• Anonym (tjockis)

varför går jag inte ner i vikt??? hjälp mig!!

Jag slutade amma mitt andra barn i februari (då vart hon 1 år), hade ca 6 kg kvar till min vikt innan graviditeten ( jag har tränat lätt under amning, inte ätit socker, försökt gjort allt för att gå ner i vikt utan att svälta mig själv då det inte är bra när man ammar,) men ändå dom 6 kg satt kvar.. säkert som reserv jag vet. men vissa går ju ner även det.

Efter det jag slutat amma började jag plötsligt gå upp i vikt sakta men säkert .... så nu väger jag 12 kg ifrån min målvikt.... och jag går inte ner.. jag går snarare upp...  och jag har minskat mina måltider sen jag slutade amma..

Äter jag fel?, tränar för lite?. all min vikt sitter lite på rumpan (har ganska stor rumpa oavsett), mycket på låren, lite på armarna, och en aning över magen.(har ganska smal mage naturligt)

(barnen äter mellan mål och frukt osv, med detta räknar jag bara vad JAG äter)

Måltider.
    Jag börjar morgonen klockan 06 med kaffe o grädde (mellan grädde 15 %) en kopp.
    äter till det 2st lingongrova, med bregott och gurka. 

sen vid 09:30 sover min minsta, då brukar jag dansa zumba ca 20 minuter.  efter det kaffe med grädde.

sen vid 12:00 äter vi lunch olika då men vanligast., fullkornspasta, vanlig pasta, falukorv, köttfärs, grönsaker, grädde,lök keso nya rätter osv.
    Aldrig micro mat, jag lagar maten själv.  och ute mat så som pizza blir kanske 2-3 gånger i månaden.

efter lunchen brukar vi ner och handla, då promenad ca 30 minuter. sen städar jag tvättar börjar laga mat vid 16 tills sambon ska komma hem.

sen är  det middag vid 16:45 ca, då äter vi ganska rejält med middag. brukar vara samma ingredienser som lunchen.

sen efter det, ska barnen läggas osv. jag äter ibland. en bit choklad på kvällen och dricker pepsimaxi utan socker och kalorier.. varför går jag upp i vikt???

Jag tycker inte jag STOR äter (dock hetsäter) jag är inte direkt lat heller.. jag e oftast i fullgång hela dagarna.. 

Jag prövade lchf för ca 2 månad sen.. men gick upp 3 kg under den proccessen.. så slutade..

Hur ska jag gå ner dessa 12 kg och trivas med min kropp igen.. just nu har jag växt ur alla kläder, och känner mig ful och fet... 

Hjälp med tips! äta mer? äta mindre?äta annan mat?  äta oftare? träna andra tider? andra grejer? har dock inte jätte mycket tid till träning med två barn och föräldraledig.. så därför jag försöker hinna med så mycket som möjligt när minsta barnet sover...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-09 18:56
    Nu har jag lagt upp lite strategi, Jag ska minska mina portioner, jag ska minska mitt intag av kolhydrater (mat kolhydrater) iallfall halvera all ris, potatis,fullkornspasta på tallriken, och öka på med grönsaker och kött istället.

Har tänkt att fortsätta dansa zumba 30 min hemma, och har nu även köpt en crosstrainer hem som jag tänkte börja köra lättaste motståndet men kanske 1 timme om dagen varannan dag/varje dag, för helst vill jag ju bara bränna fett. sen mina vanliga dagliga promenader på 30 minuter.
    Jag körde idag ca 40 min på crosstrainern, hade puls 72 nästan hela tiden, blev svettig men inte andfådd.. har jag dålig kondition eller bra? bör jag få upp pulsen mer??

Bröd ska jag sluta med helt
    Läsken ska jag sluta med helt.
    Kaffet ska jag minska till endast EN kopp om dagen.
    Chokladbiten på 86% kakao ska jag undvika, även fast choklad verkligen är min "lycka" här i livet haha
    Men om jag lägger upp detta tränings schema...
    Kommer jag kunna äta choklad igen? eller är det slut med choklad för all framtid?.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-20 09:54
    JAG HAR GÅTT UPP 1 ½ KG.....!

Nu har jag kört crosstrainer varje dag på "lättaste" 5 dagar och lite tyngre i 2 dagar om veckan.
    kört zumba var 3e dag...

Slutat med mjukt bröd, inte ätit chokladen ens. och har kört mer lchf hela veckan... har inte ätit ris,pasta,bröd,fikabröd,glass,choklad eller dylikt.

bara kött, grönsaker,keso,grädde smör.knäckebröd.

varför går jag upp i vikt????

tränar crosstrainer 20 min per dag, och zumba 20 min 3 gånger per vecka..

jag tränar 3 timmar per vecka... och äter inte ris,pasta,bröd,socker,... varför går jag upp i vikt för....????

och det är inte i muskler...

• Svar på tråden varför går jag inte ner i vikt??? hjälp mig!!
  • Binegar

"...en bit choklad på kvällen och dricker pepsimaxi utan socker och kalorier.. varför går jag upp i vikt???"

Jadu TS..man kan ju undra varför du inte går ner i vikt. För mig är det självklart.

Ät redig, BRA mat enbart bestående av råvaror. Ät ett äpple & drick vatten istället för cola & choklad & ut och power walka/jogga 1 - 2 timmar minst per dag. Ser som sagt inte vad det är som är så svårt fr dig att se..

• Binegar

- då brukar jag dansa zumba ca 20 minuter.  efter det kaffe med grädde.
    - vanlig pasta, falukorv, grädde
    - då promenad ca 30 minuter. sen städar jag tvättar
    - sen är  det middag vid 16:45 ca, då äter vi ganska rejält med middag
    - jag äter ibland. en bit choklad på kvällen och dricker pepsimaxi utan socker och kalorier
    - Jag hetsäter

Du ser inte själv hur snedvridet det är, det som du skrivit. Du rör på dig uttryckligen 50 minuter om dagen. 20 minuter zumba & 30 min promenad. Till detta äter du ibland choklad, pepsi, grädde, kaffe, vit pasta, falukorv, brödskivor. "Rejält med middag" och du hetsäter.

Hjälp med tips! äta mer?
    - Ska du ner i vikt borde du väl absolut inte äta mer.

äta mindre?
    Ja.

äta annan mat?
    Byt ut all skit mot bra grejer. Vad vinner du på att trycka i dig massa äcklig choklad, pepsi, kaffe & grädde?! Frukt & vatten. Mosa ner en banan i en skål med keso. MUMS!!!!!

äta oftare?
    Man brukar säga var 4e timme. Så kroppens näringsupptag jämt har att göra. Så kroppen inte får en "näringschock" helt plötsligt efter att ha varit tom i 6 timmar. Då blir det konstigt. Frukt & grönt mellan måltiderna.

träna andra tider?
    Jag har aldrig märkt skillnad på vilka tider jag tränar. Men man brukar säga att för att kunna prestera bäst bör man träna efter man ätit dagens alla mål. T.ex. efter middagen så kroppen har sin energi den behöver.

andra grejer?
    Åk buss & hoppa av vid en hållplats för tidigt & gå till jobb/dagis/affär.
    Parkera bilen så långt bort det går. Man behöver inte stå utanför dörren.
    Ta med dig barnen och gå en runda. Jogga med barnvagnen. Åk & bada med barnen & var aktiv i vattnet. Erbjud barnen att vara med på att spela fotboll, bandy etc. Herregud har man barn så borde man vara jätteaktiv med dessa. Putta på dom om dom vill gunga. Det är bara din fantasi som sätter gränser.

Annars när du har tid över (ta dig den tiden, för den finns där) ut och gå eller jogga. Cykla. Åk & simma. Låna grannens hund. osv osv osv. Jag har alltid kört på power walks & jogging sedan jag var 8. Idag är jag 22. Jag älskar det. Det är också en stund för sig själv. Jag simmar, har hund & häst. Man kommer in i det. Det är roligt när du börjar märka resultat. Jag märker resultat på ca 7 dagar när jag lägger mig i hårdträning. Och då menar jag verkligen hårdträning. Här är mitt babyfett borta från en graviditet som slutade illa i v12.
    Det tog ca 10 dagar. Men jag håller på än.

har dock inte jätte mycket tid till träning med två barn och föräldraledig.. så därför jag försöker hinna med så mycket som möjligt när minsta barnet sover...
    Din man kan kanske diska, städa eller tvätta. Allt du behöver är (minst helst) en timme om dagen. Skit i att glo på TV den sista stunden på kvällen innan du sover. Ut och gå eller spring. Nu är det ju till & med ljust ute.
  • Anonym (tjockis)

Det tog ca 10 dagar. Men jag håller på än.har dock inte jätte mycket tid till träning med två barn och föräldraledig.. så därför jag försöker hinna med så mycket som möjligt när minsta barnet sover...

Din man kan kanske diska, städa eller tvätta. Allt du behöver är (minst helst) en timme om dagen. Skit i att glo på TV den sista stunden på kvällen innan du sover. Ut och gå eller spring. Nu är det ju till & med ljust ute.[/quote

Ja alltså inga bort förklaringar direkt men skäl har jag till varför jag inte hinner träna, barnet vaknar fortfarande ca 4-5 gånger på natten. Sambon jobbar mellan 07-17 näär han kommer hem vill han vara med barnen, självklart. Då äter vi jag plcokar undan mat och barnen ska sova, då på kvällen är vi båda oftast dyngtrötta och sover vid 20-21 varje kväll. Vi båda har fullt upp hela dagarna. Ofta så brukar jag efter zumban vara så trött att jag sover då lilla sover för att orka hålla mig vaken resten av dagarna. Ja jag vet det är inte bra att förklara bort att man inte tränar, men jag försöker ju träna Zumba i den mån jag orkar.. Jag är helt slut dygnet runt.

och sen nu tror alla jag äter choklad och Pepsi varje kväll det gör jag inte. Har jag socker sug en kväll ja då tar jag det. Men inte varje kväll. Därför jag tog med det är för jag ansåg det hörde till mina ""sämre måltider"

sen samt har jag faktiskt slutat röka efter 10 år. Har hållt upp nu i 8 veckor så jag har velat haft något som ""håller mig glad och håller mig från att röka".. Fortfarande inte skäl nog jag vet. Men jag har kännt mig duktig som slutat rökt då det tog mycket av mina krafter och sen skäller alla på mig angpende chokladen som e det enda som hållt mig uppe..

• olleolle

Du rör på dig i 20 min (zumba) och sedan går du i maklig takt i 30 min, på en hel dag?
    Du äter kaffe med grädde flera ggr och mosar i dig choklad och i samma andetag är du förvånad över att du inte går ner i vikt, utan ökar i volym?

Testa och börja träna, på riktigt. Skippa chokladen och kaffet

• Anonym
    Anonym (tjockis) skrev 2012-06-08 10:40:36 följande:
    Ja alltså inga bort förklaringar direkt men skäl har jag till varför jag inte hinner träna, barnet vaknar fortfarande ca 4-5 gånger på natten. Sambon jobbar mellan 07-17 näär han kommer hem vill han vara med barnen, självklart. Då äter vi jag plcokar undan mat och barnen ska sova, då på kvällen är vi båda oftast dyngtrötta och sover vid 20-21 varje kväll. Vi båda har fullt upp hela dagarna. Ofta så brukar jag efter zumban vara så trött att jag sover då lilla sover för att orka hålla mig vaken resten av dagarna. Ja jag vet det är inte bra att förklara bort att man inte tränar, men jag försöker ju träna Zumba i den mån jag orkar.. Jag är helt slut dygnet runt.
    Jag förstår att det är jobbigt att få ihop det.

Jag går upp 6 och springer 30-40 minuter. Min man åker till jobbet vid 7.15. Det är inte alltid roligt, men det är något jag gör för mig själv.
    Mitt barn vaknar också på nätterna och jag är ibland trött på dagarna. Ibland sover jag men ofta tar jag en energidryck eller extra kaffe och då klarar jag mig.

Jag tror att du kanske är trött för att du inte tränar. Träningen ger extra energi och jag får bättre tålamod och blir piggare av att träna.

På kvällen, när din man vill vara med barnen. Varför går du inte ut och går en timme då, han fixar maten och ni äter och sen kan ni natta? Eller så lagar du maten och går ut och går efteråt och han nattar barnen?
  • Binegar
    Anonym (tjockis) skrev 2012-06-08 10:40:36 följande:
    Det tog ca 10 dagar. Men jag håller på än.har dock inte jätte mycket tid till träning med två barn och föräldraledig.. så därför jag försöker hinna med så mycket som möjligt när minsta barnet sover...
    Din man kan kanske diska, städa eller tvätta. Allt du behöver är (minst helst) en timme om dagen. Skit i att glo på TV den sista stunden på kvällen innan du sover. Ut och gå eller spring. Nu är det ju till & med ljust ute.[/quote

och sen nu tror alla jag äter choklad och Pepsi varje kväll det gör jag inte. Har jag socker sug en kväll ja då tar jag det. Men inte varje kväll. Därför jag tog med det är för jag ansåg det hörde till mina ""sämre måltider"

sen samt har jag faktiskt slutat röka efter 10 år. Har hållt upp nu i 8 veckor så jag har velat haft något som ""håller mig glad och håller mig från att röka".. Fortfarande inte skäl nog jag vet. Men jag har kännt mig duktig som slutat rökt då det tog mycket av mina krafter och sen skäller alla på mig angpende chokladen som e det enda som hållt mig uppe..
    Du är så trött att du behöver sova efter 20 minuter zumba?! Vet du varför? För att du trycker i dig skit som choklad & kaffe & läsk. Det är forskat på det där och ett äpple gör dig piggare än en kopp kaffe på morgonen.

Du har slutat röka. Grattis. Jag har också varit rökfri i 8 veckor nu. Men jag skyller inte ifrån mig på allt annat. Choklad, läsk, kaffe etc. Du har sockersug. Tror du det är allvarligare eller svårare att bli av med det än ett nikotinbegär? Aldrig någonsin. Du ska inte äta choklad eller dricka läsk ALLS. Oavsett vad du har för bortförklaring.
  • Anonym

Hej hej,
    Några av mina tankar kring det du skrivit.

2000 kalorier är vad som krävs för en kvinna som rör sig 30 minuter per dag och tränar i 1 timme 2-3 gånger per vecka. Men man kan inte veta exakt hur många kalorier just du behöver på en dag så du får prova dig fram.
     För att gå ner ner i vikt brukar man säga att man ska äta 500 kalorier mindre/dag vilket ger 1500 kalorier. Om jag vore som du skulle jag inte räkna bort de kalorier du bränner på lite zumba och  korta promenader. Dessa aktiviteter räknas ju inte som att det är utöver eftersom de ingår i rekommendationerna om energiintaget för en vanlig kvinna. Sen tror jag att du och många andra grovt överskattar hur mycket man faktiskt bränner och att man medvetet eller omedvetet unnar sig lite extra mat för att man "tränat".
    Det finns ganska mycket man kan ändra på i din kost, som någon annan skrev skulle jag inte räkna Lingongrova som grovt bröd. Det är bl.a. sirap som ger en mörk färg men de innehåller inga hela korn. Samma med pasta t.ex., även om det är fullkorn innehåller de fortfarande ungefär lika mycket kalorier som vanlig pasta, så det är bra med fullkorn ur ett hälsoperspektiv men rent kalorimässigt och för viktnedgången har det inte lika stor betydelse eftersom man får i sig ungefär lika många kalorier/portion.
    Några förslag från mig, det är inte säkert allt fungerar för dig eller andra men för mig gör det det: Byt ut pasta och vitt ris mot saker som matvete, bulgur, couscous, quinoa, rotfrukter i ugn, potatis och grönsaksblandingar dvs saker som mättar och ger mindre kalorier per portion. Blanda ner varma grönsaker i grynen så mättar det mer och man behöver inte ta lika mycket av grynen/kolhydraterna för att det ska fylla sin plats på tallriken och i magen. Jag brukar t.ex. blanda i broccoli/morötter/ärtor/wokade grönsaker (wokade utan fett) i matvetet/bulguren. Kanske kan du skippa traditionella såser och lägga till en klick kvarg eller keso till maten istället? Ta bort grädden i kaffet. Ät mellanmål så att du inte bir hungrig och äter för mycket vid huvudmålen. Ta bort smöret på brödet och prova nya pålägg som keso, kvarg, färskost, avocado, äggvitor osv.Kanske kan du byta ut Lingongrovan mot osötat bröd med hela korn eller knäckemackor. Ät halvfabrikat som t.ex. korv mer sällan eftersom de är ganska kaloririka, gör egna biffar, röror, såser, ät fisk, kyckling, wok, bönor/linser/kikärtor, vegetariska alternativ osv. Räkna alla kalorier du äter, även de där småsakerna du inte tycker räknas. Soppa är mättande och lätt och kalorisnålt  att göra genom att bara koka valda grönsaker i vatten och sen mixa samman allt i en blender. T.ex. broccoli, blomkål, squash, gröna ärtor, morötter eller pumpa osv...Jag älskar morotssoppa med morot, röd peppar, kålrot, lök, buljong och salt. Mums.
    Frukost och mellanmål kan ju vara kvarg som mixas med hallon och banan, smoothie, gröt, äggvitefluff, omelett/äggröra på äggvitor och tillbehör. Yoghurt med skivad frukt/bär, osötat bröd med pålägg, fruktsallad med en klick keso eller yoghurt.
    Att bli besatt av siffror och att väga och räkna är inget jag rekommenderar om man har ett lite krångligt förhållande till mat. Men om man har problem med att gå ner i vikt och är överviktig tror jag det är bra att väga och mäta allt, hitta listor på vad som räknas som normalportioner, följa anvisningarna på paketen om vad som är en portion, mäta även yoghurt, kvarg, keso och fil, kolla igenom innehållsförteckningar i affären och jämföra olika märken och produkter för det kan skilja ganska mycket. Kanske behöver du bara hålla den exakta strukturen ett tag för att du sedan lärt dig att se vad som är en normalportion?
    Tänk långsiktigt och hälsosamt, gör förändringar som är hållbara men också ger resultat på vågen. 
    Var inte rädd för hungern. Du kan stå emot den. Och äter du på rätt sätt med mellanmål, mättande matvaror, att du får in både kolhydrater, proteiner och fett så kommer du inte bli så hungrig att du inte kan stå emot det.
    Det var några av mina tips, blev en hel bibel ju men skulle kunna skriva ännu mer. Men nu sätter jag punkt här.
  • Fridayyy
    Binegar skrev 2012-06-08 11:54:12 följande:
    Du är så trött att du behöver sova efter 20 minuter zumba?! Vet du varför? För att du trycker i dig skit som choklad & kaffe & läsk. Det är forskat på det där och ett äpple gör dig piggare än en kopp kaffe på morgonen.

Du har slutat röka. Grattis. Jag har också varit rökfri i 8 veckor nu. Men jag skyller inte ifrån mig på allt annat. Choklad, läsk, kaffe etc. Du har sockersug. Tror du det är allvarligare eller svårare att bli av med det än ett nikotinbegär? Aldrig någonsin. Du ska inte äta choklad eller dricka läsk ALLS. Oavsett vad du har för bortförklaring.
    Men så illa är det väl inte med en liten bit choklad med 86 % kakao???? Läsken är däremot inte så bra. Rent kalorimässigt är det ju inte mer i en liten bit choklad än en banan. Om man nu inte äter 50 gram choklad.
  • Anonym
    Fridayyy skrev 2012-06-08 12:14:18 följande:
    Men så illa är det väl inte med en liten bit choklad med 86 % kakao???? Läsken är däremot inte så bra. Rent kalorimässigt är det ju inte mer i en liten bit choklad än en banan. Om man nu inte äter 50 gram choklad.
    Jag håller med. Jag äter kanske 25gram choklad ett par gånger i veckan (mörk) och jag går ändå ner i vikt. Men det kanske är hela inställningen till viktminskningen som är problemet. När jag började lägga om min kost så åt jag ingenting onyttigt för jag visste inte hur kroppen skulle reagera på det.
  • Baginbox

Nu är det ju inte så att LCHF är en mirakelkur i sig utan det som händer är att man per automatik äter mindre, i de flesta fall. Framför allt så minskar sötsuget och blodsockret håller sig på en jämn nivå. Till TS skulle jag vilja säga att LCHF förmodligen hade fungerat bättre om du hade kompletterat med mer sallad. Att bara trycka i sig fett och protein minskar ju inte direkt energiintaget, om man äter stora portioner. Mycket sallad och grönsaker vid måltiderna hjälper till att minska mängden kalorier.

Makronutrientfördelningen inbördes har ingen större betydelse (alltså fördelningen mellan fett, protein och kolhydrater) utan det är, trots vad alla LCHF-fanatiker påstår, fortfarande den totala energimängden som är avgörande för viktbalansen.

Svar på tråden varför går jag inte ner i vikt??? hjälp mig!!