• Pompeia01

    Svenska tjejer - ett socialt förfall

    Plutteli skrev 2012-06-23 19:41:42 följande:
    Å du tycker det är helt ok? Jag känner ytterst få män som inte vill spendera tid med sina barn, de flesta gör allt de kan för att få det, är gladeligen föräldraledig osv. Det fåtalet som inte vill vara med barn har heller inte skaffat några.
    Allvarligt talat så känner jag öht inte igen attityden att det är bättre att det ska se bra ut inför chefen än att få vara med sitt barn...

    Nej, jag tycker inte det är ett dugg konstigt. Bland annat är det vanligt att par som varit tillsammans länge  gifter sig och skaffar barn i ett sista försök att få förhållandet att fungera. En tanke om att barn ska föra dem samman igen och äktenskapet göra att de kämpar bättre. Dvs förhållandet är redan på sluttampen men de gifter sig istället för att göra slut som de nog borde. Således brister äktenskapet fort eftersom de inser att det inte gör till eller från för grundproblematiken att vara gift. Min man gifte sig med sin ex-fru av just den orsaken, de skilde sig efter mindre än ett år. Många "klarar av" sitt dubbelarbete också när det bara gäller dem själva, men när det kommer barn i bilden så vill det något mer för sina barns skull och tar sig ur det, precis som kvinnor som blir misshandlade av sina män kan ta steget att lämna när första slaget faller på det gemensamma barnet. (Drastisk jämförelse men du fattar poängen)
    Kvinnor som är hemmafruar och inte har ett arbete eller en bra utbildning att falla tillbaka på KAN INTE av rent ekonomiska skäl lämna sin man ens om de vill, det gör att "ojämställda" förhållanden på ytan kan verka mer lyckade, men frågan är om det är att hålla ihop som är självändamålet oavsett hur parterna i förhållandet mår?

    Vad gäller det där med att män "inte kan" uppfostras till att städa: Det stämmer inte på en fläck. Jag känner flertalet män som är väldigt ordningssamma, män som har som egentid att städa och pyssla. Min man är pedant men det märks TYDLIGT hur olika vi är uppfostrade om vad för städning som är den viktigaste. Han ser skiten i vardagsrummet, vid matplatsen och dyl och plockar och fixar, jag ser skiten på toan, i badkaret, handfat och diskställ och plockar och städar där. Om män från början ses som inkapabla till att se skit, till att klara av att städa eller plocka undan sina smutsiga kläder så är det klart att de från barnsben blir inlärda att de inte kan och att de inte behöver, en vana som då sitter i! Tom min pappa är kanonbra på att se smuts och städa (han städar nästan dagligen), men så var han ensam barn och uppfostrades tidigt i vikten av att hålla rent efter sig själv. (Han är född -44 om det spelar någon roll)
    Jo, jag vet att det finns par som resonerar så naivt och dumt som i ditt andra stycke. Men de är absolut inte i majoritet av de som skiljer sig. De flesta brukar vara lyckliga när de fattar beslutet att skaffa barn - problemen kommer sedan, när livspusslet med två heltider inte längre går ihop.

    Din erfarenhet av städande män stämmer inte med min, som sagt, men det KAN ju också bero på vilket umgänge man väljer. Du kanske umgås mycket med kommunister, som har tagit till sig de feministiska värderingarna och kämpar på med städningen just därför..? De flesta män jag känner i min egen generation och yngre, är antingen Sd eller tillhör det blåa blocket.  

    ...fast med tanke på hur både vår förhistoria och vår historia ser ut, så finner jag det högst otroligt att inte driften att hålla ordning och göra fint i hemmet - vare sig detta är en grotta, ett djurhudstält, en igloo, en timrad stuga, en medeltida borg eller en modern trerumslägenhet - skulle vara inpräntad i DNA-koden på X-kromosomen vid det här laget...

    Detta skulle ju också kunna förklara, varför homosexuella män ofta är intresserade av heminredning.     
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • Pompeia01
    Donum skrev 2012-06-23 18:15:28 följande:
    Ja, på riktigt tror jag att det kommer att bli så ju färre könsrollsoffer det finns i samhället. 
    Jag anser inte att vare sig män eller kvinnor har egenskaper "av naturen", annat än de rent biologiska. Att män skulle vara mindre "omvårdande" håller jag heller inte med om. Om man inte kan uppfostra män att se vad som behöver göras i ett hem så kan man rimligen inte heller uppfostra kvinnor att se det, men det går ju. Det finns ingen städgen hos kvinnor. Att man inte ser vad som behöver göras i ett hem beror på träning, eller snarare brist på träning. Kvinnor har som regel tränats att se sådant medan män har haft en kvinna, som mamma och sedan partner som ser det åt dem så att de aldrig behöver träna på det. Jag har aldrig tränats i att laga mat och kan således inte laga mat. Det har min man och således både kan han och är bra på att laga mat. Apropå tjänstekvinna, så är jag uppvuxen med hembiträde. Det har bl a gjort att jag också är kass på städning för att jag inte har tränats i att hålla ordning. Det har ju någon annan gjort. Och precis det tror jag att män som inte ser vad som behöver göras har varit med om. 
     

    Alltså, jag tror att det är en kombination. Som med allt annat. Du kan inte bli en framstående pianist hur mycket du än övar, om du saknar talang. Men du kan inte heller bli en framstående pianist om du så har de bästa anlagen i världen - om dina föräldrar inte bryr sig om att köpa ett piano åt dig medan du är barn.

    Det du beskriver är för övrigt en av de sakerna jag har emot hemstäderskor. Att barnen - både pojkar och flickor - blir bortskämda och inte ser vad som behöver göras.

    Men jag tror samtidigt inte att din bror (om du har någon?) skulle ha kunnat se det som sitt livsinnehåll att vara hemma och städa, pyssla och hemnetskranka - även om ni INTE haft någon hemhjälp i barndomen... Medan många kvinnor är fullt nöjda med detta. Jag tror att generna - som är delvis olika för män och kvinnor (könskromosomerna, du vet) sätter gränserna för hur bra vi kan bli på olika färdigheter. Men det är miljön under uppväxtåren som avgör om vi ska nå vår fulla potential, eller hamna någonstans i mitten, eller kanske inte få lära oss en viss färdighet överhuvudtaget...  
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • Pompeia01
    Anonym skrev 2012-06-26 04:14:01 följande:



    Städgener på x-kromosomen allvarligt??

    Dessutom, homosexuella män har inte fler x-kromosomer än heterosexuella, så ditt resonemanghåller inte.
    Hur förklarar du det då, att homosexuella män ofta är intresserad av sådan som de flesta kvinnor är intresserade av..? Kläder, frisyrer, hudvård, heminredning, schlagermusik... Och att de sällan är intresserade av sådant som de flesta män är intresserade av: fotboll och andra lagsporter, jakt, fiske...
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • Pompeia01
    PumpkinQueen skrev 2012-06-26 16:01:23 följande:
    Du verkar GRAVT ha missförstått det här med hur DNA och biologisk utveckling fungerar. Det är inte så att om man tvingar kvinnor att städa i alla tider så utvecklar de en städgen. Det är ju lika befängt som att påstå att om man tvingade på giraffer skridskor så skulle giraffungarna födas med anlag för konståkning.

    Förövrigt får ni SD:are mig att skratta. Ni avskyr muslimer, bland annat för att de har "taskig kvinnosyn". Men de har ju EXAKT samma kvinnosyn som ni har! De tycker också att kvinnan ska vara mannens ägodel, att hon ska gå hemma och ta hand om barn och hem -inte ha ett jobb eller tjäna några pengar.

    En annan sak som är ytterst lustig är att du verkar tro att ditt umgänge representerar någon slags majoritet av befolkningen. Kolla på statistiken: Hur många röstar på SD? Det är inte en majoritet. Majoriteten av landets befolkning tycker INTE som du. Vilket ju inte hindrar att du har dessa åsikter, men tro inte att det att ALLA ANDRA som är udda.
    Nej, det är så att de samhällen som ordnat sin arbetsfördelning mest ändamålsenligt överlever. Och jag kan tänka mig att en stam som lät kvinnorna vara hemma och hålla reda på barnen och hålla elden brinnande, medan de fysiskt starkare männen fick ägna sig åt att dra hem det viktiga köttet, samt tränade sig i vapenbruk så de kunde försvara kvinnor och barn om en fientlig stam anföll. Klarade sig bättre än en där alla plottrade på med lite av varje, och ingen blev särskilt duktig på någonting, och det blev varken hackat eller malet.

    På detta sätt kunde fler barnkära, hemkära kvinnor - och deras barn - överleva och föra sina gener vidare. Liksom fler män med anlag för att vara goda jägare och krigare. 

    Ni feminister har missförstått. Kvinnan blir inte mannens egendom för att hon är hemma med barnen. Utan mannen och kvinnan har OLIKA uppgifter - men som båda är lika viktiga och lika mycket värda. Därför är de också lika mycket värda som personer. Det är om en kvinna ska börja dömas efter hur mycket pengar hon drar till hushållet, och mannen tycker att hon bidrar med för lite för att hon tjänar mindre än han, och han därför vill ha delad ekonomi - som det verkliga kvinnoförtrycket startar... 

    Eller - hur förklarar du att den traditionella uppdelningen ser precis likadan ut överallt på jorden..?

    Hur många röstar på fp? Hur många röstar på C? Hur många röstar på V? 6 procent för ett jämförelsevis nytt parti, är ganska goda siffror! 

    Min erfarenhet av att prata med människor - och då inte bara Sd:are utan människor som man kommer i samspråk med överallt - är att gemene man är emot massinvandringen och feminismens avarter. För den skull behöver de inte ha tagit steget till att rösta på Sd. ÄN. Sossarna t.ex. håller fortfarande landets LO-medlemmar i ett hårt psykologiskt grepp. Det var inte länge sedan de tvånganslöts till partiet när de gick med i facket, och många av dem känner fortfarande att det är tryggast att rösta på S.  
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • Pompeia01
    Buscemi skrev 2012-06-26 10:34:32 följande:
    Dålig smak?

    Själv är jag kvinna och tycker att jakt låter fan så mycket roligare än schlager.  

    Ja, jag är inte heller intresserad av schlager!  Men inte av jakt heller.

    Min uppfattning är, att det finns många "högre" (om man får uttrycka sig så) kulturella intressen, som män och kvinnor kan dela. God litteratur, klassisk musik och opera t.ex. tilltalar ju båda könen. Men just populärkulturen är väldigt mycket avsedd för antingen det ena eller det andra könet. Det är nog för att de renodlar de minsta gemensamma nämnarna för män respektive kvinnor, för att kunna sälja så stor upplaga som möjligt. Jag tänker t.ex. på Harlequinromaner kontra Manhattandeckare. Romantiska komedier kontra actionfilmer. Och så vidare.
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • Pompeia01
    PumpkinQueen skrev 2012-06-27 11:50:03 följande:
    Förstår du att det är skillnad på anlag och beteende? Om jag tvingar en människa att städa min toalett varje dag kommer detta inte att innebära att barnen som denna människa föder kommer att vara duktiga på att städa toaletter. Lika lite kommer en kvinna att vara bättre på att städa än en man, bara för att hennes förfäder hölls som städslavar i någon grotta. Om du släpper ut en vanlig modern man i skogen med ett träspjut kommer han troligtvis inte att lyckas döda en älg heller, trots att hans förfäder (enligt vissa) var jägare. Att städa är något som man LÄR sig, inte en kunskap som man föds med. Precis som att jaga.

    Har du några som helst bevis för dina teorier om stenåldersmänniskan och deras sociala liv? Så vitt jag vet är det extremt svårt att ta reda på exakt hur de levde på den tiden, för de hade inget skriftspråk. Alltså kan vi inte läsa om deras vardag, utan bara tolka de lämningar som hittas. Du förstår säkert själv att det är nära nog omöjligt att avgöra om en människa har städat eller jagat under sin livstid bara genom att titta på fragment av dess skelett.

    Jag har aldrig påstått mig vara feminist, så där är ytterligare en sak som du missförstått.
    Jag utgår ifrån att ingen TVINGATS göra vissa sysslor (mer än vi alla tvingas att göra NÅGONTING, även när vi inte har lust, än i denna dag), utan att kvinnorna från början gjorde det som föll dem naturligt och männen gjorde det som föll dem naturligt. Och att det gick bra för de stammar, där många kvinnor respektive män utvecklade en lust och en fallenhet för barn-mat-hem-härd respektive jakt-strid-tunga sysslor.

    Man kan ju se vilka gravgåvor skeletten har fått med sig - det bör ju ha varit saker som de använde i livet, tänker jag. Vidare kan man studera de få stenåldersfolk som finns kvar, t.ex. i Amazonas... även om det blir svårare och svårare att hitta några som inte påverkats av den Vite Mannen. Men vi har ju uppteckningar som gjorts tidigare - första gången ett stenåldersfolk påträffades.

    Det finns ju även uppteckningar av folk som kommit längre, t.ex. krigare och upptäcksresande, som träffat på ett folk som fortfarande levde på stenåldersvis. Finns både romerska (Tacitus, Caesar...) och grekiska uppteckningar som är ett par tusen år gamla - och vid den tiden var det fortfarande stenåldersliv t.ex. i Britannien. Och JA - det var männen som färgade sig blåa i ansiktet och krigade. Som i Braveheart, du vet..!     
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • Pompeia01
    PumpkinQueen skrev 2012-06-27 11:50:03 följande:
    . Om du släpper ut en vanlig modern man i skogen med ett träspjut kommer han troligtvis inte att lyckas döda en älg heller, trots att hans förfäder (enligt vissa) var jägare. Att städa är något som man LÄR sig, inte en kunskap som man föds med. Precis som att jaga.

    Om du kollar på kattungar så ser du att de tidigt har en jaktinstinkt. (Och ja den är samma hos han- och honkatter, eftersom honkatter måste försörja sina ungar själv, har hon ännu större behov av att vara duktig på att jaga.) Om man knyter fast något i ett snöre, som kan tas för en mus på några meters håll, och drar i snöret, rycker lite, låter "musen" hoppa - ja, då kutar kattungen efter och slår efter den med tassarna.

    Helt säkert kan en sådan jaktinstinkt finnas i människor också. Den kan även vara könsuppdelad, t.ex. styrd av testosteronet. Annars skulle nog inte så många män vara intresserade av att jaga idag, när de inte måste för köttet. Det kan också vara så, att jaktinstinkten för andra män sublimeras idag - alltså att de gör något annat, men det är samma instinkt som ligger bakom. T.ex. deltar i idrottstävlingar - Vasaloppet, Maran... Eller jagar befordringar, bonusar, lyxbilar och unga troféhustrur... 
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • Pompeia01


    PumpkinQueen skrev 2012-06-27 14:38:44 följande:
    Du bara utgår från att kvinnorna gjorde alla tråkiga arbetsuppgifter. Det är alltså inte något som du har några belägg för. Eller ens argument, verkar det som.

    Vilken tid är det som du pratar om nu? Vilken del av världen? Det verkar vara någon speciell gravritual som du syftar på? Före jordbruksrevolutionen var människorna nomader, alltså fanns det inget "hem" för kvinnorna att stanna i. Jag tror heller inte att man byggde några häftiga gravmonument under denna tid (men här kan jag absolut ha fel, jag är ingen expert på ämnet). Under den yngre stenåldern i Norden fanns olika sätt att ta hand om de döda, bland annat massgravar. Det är därför rätt svårt att säga vilka gravgåvor som tillhörde vilken individ. Alltså är det här med att det skulle finnas gravgåvor som entydigt pekar på vem som gjorde vad under grottmänniskornas tid åter igen bara något som du hittat på, inte något som det faktiskt finns vetenskapligt stöd för.

    De "stenåldersfolk" som du pratar om är små stammar som mycket väl kan vara undantag för alla regler. Det har du själv påpekat i en tidigare tråd, där någon informerade dig om att det faktiskt finns samhällen där kvinnorna styr och männen är hemma med barnen.

    Du bör fundera lite på vilka det var som tecknade ner och beskrev de mindre utvecklade samhällena (och varför). Det kan mycket väl vara så att de tolkade vad de såg utefter vad de förväntade sig att se. Dessutom har många vetenskapliga texter medvetet förändrats av kristna som tycker att resultaten inte stämt överens med den moral som bibeln lär ut. Bara förra veckan läste jag till exempel att man hittat 100 gammal forskning om pingviner, men forskaren hade blivit så shockad av fåglarnas perversa sexliv att han valt att censurera sitt arbete och bara publicera de delar som inte var "stötande". Skrattande
    Alltså, man har ju hittat massor av stenåldersgravar, där människor varit begravda individuellt med sina tillhörigheter. Eller i par/familjer, men där man ju måste dra slutsatsen att de saker som ligger närmast en individ har varit hans eller hennes i jordelivet.
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • Pompeia01
    Plutteli skrev 2012-06-27 17:50:42 följande:
    Du vet om att människans huvudföda på stenåldern var frukt, bär, rötter av olika slag, kort och gott alla former av ätbara växter som de kunde hitta? Köttet var en lyx eftersom det var SVÅRT att jaga, det var inte som att de satt på en pall nån stans, väntade på en mammut och fyrade iväg ett skott och sen hade käk för ett år framåt ;)
    Skillnaden i muskelmassa mellan könen var i snitt 5%, ingen gigantisk skillnad med andra ord och den skillnaden låg mestadels i att kvinnorna hade mindre explosiv styrka i sina muskler jämfört med männen.
    Hur tror du egentligen de "lätta" sysslorna för kvinnorna såg ut innan vi blev bofasta? Att de satt nån stans och virkade medan männen jagade hare och sen vandrade några hundra meter, gjorde läger där de såg på medan männen fixade allt och sen bara fixade en eld och tillagade haren? Även kvinnornas arbeten var TUNGA. Räcker med att gå tillbaka 100 år och se på de fattiga kvinnornas huvudsakliga sysslor för att inse att det inte var nått lullilull direkt. Jag kan sätta hundra tusen på att du aldrig hade fixat en vecka av en grottkvinnas "lätta" sysslor.
    Alltså, jag VET allt det där. Att plocka bär, svamp, vilda sädeskorn o.s.v. är INTE lika fysiskt krävande som att jaga. Hur man jagade mammut framgår av grottmålningar. Man var många män tillsammans som ringade in mammuten och gick på den med spjuten från alla håll. Det fanns ju dessutom många andra, lättare, villebråd som existerar än idag - alla hjortdjur och kor/buffalos etc.. Kvinnans tyngsta jobb, då som alltid, var nog att bära småbarnen på höften...

    Nu vet vi inte hur jämlikt samhället var på stenåldern - om de hade slavinnor som var tvungna att bära extra tungt etc.. Eller om alla kvinnor gjorde sin familjs hushållssysslor.

    För hundra år sedan, som du nämner, var antagligen arbetet mycket tyngre för fabriksarbeterskor och pigor på landet, än vad det någonsin var för stenålderskvinnorna. Just för att arbetet var så uppdelat, och vissa fick göra allt det tyngsta... bära in vatten, mjölka och bära in mjölken, utfordra kritterna och städa ladugården, ta hand om stortvätten, skura golven... De allra tyngsta arbetena för hundra år sedan var dock i alla händelser mansgöra: utomhusarbetena i skogen och på åkrarna, samt alla moment på fabrikerna som ännu inte blivit maskindrivna. Sophämtning, flyttkarlar, bärare på järnvägsstationer, eldare på loken, lagerarbete och mycket annat... det satte man inte en kvinna på. 

    Siffran om mannens o kvinnans muskelmassa undrar jag hur du fått fram, eftersom det inte finns annat än skelettmaterial kvar från stenåldersmänniskorna. 
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • Pompeia01
    Anonym (Fine...) skrev 2012-06-27 18:20:02 följande:
    Sen är det intressant att fundera på om verkligen var så att icke fullvuxna pojkar, äldre och skadade män jagade medan unga starka kvinnor satt stilla vid elden och rörde i grytan... i så fall så är det ju ett ganska korkat system som inte anpassar uppgifterna efter individen.

    Apassningsförmågan hos människan anses ju vara en av anledningarna till att människan utvecklats så mycket mer än andra arter.  Det är ju annars märkligt att män som ska vara anpassade till att jaga kan klara av att sitta still vid en dator...
    På den tiden var ju kvinnor antingen gravida eller bundna av diande spädbarn nästan hela sitt vuxna liv. På grund av att det inte fanns annan födelsekontroll än just amning. De kunde förmodligen aldrig vara långt borta från sin barnaskara... Och de unga flickorna, som ännu inte blivit gravida, behövdes säkerligen för att passa småsyskonen, samla in den vegetabiliska födan och veden, hålla elden vid liv, hålla rent på boplatsen, tillverka kläder o.s.v..

    Jo, men de männen - och kvinnorna - som endast sitter stilla vid en dator, mår ju inte så bra heller! Hört talas om "fetmaepidemin"..? Även psykiska problem som depressioner etc., har antagligen sin grund i att vi har kommit för långt ifrån vår naturliga miljö. 
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • Pompeia01
    Plutteli skrev 2012-06-27 21:05:16 följande:
    Fast du missar något viktigt här: Katterna har en jaktinstinkt, men de måste LÄRA sig att jaga! Det är inget som kommer automatiskt!

    Du missar även det faktum att det är precis lika vanligt med kvinnor i idrottsvärlden som kämpar för att bli bäst i världen. Kvinnor har precis lika mycket jakt på prestige och bekräftelse MEN det visar sig på andra sätt som är accepterat för könet! (Tex att ha ett barn som är duktigt, senaste barnvagnen, finaste huset,rikaste och snyggaste maken, snyggaste figuren osv)
    Alltså, instinkten måste finnas där, men sedan lär man sig de olika teknikerna ja. Att spåra, att skjuta med en båge eller ett gevär, eller kasta ett spjut, eller att använda en slunga... Så är det ju för kattungarna också: instinkten finns där, men de lär sig av sin mor som kommer hem med byten i allt mindre försvagat tillstånd som ungarna får döda.

    Jo, men det du skriver om kvinnor som vill ha det finaste huset/hyddan, den störste och starkaste och skickligaste jägaren till man, och sonen som visar gott gry med sin leksakspilbåge och kan bli stammens hövding en dag - det gällde nog stenålderskvinnorna lika mycket..! Det är INTE samma tävlingsinstinkt som männen har - att bli någonting SJÄLV.

    Hemingway - Nobelvinnande författare och storviltsjägare - skrev förresten, att alla normala män har en jaktinstinkt. Om en man inte har den - så är det även något annat som fattas. Han är inte en riktig man. Den måste finnas där... Och jag tror att det kan ligga något i det.      
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • Pompeia01
    Donum skrev 2012-06-27 22:07:14 följande:
    Ska man hänvisa till kattdjur så är det mig veterligen så att det överlag är honorna som jagar och hannarna som slöar "hemma" och får maten serverad. 
    Ja, det var ju det jag skrev! Det kan vara olika hos olika arter, eller hur..!
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • Pompeia01
    EnAnonumius skrev 2012-06-27 22:39:18 följande:
    Ha ha.. Ja,  Lejonen är ju ett typ exempel på detta, men det förekommer ju även hos andra flocklevande kattdjur med det skall ju inte förnekas.

    Så är det ju, men det är ändå lejonhanen som är flockens konung. Som får äta först. Som får bestämma vilka ungar som får leva. Det är inte så att de har omvända könsroller, precis...
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • Pompeia01
    PumpkinQueen skrev 2012-06-29 16:22:35 följande:
    1) Var kommer bilden ifrån och vilken tidsperiod är den från? Källa, tack (som man säger här på FL).
    2) Vad får dig att tro att en majoritet av gravarna såg ut så där?
    3) Enligt bilden var alltså alla stenåldershundar krukmakare, alla stenåldersmän båtarbyggare och alla stenålderskvinnor lönnmördare?
    4) Vad är påsen till för?
    http://www.edu.linkoping.se/museum/batyxa.htm

    Du kan läsa här. Det är den mycket kända båtyxegraven i Linköping, 5 000 år gammal. Finns på Östergötlands Länsmuseum nu. 
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
Svar på tråden Svenska tjejer - ett socialt förfall