När är det dags att lära sig simma?
Har barnet någon egentlig kunskap kvar från babysim, eller är det enbart vattenvana? När kan man tidigast lära barnet simma/flyta runt själv i vattnet? När är det normalt att lära sig simtag och simning?
Har barnet någon egentlig kunskap kvar från babysim, eller är det enbart vattenvana? När kan man tidigast lära barnet simma/flyta runt själv i vattnet? När är det normalt att lära sig simtag och simning?
Vet inte när det är normalt men runt 5-årsåldern räknar jag med att börja lära min dotter, beror lite på vad hon själv säger också. Hennes kompis som är fyra går på simskola och jag har läst om barn som lär sig när de är 3. Beror ju lite på behoven. Kompisen har en sjötomt med brygga så hennes föräldrar känner att det är viktigt att hon kan hålla sig flytande om hon skulle springa iväg och ramla i utan flytväst. Själv känner jag ingen oro för liknande situationer och mindre stress.
Vi bor också nära vatten, därför tänker jag att det är bra att vara ute i god tid och själv har jag blivit en sån badanka att det nog får bli badhuset och då måste man tänka mer än om man bara plaskar tillsammans från att man är liten.
Siri fyllde fem i januari och i höstas testade vi lite och några simtag kunde hon ta då så vi siktar på att öva vidare nu i sommar och ev köra simskola till hösten om hon inte fixat det själv till dess.
Sonen är 3,5 nu i sommar och vi ska börja träna tänkte vi. Har köpt en Swimfin (simdyna som ser ut som ej hajfena) och ska öva med den. Verkar jättesmart o alla barn tycker det är kul att leka haj. Googla för info om ni vill se mer hur den funkar. :)
Vi bor åxå vid vattnet så det känns viktigt med vattenvett o kunskap. Dessutom snorklar sonen för fullt med cyklop i vårt dubbelbadkar. :)
Swinfin verkar fräck!
Någon som upplevt att babysim upp till 2 år gett några grundläggande kunskaper i hur man håller sig flytande? Antar att det ger visst skydd eftersom barnet kanske inte reagerar med samma rädsla, men till det duger ju fritt plaskande i sjön också.
Förresten, hur tidigt låter ni barn bada i sjö respektive hav? Vilka temperaturer?
Så fort barnet har rätt ålder för simklubbens "lek och plask".. I den simklubben jag är tränare är det från höstterminen de år dom fyller fyra. Då börjar vi med flytövningar och att bli kompis med vattnet, sen fortsätter utvecklingen framåt efter barnets egen förmåga. Vissa stannar längre i vissa grupper medans andra bara flyger fram.
Men ställ barnet i kö så fort som möjligt för de flesta klubbar har lång kö! Undvik så länge som möjligt kommunal simskola eller Aktiv Ungdoms simkurser!
Eftersom jag själv endast badar när det är tokvarmt ute och 28 grader i vattnet så vet jag inte vilka temepraturer som är okej för ett barn. Siri skulle nog få bada runt 20 grader om hon bara ville.
Vi har fortsatt med minisim efter babysimmet. Doris blir tre år i vinter och hon kan ta några simtag under vattnet och ta sig framåt, samt hålla fast sig i en sån där flytbräda och sparka sig fram en liten bit. Men det är ju inga långa sträckor. Hon kan typ hoppa i och "simma" kanske 2-3 meter. Flyta på rygg fixar hon inte alls.
Med puffar på är Siri fri i vattnet, dvs hon hoppar från kanten, gör bomben, tar simtag och sparkar med benen. Det som är kvar är att få henne att våga flyta själv.
Att vänja barn med vatten så tidigt som möjligt ger alltid en vinst när det gäller vattenvana och att lära sig simma!
Jag väntar första barnet nu i juni och är redan inbokade på en kursstart i babysim lagom till h*n blir tre månader!
I mina ögon så är barn vattendjur, dom har ju skvalpat runt i vatten i 9 månader och det är vi föräldrar som gör barnen osäkra ju äldre dom blir. Barn med föräldrar som själva har mycket vattenvana, båt osv har en tendens att ge barnen ett intryck av att vatten inte är farligt.
Min äldsta tjej har gått på simskola sedan i höstas. Hon var 6,5 år när hon började på simskolan. Vi gick ett par babysimkurser när hon var liten men inget mer. Innan hon började på simskolan vägrade hon doppa huvudet men det lossnade redan vid första tillfället. Hon går nu fjärde simskolekursen och har redan klarat målet för den femte kursen.
I vår kommun är det simklubben som håller i simskolorna. Vi har iof valt att gå på annat badhus i en grannkommun men de har samma upplägg. Simskolekurserna följer namnen på simmärkena och har samma krav för varje nivå.
Lärka - vattentemp kvittar väl om barnet är säg över 2 år?! Man får bara ha koll på tiden de är i. När de börjar bli röda/bleka/blåa är det ju hög tid att gå upp. Minns du inte när du själv var liten, då badade man gladeligen i "iskallt" vatten tills läpparna blev blåa o hävdade till morsan att man inte alls frös. Hehe... Upptvingad blev man... Och det är ju knappast skadligt om man inte låter dem bli för nedkylda om de är i för länge.
Vi badade ofta i älven som små. Då var det en varm dag 10-15 grader. Men då blev det inte mer än lite plask o 2-3 korta dopp, sedan var man nöjd. Nu som vuxen badar jag ogärna under 20 grader i havet. :) badkruka...
Har satt båda mina ungar i simskola hos livräddningssällskapet när de var 4. Känns bra att de redan vid 6 fixar simborgarmärket (200 meter bröstsim), enkel livräddning, ryggsim osv.
Vi bor också nära vattnet och det enda barnet som kan simma lärde sig när denne var fem år och det finns inget syskon som hunnit bli så stora ännu. Simskola är ofta från 6 år. Jag tycker att alla 8 åringar bör kunna simma och att alla 10 åringar ska vara simkunniga.