Inlägg från: happy 78 |Visa alla inlägg
  • happy 78

Några fler viktväktare?

happy 78 skrev 2012-07-14 23:29:21 följande:
    Jag använder veckobonusen bla till choklad. Ibland tar jag mer pointsvänliga alternativ. Tex läkerol gigants, varma hallon med lite glass, fruktsallad med vaniljyoghurt lr kesella, smoothie, skivad banan med några få bitar choklad som värms. Glass kan man ofta äta en hel del för få points. För min del skulle det inte funka att ta bort allt socker/ godis, det skulle bli för tråkigt och jag skulle hoppa av. Jag gick ner ca 1.5 kilo de 2 första veckorna och sen 0,6 per vecka. Ser det som en långsiktig viktminskning och vill kunna äta normalt. Varför vill du inte äta mer än nån jordgubbe? Jag äter mkt frukt och hela veckobonusen och går ner ändå.

Jag gick ner 3 kilo de 2 första veckorna..
  • happy 78
    lillamillan skrev 2012-07-15 20:08:20 följande:
    E det bara jag som inte kan nalla av veckobonusen om jag ska gå ner i vikt?! Jag äter upp mina points varje dag, möjligt att det kan bli någon över en dag men inte alltid. Men om jag ska gå ner i vikt kan jag inte äta mina sparade aktivitetspoints eller av veckobonusen för då händer inget på vågen, eller så går jag upp i vikt. Jag väger och mäter i stort sett allt jag äter och försöker vara noga med vad jag stoppar i mig. Jag är inte så gammal, 35 år, men förr om åren gick det mycket lättare att gå ner i vikt med viktväktarna än vad det gör i dag. Inget roligt, men man ska ju vara glad åt varje hg neråt, kunde ju vara åt andra hållet.   

Jag äter aldrig av aktivitetspoängen men däremot veckobonusen (oftast hela) och går ner ca 0,6 per vecka. Jag är 34. Förra gången jag va med så gick jag ner lite mindre per vecka och då åt jag inte alltid upp hela veckobonusen. Men antalet points jag hade senast mot nu har minskat från 29 till 26 så antar att det är därför jag går ner mer nu. Vägde nästan samma vid start.
  • happy 78
    mamaciiita skrev 2012-07-15 10:12:19 följande:
    Jag är nog lite ovan vid viktväktarmetoden bara, jag är van att räkna kalorier och då känns det konstigt att jag får äta så mycket frukt och grönsaker jag vill.. Men jag får se nu vad vågen visar efter första veckan och så kanske det blir lite mer jordgubbar nästa vecka :) Har vägningsdag imorgon!

Ja lite konstigt känns det ju att kunna äta en del mat/ godis men det funkar ju bra bara man håller sig till sina points
  • happy 78
    GladaFrun skrev 2012-07-15 22:20:34 följande:
    Med det nya programmet vid årsskiftet sjönk det dagliga pp-antalet, men veckobonusen ökades. En del mat fick också ändrat pp-värde, tex havregryn blev "dyrare". Jag tycker det nya är bättre för det ger ju en större flexibilitet med den ökade veckobonusen

Min veckobonus va densamma båda gångerna. 49 points. Är havregryn dyrare? Har ätit gröt i princip varje morgon och räknat enligt gamla...
  • happy 78
    tjej25 skrev 2012-07-15 22:25:42 följande:
    Jag har funderat på detta med vv o på. Tänkte kanske prova att gå med i vv och gå på möten mm. Men är det värt pengarna?? Och vilka sorts människor är det som går på möten?? Jag är 27 och har ingen lust att sitta och lyssna på 60+..... Är jag för fördomsfull nu får ni gärna säga det ;)

Jag tog månadskort + för att det va nåt specialerbjudande. Har gått på 2 möten men åker in och väger mig varje vecka för annars fuskar jag. Nu åker jag inte in då vi har semester hela familjen och ja det fuskas lite.. . Jag har jobbat i restaurangbranschen i många år så näringslära mm kan jag så det är inte direkt några nyheter för mig det de säger på mötena så jag kommer bara gå på de ibland. Nätet och appen har jag inte använt alls.. Det bästa med mötena är att få lite tips av de andra där. Tex att det va gott att ha riven palsternacka i köttfärssåsen. Skulle jag aldrig provat annars. De på mötet va nyblivna mammor som mig eller pensionärer men jag brukar gå vid 10 på morgonen..
  • happy 78
    GladaFrun skrev 2012-07-16 06:53:02 följande:
    Veckobonusen kunde variera förut, den sjönk när man gick ner i vikt, tror jag hade 49 när jag ammade och sen sjönk den till 42. Nu har alla 49. 1 dl havregryn är 4 pp, minns inte vad det var tidigare, det var konsulenten som sa att det ändrats

Ok. Jag räknade 4 förut också för 1 dl
  • happy 78
    mamaciiita skrev 2012-07-16 07:53:54 följande:
    Vågen visade på -2,1 kg nu på morgonen, nu känner jag mig verkligen peppad att fortsätta! Fick ett litet varningsmeddeland om att jag hade gått ner lite för mycket men samtidigt sa det att det är normalt i början, tycker ju själv att 0,5-1 kg i veckan är lagom, får se vad det blir nästa vecka! Drog också på mig ett par shorts som satt lite för tajt förra veckan :D  Denna veckan vill jag komma igång med motionen, det blev bara två promenader förra veckan..   

Va kul! Byxorna jag hade igår åkte ner hela tiden. Det märks verkligen skillnad på kläderna och då har jag ändå en deg kvar eftersom jag fick barn för 6 mån sen..
  • happy 78
    jajja skrev 2012-08-05 21:03:20 följande:
    Inget fusk inget duoval följer points slaviskt och dricker massor av vatten. Går mycket och försöker simma men icke! Skiter i detta nu orkar inte kämpa mer

Tråkigt . Hoppas du hittar nåt annat sätt!
  • happy 78
    YummyMami skrev 2012-08-07 13:18:31 följande:
    GladaFrun skrev 2012-08-07 11:55:20 följande:
    Tjejer ni vet väl om att lågt blodsocker gör en otrevlig? Gå och ät lunch!
    Veckans vägning var UNDERBAR! Följ mor och dotter med viktproblem på två olika sätt viktsaklart.bloggplatsen.se/

Hihi, ja dt stämmer på mig i alla fall . Ang diskussionen så förstår jag er båda. Här är banan en hårdvara, äter minst 2 om dan ca 5 frukter totalt men går ner ändå. Kanske skulle gå ner lite mer lr snabbare om jag inte gjorde det men då skulle alternativen bli sämre och jag skulle inte hålla ut lika länge med viktminskningen så allt är relativt..
  • happy 78
    Zandrha skrev 2012-08-08 23:26:32 följande:
    Vägning idag första gången efter sommaruppehållet, har gått ner 11,1 kg sedan jag startade i maj och genomsnittsnedgången är 0,8 kg per vecka. Jag är mycket nöjd eftersom min ämnesomsättning fortfarande är för låg. :)

Bra jobbat!
  • happy 78

Jag äter i princip alltid havregrynsgröt med en hel mosad banan och kanel och mjölk. Så himla gott! 5 pp. Dricker te också.

• happy 78
    Luckiest skrev 2012-08-16 11:48:08 följande:
    Så bra med lite frukostinspiration! För mig går det då hejdlöst segt. Känns lite som ett steg fram, två steg bak. Såhär i efterhand skulle jag aldrig skippat fylla i dessa tre veckor i sommar som resulterade i + 2,5 kilo för dom är då fan omöjliga att få bort nu. Bara - 0,5 kilo nu på 2,5 vecka så jag hoppas nu när mensen snart är förbi att det märks större skillnad på vågen! Hur går det för er tjejer?

Har vägt samma i ca 5 veckor men det är jag glad för då jag inte räknar. Ska på 2 veckors semester nästa vecka med all inclusive. Spännande att se vad jag väger efter de veckorna . Sen ska jag ta tag i detta igen. Men jag sköter mig ju hyfsat eftersom jag ej gått upp
  • happy 78

Jag äter havregrynsgröt med en mosad banan, kanel och mjölk. Sjukt gott! 5 pp

• happy 78
    sextiotrekg skrev 2012-09-09 17:10:19 följande:
    :( känner igen de där! Ha har köpt hem vvgodis och de hjälper faktiskt som tex kaktusen 7bitar för 1pp, sjukt värt de ;) Kolan är super seg och räcker lääänge :p hihi njut i små mängder och till billigt ppvärde :)

Äter du kaktus? Låter Inge vidare
  • happy 78
    Sophiebysophie skrev 2012-09-24 22:06:17 följande:
    Hej, ansluter mig till tråden. Ska starta med viktväktarna på måndag den 1 oktober. Har gått med online nu och försöker plugga på allt man bör veta.  En sak jag undrar över, många recept är ju för 2 eller 4 personer, med propoints värde för 1 port. Hur vet man hur stor en portion är? Hur mkt sås man ska ta? Vet någon om det finns färdiga vecko menyer? antingen på VV hemsida eller någon annanstans på nätet?  Om man är med online behöver man införskaffa butiksguiden? Finns det mer produkter där i än på nätet? Eller är det samma databas? Restaurangguiden är den bra? Eller finns den infon också i appen eller på VV´s hemsida? Vilka butikskedjor upplever ni säljer mest produkter från Viktväktarna? Ica, ica Maxi, Coop, Willys ect?  

Du får väga all mat du lagat. Sen dela upp i portioner. Det går ju inte att få exakt men väger du allt och sen portionsvis så räcker det.........................tycker inte du beövervköpa butiksguide eller restaurangguide när du har tillgång till nätet. Däremot kan det va kul med en kalkylator så kan du själv räkna ut pointsen på allt i affären................. Tycker inte viktväktarna har så bra mat, deras färdigrätter är hemska. Bara massa sås. De affärer jag brukar handla i har väldigt dåligt med vv produkter.( Willys, Coop, Hemköp) men inget jag saknar
  • happy 78
    Sophiebysophie skrev 2012-09-25 01:00:51 följande:
    Så jag ska alltså, säg ett recept till 4 personer, väga exempelvis köttet, sen dela det på 4. Sen väga såsen och dela på 4a, sen väga potatisen eller pastan eller vad det nu kan vara o dela på 4a.. Då hinner ju maten bli kall innan man är färdig med allt vägande.  

Nej så behöver du inte göra. Du väger allt dvs hela grytan/ såsen eller vad du gjort. Det kanske väger 1 kg. Då vet du att 250 g är en fjärdedel av totala pointsen. Det blir som sagt inte exakt men man kan ju inte väga varje ingrediens. Däremot måste du ju veta innan du lagar i ordning rätten. När jag gör köttfärssås räknar jag points för tex 500 g köttfärs och inget för alla grönsaker som är i. Då vet jag att all köttfärssås som blir har ett pointsvärde av tex 20. Väger det ett kilo så vet jag att 100 g sås är 2 pp osv.
  • happy 78
    Sophiebysophie skrev 2012-09-25 01:00:51 följande:
    Så jag ska alltså, säg ett recept till 4 personer, väga exempelvis köttet, sen dela det på 4. Sen väga såsen och dela på 4a, sen väga potatisen eller pastan eller vad det nu kan vara o dela på 4a.. Då hinner ju maten bli kall innan man är färdig med allt vägande.  

Orkar du inte väga maten så får du uppskatta mängden men då blir det lätt fel och viktnedgången blir inte lika bra.
Svar på tråden Några fler viktväktare?