lättaste" 5 dagar och lite tyngre i 2 dagar om veckan.
    kört zumba var 3e dag...

Slutat med mjukt bröd, inte ätit chokladen ens. och har kört mer lchf hela veckan... har inte ätit ris,pasta,bröd,fikabröd,glass,choklad eller dylikt.

bara kött, grönsaker,keso,grädde smör.knäckebröd.

varför går jag upp i vikt????

tränar crosstrainer 20 min per dag, och zumba 20 min 3 gånger per vecka..

jag tränar 3 timmar per vecka... och äter inte ris,pasta,bröd,socker,... varför går jag upp i vikt för....????

och det är inte i muskler...

• Svar på tråden varför går jag inte ner i vikt??? hjälp mig!!
  • astro

Ts, jag tycker att du låter ganska aktiv ändå.

Träning må vara nyttigt men särskilt bra viktnedgångshjälp är det inte. Då måste man träna väldigt hårt och det hinner/orkar inte de flesta, särskilt inte de med småbarn.

http://www.kostdoktorn.se/enbart-traning-leder-inte-till-viktnedgang/

Vad angår kalorierna i en kopp kaffe alternativt ett äpple:

Kalorierna i äpplet kommer från fruktsocker. Fruktsocker ger långvarig blodsockerpåverkan, något man vill undvika, särskilt om man ska ner i vikt.
    Kalorierna i kaffe med grädde kommer från fett, mjölksocker och mjölkprotein. Det ger viss, men inte alls lika stor, påverkar på blodsockret. Är det riktigt fet grädde (vispgrädde) är påverkan minimal om man inte är överkänslig för mjölkprotein.

En kopp kaffe med fet grädde är alltså ur viktminskningssynvinkel att föredra, oavsett kostmodell.

Äpplet, som bara ger fruktsocker och vatten och lite ynka vitaminer (mycket lite om det är ett industriodlat äpple, mer om det är ett "hemgjort" äpple), kan man däremot gott hoppa över. Vill du äta grönt, ät en liten bladsallad med vinäger eller en halv avokado istället. 

• Anonym
    Anonym (tjockis) skrev 2012-06-09 10:14:58 följande:
    Oj du får det låta så lätt?? Mina barn ser inte på tv eller film. Max nån timme i veckan. Promenader går jag på varje dag, men man kan inte låta en ett och halvt åring sitta i vagn i timmar.. Efter 30 min är barnet rastlöst och grinigt och vill ur,

leker i lekpark? Du vet jag är den som får bära upp för rutchkanan och stå och gunga på den lilla.. ? Har ej tid med sit ups eller armhävningar då heller?

när pappan kommi hem, så städar jag och lagar mat så han får tid med barnen innan dom lägger sig, efter dom lagt sig sover vi med. Så enda tiden jag har att träna är när minsta sover på dagen (förmiddagen) om jag då inte får stå och rulla vagn då barnet även vaknar då titt som tätt. Allas liv är inte en dans på rosor..
    Förlåt, ts men du får faktiskt välja. Antingen så gör du allt det du gör (städar och lagar mat och gör tid för pappan) och fortsätter vara överviktig. Eller så prioriterar du dig själv i 3 månader så att du kan gå ner i vikt. Valet är DITT.

Jag har också barn och jag prioriterar mig själv. Jag står inte och lagar mat när pappan är hemma, då tränar jag. Han kan vara med barnen OCH laga mat, precis som jag gör på dagen. För inte kommer min man hem och lagar maten så jag får "kvalitetstid" vid lunch.

Mina barn vaknar också på natten (jag har en som är 8 mån och en som är 2.5), båda sover dåligt. Men man blir inte piggare av att inte röra på sig.

Du hittar ursäkter för att slippa. Det är helt OK, men gnäll då inte över att du inte kommer någonstans med din vikt. Acceptera att du ser ut som du gör, och ta tag i det när er livssituation har förändras om några år.
  • astro

Tänkte lite på detta med den frånvarande törsten och ts allmäna livsbeskrivning.

Långvarig stress och/eller dålig sömn kan orsaka att kroppen överproducerar kortisol, och det gör det riktigt riktigt svårt att tappa kilon.
    Mineralbrist kan vara skälet till bristen på törst.

Förslag:

En Resorb varje morgon i ett rejält glas vatten.
    Ett bra "varje dag" tillskott av vitaminer och mineraler.
    Ev en extra tablett krom och en tablett järnbrus varannan dag.
    Rosenrot

Håll hårt på detta i tre veckor och se vad det gör för skillnad. 

• Anonym
    astro skrev 2012-06-09 11:15:12 följande:
    Tänkte lite på detta med den frånvarande törsten och ts allmäna livsbeskrivning.

Långvarig stress och/eller dålig sömn kan orsaka att kroppen överproducerar kortisol, och det gör det riktigt riktigt svårt att tappa kilon.

Förslag:

Rosenrot

Om man äter mycket kolhydrater så binder kroppen vatten. Då blir man inte lika törstig för kroppen tar av reserverna först. Jag kunde tidigare dricka vatten kanske 1 gg i veckan. Resten av tiden klarade jag mig på det som fanns i maten och i kaffe/te.

När jag drog ner på kolhydraterna blev jag plötsligt uttorkad och var tvungen att dricka 1.5 liter om dagen för att inte få huvudvärk. Nu har det stabiliserats lite och jag dricker normalt ca 1 liter + mat + kaffe/te.

Jag tror att ts äter mer kolhydrater än hon själv tror och därför binder vätska (förklarar bristen på törst och att hon inte går ner i vikt).
  • Anonym

om det är problem att hinna träna så kan du gå ner i vikt ändå genom att minska matintaget. du förbränner alltid kalorier under dagen oavsett om du rör dig eller inte (mer om du rör dig givetvis). så länge du har ett matintag som understiger vad du förbränner så går du ner i vikt.

alltså, en enkel lösning (när du nu inte har tid att träna och alltid är med barnen) är att äta minimala portioner vid varje måltid. går du inte ner i vikt då, så har du förmodligen något fel med förbränningen.

vad tror du? kanske värt att prova några veckor?   

• Anonym (tjockis)
    astro skrev 2012-06-09 11:15:12 följande:

Förslag:

Rosenrot

Ja stressad är jag jämt samt sover dåligt så kan ju vara därför jag har svårt att gå ner i vikt.. Vad är resorb?
  • Anonym (tjockis)
    Anonym skrev 2012-06-09 11:17:41 följande:
    Om man äter mycket kolhydrater så binder kroppen vatten. Då blir man inte lika törstig för kroppen tar av reserverna först. Jag kunde tidigare dricka vatten kanske 1 gg i veckan. Resten av tiden klarade jag mig på det som fanns i maten och i kaffe/te.

När jag drog ner på kolhydraterna blev jag plötsligt uttorkad och var tvungen att dricka 1.5 liter om dagen för att inte få huvudvärk. Nu har det stabiliserats lite och jag dricker normalt ca 1 liter + mat + kaffe/te.

Jag tror att ts äter mer kolhydrater än hon själv tror och därför binder vätska (förklarar bristen på törst och att hon inte går ner i vikt).

Om fallet var att jag inte drack vatten för att jag äter mycket kolhydrater skulle jag nog dött av uttorkning vid LCHF eller hur? Men jag åt minimalt med kolhydrater då och klarade mig helt utan vatten som vätska.
  • Anonym

Resorb är vätskeersättning som man absolut inte ska dricka dagligen! Ska endast drick när man behöber det, dvs vid sjukdom eller om man druckit alkohol.

• Anonym

ts, du kommenterar inget om att minska ditt matintag? den allra enklaste lösningen som varken kräver träning eller omlagd kost utan endast minskade portioner.

enklast?

• Baginbox
    astro skrev 2012-06-09 11:06:02 följande:
    Vad angår kalorierna i en kopp kaffe alternativt ett äpple:

Kalorierna i äpplet kommer från fruktsocker. Fruktsocker ger långvarig blodsockerpåverkan, något man vill undvika, särskilt om man ska ner i vikt.
    Kalorierna i kaffe med grädde kommer från fett, mjölksocker och mjölkprotein. Det ger viss, men inte alls lika stor, påverkar på blodsockret. Är det riktigt fet grädde (vispgrädde) är påverkan minimal om man inte är överkänslig för mjölkprotein.

En kopp kaffe med fet grädde är alltså ur viktminskningssynvinkel att föredra, oavsett kostmodell.

Äpplet, som bara ger fruktsocker och vatten och lite ynka vitaminer (mycket lite om det är ett industriodlat äpple, mer om det är ett "hemgjort" äpple), kan man däremot gott hoppa över. Vill du äta grönt, ät en liten bladsallad med vinäger eller en halv avokado istället. 
    Nej. Äpplets socker är inte enbart fruktos. Det är mer sackaros, dvs fruktos och glukos. Blodsockrets inverkan på fettinlagring väntar ännu på belägg. Det finns ännu inget som visar på skillnad mellan olika makronutrienters fördelning, avseende viktnedgång utan det är fortfarande energiintag vs energiuttag som avgör viktminskning.
  • Nape

Det enda som funkat för mig är att minska portionerna markant. Ta en tredjedel av vad du brukar ta och fyll på resten med grönsaker. Småsugen på något- drick ett glas vatten.

Rör dig AKTIVT. Att i snigelfart promenera 30 minuter tar inte. Upp och hoppa! Se till att du är den som kastar dig iväg till affären när tex mjölken är slut- gå så snabbt du kan.

Ta aldrig mer hissen eller rulltrappan- gå i trappor.

Jag har för mig att falukorv är jättefett? En skiva är lika fet som en köttbit? (Kan det stämma?) Det plus grädde på grädde på grädde..och lite grädde till matlagningen. Det gör inget om du blir hungrig utan grädden- då kan du knapra på en morotsbit eller gurkstavar.

• Baginbox

TS, Det finns ingen magisk kur som gör att man rasar i kilo trots att man äter. Magoperation ja. Men det är inget man vill genomgå. För att minska i vikt gäller att kroppen tar av reserverna. För att nå dit krävs att kroppens energibehov är större än dess tillgång. Två vägar finns. Antingen svält eller energiförbrukning. Svält lockar ingen. Följdaktligen gäller energiförbrukning som är större än energiintag.

LCHF är ofta bra för att minska sitt totala energiintag för att fett håller en mätt längre vilket minskar det totala intaget. (hungerkänslor minskar etc.)

Hur får man kroppen att ta av energireserverna, dvs fettet? Lågintensiv förbrukning. Dvs lätt arbete under lång tid. Samtidigt som förbrukningen är under intaget.

Hur håller man då energiintaget under förbrukningen?

Det är kanske det svåraste men samtidigt inte helt kört.
    1. Man måste inte äta sig proppmätt varje gång man äter.
    2. Ju mer grönsaker måltiden består av desto mindre kalorier (energi) stoppar man i sig.
    3. 1+2 ihop med dagligt arbete med kroppen.
    4. Ju fetare man är från början desto lättare att minska i vikt. Till en början.
    5. När man är några få kilon från sin idealvikt kan man behöva trimma doserna. Dvs svälta lite. Ibland mycket.

• astro
    Anonym skrev 2012-06-09 15:17:04 följande:
    Resorb är vätskeersättning som man absolut inte ska dricka dagligen! Ska endast drick när man behöber det, dvs vid sjukdom eller om man druckit alkohol.
    Det är absolut inte det minsta farligt att ta en Resorb varje morgon i några veckor, förutsatt att man inte har en allvarlig njursjukdom!

Resorb återställer vätska- och saltbalansen i kroppen. Får man i sig för lite salt (vanligare än folk tror) så mår kroppen inte bra alls, den får svårt med vätskebalansen bl a. Ett vanligt symptom är återkommande huvudvärk, särskilt under eftermiddagen.
    Baginbox skrev 2012-06-09 16:45:54 följande:
    Nej. Äpplets socker är inte enbart fruktos. Det är mer sackaros, dvs fruktos och glukos. Blodsockrets inverkan på fettinlagring väntar ännu på belägg. Det finns ännu inget som visar på skillnad mellan olika makronutrienters fördelning, avseende viktnedgång utan det är fortfarande energiintag vs energiuttag som avgör viktminskning.
     Även om man bortser ifrån insulinets inverkan på fettinlagringen kvarstår följande: "Mat" som tillför socker+vatten orsakar blodsockersvängningar och därmed ökad hunger, däremot ingen mättnad.

Och jo, det finns i och för sig många studier som pekar på att det spelar en väldig roll vad man äter och inte bara energimängden.
    Du hittar några fina exempel här:  http://www.kostdoktorn.se/vetenskap/#viktnedgång
    Anonym (tjockis) skrev 2012-06-09 15:13:42 följande:
    Ja stressad är jag jämt samt sover dåligt så kan ju vara därför jag har svårt att gå ner i vikt.. Vad är resorb?
    Vätske/saltersättning som sagt.

Skulle föreslå att du testar en "mineralkur" som t ex den jag föreslog tidigare. Försök gärna få lite mer egentid också eller åtminstone lite extra sovtid.
    Att simma är bra också. Mycket avstressande.
    Långtidsstress är som sagt väldigt skadligt och gör det svårt att gå ner i vikt, särskilt för kvinnor. 
  • Anonym (tjockis)

Nu har jag lagt upp lite strategi, Jag ska minska mina portioner, jag ska minska mitt intag av kolhydrater (mat kolhydrater) iallfall halvera all ris, potatis,fullkornspasta på tallriken, och öka på med grönsaker och kött istället.

Har tänkt att fortsätta dansa zumba 30 min hemma, och har nu även köpt en crosstrainer hem som jag tänkte börja köra lättaste motståndet men kanske 1 timme om dagen varannan dag/varje dag, för helst vill jag ju bara bränna fett. sen mina vanliga dagliga promenader på 30 minuter.Jag körde idag ca 40 min på crosstrainern, hade puls 72 nästan hela tiden, blev svettig men inte andfådd.. har jag dålig kondition eller bra? bör jag få upp pulsen mer??

Kaffet ska jag minska till endast EN kopp om dagen
    Chokladbiten på 86% kakao ska jag undvika, även fast choklad verkligen är min "lycka" här i livet haha
    Men om jag lägger upp detta tränings schema... Kommer jag kunna äta choklad igen? eller är det slut med choklad för all framtid?.

• alexs mamma

Hej Ts
    jag har lst det mesta i tråden men inte alt och du har fått många kloka råd. Det finns många sätt att gå ner i vikt på och alla olika sätt är olika bra beroende på person.

Själv har jag lärt mig att min kropp mår bäst av en lågkolhydrat kost. Det som slår mig i det du skriver är att du säger att du är konstant stressad. Det tillsammasn med för lite sömn. Påverkar kroppen mycket mer än man tror. Dessutom har du just slutat röka. Jag läste att din ämnesomsättning går ner med ca 10% när du slutar att inta nikotin. Bara det gör att du automatiskt kommer att gå upp i vikt under en period på några måander om du inte är väldigt vaksam och drar ner på kalorierna. Lägg då till stressen som gör samma sak oc sömnbristen ovan på detta.

Tillsist fnderar jag kring att du skriver att du har provat många olika metoder och att du vill se resultat snabbt, gör du inte det tappar du gnistan och ger upp. Jag tror att dessa saker jag beskrivit är det som påverkar dig att inte gå ner i vikt mycket mer än din kost. Jag tror att det är dessa bitar du måste få ordning på först och ge det tid. Vii du räkna kalorier gör det men ge det i alla fall 4 mån och då tror jag att det bästa vore vara tt ta bort vågen för att du ska få lugn och ro.

Sedan har jag ett tips på en blogg som jag tycker du ska läsa. Det är Åse som skriver och bloggen handlar om en lågkolhydrat livsstil. Även om du testat lchf oc kanske inte vill göra det igen finns det så mycket bra fakta att läsa om hur kroppen fungerar, hur du reagerar på socker och kolhydrater och senast i veckan skriver Åse ett långt inlägg ang varför man inte går ner i vikt fastän man äter lchf kost. Dessutom finns det massor med annat trevligt i bloggen som inredning och massor med härliga recept och fina bilder. Jag tycker verklign du ska skutta in och läsa lite .... www.56kilo.se

Stort lycka till!
    /Maria        

• Baginbox
    astro skrev 2012-06-09 17:06:04 följande:
    Och jo, det finns i och för sig många studier som pekar på att det spelar en väldig roll vad man äter och inte bara energimängden.
    Du hittar några fina exempel här:  www.kostdoktorn.se/vetenskap/#viktnedgång
    Ingen av dessa studier motsäger att folk minskar pga kalorirestriktion. Det som händer är att man spontant minskar kaloriintaget för att man håller sig mätt längre på en ökad andel fett i maten. Det andra som händer är att folk börjar få ett intresse kring maten och lagar egen mat i större utsträckning och därmed minskar intaget av skräpmat. Det tycks skapa en medvetenhet kring maten mer än vad traditionell bantningskost gör.

Vidare så har LCHF-kosten större effekt ju fetare man är (vilket iofs alla andra kalorireducerande metoder också har). Tomgångsförbrukningen är större ju fetare man är. Minskar man då kaloriintaget så förbrukas större del av den kroppsegna lagrade energin. Inga av dessa studier visar att det är frånvaron av kolhydrater som är orsak till viktminskningen. Är man diabetiker, särskilt typ 2, så är det vettigt att minska kolhydratsintaget så långt som möjligt.
  • Gumsegumsan
    Anonym (tjockis) skrev 2012-06-09 18:57:06 följande:

Har tänkt att fortsätta dansa zumba 30 min hemma, och har nu även köpt en crosstrainer hem som jag tänkte börja köra lättaste motståndet men kanske 1 timme om dagen varannan dag/varje dag, för helst vill jag ju bara bränna fett. sen mina vanliga dagliga promenader på 30 minuter.Jag körde idag ca 40 min på crosstrainern, hade puls 72 nästan hela tiden, blev svettig men inte andfådd.. har jag dålig kondition eller bra? bör jag få upp pulsen mer??

Kaffet ska jag minska till endast EN kopp om dagen
    Men om jag lägger upp detta tränings schema... Kommer jag kunna äta choklad igen? eller är det slut med choklad för all framtid?.

låter som du har ett bra upplägg. försök dock att inte gå ut för hårt till en början, för då kan man lätt tappa sugen. att röra sig är jättebra men för att gå ner i vikt bör fokus ligga på vad man äter. att som någon skrev, minska ner portionerna till en tredjedel, låter inte helt dumt.

självklart kan du fortsätta äta din choklad nån gång i veckan eller två! jag tror inte det är den som är boven till din övervikt. får du bukt med kontinuerliga promenader i kombination med minskat matintag så är nog problemet löst.
  • Anonym (tjockis)

JAG HAR GÅTT UPP 1 ½ KG.....!

Nu har jag kört crosstrainer varje dag på "lättaste motståndet" i 5 dagar och lite tyngre i 2 dagar om veckan.kört zumba var 3e dag...
    Slutat med mjukt bröd, inte ätit chokladen ens. och har kört mer lchf hela veckan... har inte ätit ris,pasta,bröd,fikabröd,glass,choklad eller dylikt.

Äter bara kött, grönsaker,keso,grädde smör.knäckebröd.

varför går jag upp i vikt????
    tränar crosstrainer 20 min per dag, och zumba 20 min 3 gånger per vecka..
    jag tränar 3 timmar per vecka... och äter inte ris,pasta,bröd,socker,... varför går jag upp i vikt för....????

och det är inte i muskler...

Svar på tråden varför går jag inte ner i vikt??? hjälp mig!!