• djmugg

Spökstäder och övergivna hus

Någon mer som gillar övergivna hus och spökstäder? Det finns ju tyvärr ont om dem i Sverige. Men här är ett par sidor man kan gotta sig i.
    www.ghosttowngallery.com/
    www.ontarioghosttowns.com/
    Kom gärna med egna sidor med...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-22 17:26:00:
    En liten uppdatering:
    www.swedishruins.nu/index.htm
    www.eternit.se/eternit.html
    www.pbase.com/zeroscan/bodie
    www.ne.jp/asahi/saiga/yuji/gallary/gunsu/thumbnail.html
    oboylephoto.com/ruins/index.htm
    www.darkpassage.com/gate.htm
    jan.jornmark.se/html/overgivna_platser.html
    www.umass.edu/rso/mamo/asylum.html
    www.angelfire.com/extreme4/kiddofspeed/chapter1.html
    www.swedishruins.nu/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-23 20:19:31:
    www.pbase.com/djmugg/galleries
    www.deadmalls.com/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-28 20:04:22:
    www.salentini.com/index.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-07 18:04:02:
    www.abandoned-places.com/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-08 21:20:23:
    seehere.blogspot.com/2006/02/abandoned-brussels.html

• Svar på tråden Spökstäder och övergivna hus
  • Madge

Verkligen.... Ska verklligen hålla ögon och öron öppna ett övergivet nu. Har fått upp ögonen för det ikväll... Spännande!

• tii

Djmugg - är det vid vilhelmsro du menar? I något av husen där så hade ebba ramsay ett barnhem för barn med epilepsi och sånt.. hittar tyvärr inga bilder på något hus.. men skickar en länk om ebba ramsay som jag hittade. Vet inte om det är huset som är igenbomat. Min kompis har fått för sig att hon läst att barnhemmet eller en skola brann ner, och att flera barn dog där, men jag vet inte om det stämmer.

www.jks.se/htm/EBBA.HTM

• djmugg

Tii - Jo, det är samma ställe. Det huset som står tomt kanske har brunnit inne då. För några av de andra byggnaderna avänds idag som skola och på det huset som står tomt, står det nåt med skola... Men det ser inte ut som på huset att det brunnit, men det behöver det kanske inte göra. Fönsterna är ju täckta med masonitskivor.
    Fast jag tror kanske mer som Madge skrev att det har varit någon ihopkoppling med sjukhuset.

• Madge

Okej, jag har läst på lite . Har inte ens bott här i Jönköping i tre år, så kan inte så mycket historia, än det man hört.
    Ebba Ramsay hade någon slags institution där tydligen.

Hittar också på den här sidan lite om Strandängen:
    www.btu.se/fou/forskinfo.nsf/alfs/08b722f59f31e2f0c12568a3002cabdc
    "Bebyggelsen inom södra Strandängen
    är kulturhistoriskt intressant med vård- och institutionsbyggnader
    från olika tidsperioder, 1870-1970
    tal."

Känns som om man ta sig dit och kika lite mera på området...

• tii

Jag är där nästan dagligen.. (vid vilhelmsro) för jag jobbar på demensboendet där.

• LillaKanin

fru kreativ -
    Jag älskar spökprästgården i Borgvattnet!!!
    Jag har blivit beroende och jag har sovit där 3 gånger nu och ska snart boka min fjärde natt.

Det är alldeles underbart härligt där!

Jag har dock inte varit med om något jätteunderligt där, men en natt låg jag vaken och funderade och spanade ut i mörkret, och då kom en jättekonstig "kraft" och tryckte på min bröstkorg så hårt att det började pirra i ansiktet?!

Jag blev inte rädd men det kändes så himla konstigt, trycket (kändes som om någon kavlade på mitt bröst med en kavel) försvann lika fort som det kommit.

Någon halvtimme efter det så föll en sorts tung ångestkänsla över mig, den kom om och om igen tills jag kände mig helt slut och sen var den bara borta.

Detta är det enda egentligt "skumma" jag varit med om där. I övrigt fortsätter jag att vänta på att kanske få uppleva något lite mera tydligt, och passar på att njuta av vistelserna där överhuvudtaget.

Supermysigt!

• LillaKanin

Och så fort jag kommer hem från jobbet, ska jag kolla in på varenda länk i den här tråden, verkar såååå spännande!
    Jag älskar också övergivna hus och städer och mystiska platser...... HÄFTIGT!!!

• blueswede9

djmugg!
    nya intressanta bilder. vad har hänt med polkagrishuset? varför står det tomt?

Svar på tråden Spökstäder och övergivna hus