• djmugg

Spökstäder och övergivna hus

Någon mer som gillar övergivna hus och spökstäder? Det finns ju tyvärr ont om dem i Sverige. Men här är ett par sidor man kan gotta sig i.
    www.ghosttowngallery.com/
    www.ontarioghosttowns.com/
    Kom gärna med egna sidor med...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-22 17:26:00:
    En liten uppdatering:
    www.swedishruins.nu/index.htm
    www.eternit.se/eternit.html
    www.pbase.com/zeroscan/bodie
    www.ne.jp/asahi/saiga/yuji/gallary/gunsu/thumbnail.html
    oboylephoto.com/ruins/index.htm
    www.darkpassage.com/gate.htm
    jan.jornmark.se/html/overgivna_platser.html
    www.umass.edu/rso/mamo/asylum.html
    www.angelfire.com/extreme4/kiddofspeed/chapter1.html
    www.swedishruins.nu/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-23 20:19:31:
    www.pbase.com/djmugg/galleries
    www.deadmalls.com/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-28 20:04:22:
    www.salentini.com/index.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-07 18:04:02:
    www.abandoned-places.com/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-08 21:20:23:
    seehere.blogspot.com/2006/02/abandoned-brussels.html

• Svar på tråden Spökstäder och övergivna hus
  • Zenobia

I Stockholm finns de en station som tunnelbannan bara svichar förbi. Tror det är på Gärdet, man planerade att längre fram bygga där, därför gjorde man i ordning en station som alldrig öppnades.

Min sambo är från Ludvika, så i sommar ska ja försöka hitta några av dom där ställerna som fanns på bilder. Bland annat över Grängesberg.
    Det fanns eller finns, sambon vet inte i Grängesberg ett samhälle med affärer och bostadshus som bara stod öde. Men det blev förbjudet senare att gå där på gruns av rasrisk.

En bit ifrån fritidshuset utanför Sveg. Finns ett bostadshus i två plan från 1900-talets början. På 1920 talet tog dom som bodde där beslutet att åka till Amerika. Man bomade igen hela huset och flyttade ut i lagården med tjänstefolk och bodde med djuren. Men på nåt sätt så kom man alldrig till Amerika. Utan bode kvar i huset och så ser de ut än idag. Totalt igenbomat, börjar bli förfallet. Dom säger huset idag, troligen släktingar. Har alldrig någonsin gått in i huset. Det villar troligen en förbannelse där, därför.

Sen finns det ett annat ställe en bit därifrån i Fågelsjö, som idag tur är välbehållet. Är ett museum. Där finns det en gård från 1600-talet. Men i mitten av 1910 så tog folket och flyttade tvärs över gården till ett nybyggt hus, ett Amerika hus. Mycket finare att bo så. Man lämnade allt de gamla, möbler allt. Flyttade in i det nya huset med nya grejer. Bomade igen de gamla för att bevara de för senare generationer. Idag är allt ett museum.

Det sista har inte med tråden att göra eftersom de har inte så mycket med övergivet. Men vad man kunde göra på den tiden. Bara lämna och flytta över till ett "finare hus"

www.fagelsjo.nu/

• dockan1

Vilken bra tråd. Att vi är så många som är fascinerade av tomma hus!!

Någon som vet om det finns något hus i närheten av Örebro?

• djmugg

blueswede9 - Jag vet inte varför det står tomt, men jag kan tippa på att de har byggt nytt. De har ett lager på andra sidan vägen och en affär på ett annat ställe. Tillhör ett godistillverkningsföretag.

dockan1 - Har faktistk aldrig sett några tomma hus i Örebro. Men nåt borde det väl finnas.

• djmugg

Kom på att det finns Åsens by utanför Jönköping med. Fast det är ju också ett sånt ställe som är välbevarat.

• dockan1

djmugg....vi har tomma hus här. Bla ska flera hus i ett område som heter Markbacken rivas. Känns lite vemodigt. Hade min första lägenhet där och det huset är ett utav dom som ska rivas.

De har stått tomma ett tag nu. Har åkt förbi och tittat. Känns konstigt. Någon skrev på en annan sida att man bara kan ana allt som utspelat sig mellan väggarna.
    Jag vet ju själv hur mycket som hände i min lägenhet.
    Vad ska då inte ha hänt i hela huset?!

Vill gärna ha förslag på andra hus.

Har funderingar på att åka till Grängesberg och titta på den övergivna järnvägsstationen.

Någon som varit där?

• Madge

Polkagrishuset tror jag inte längre ägs av något polkagrisföretag. Det köps och säljs, köps och säljs. De har planer, men sen blir inte så mycket av det hela.

• djmugg

Finns det en övergiven järnvägsstation i Grängesberg?? Inte den inne i centrum väl?

Madge - Okej... Det vore ju roligt om de gjorde nåt av det. Det är ju ett ganska roligt hus!

• djmugg

Någon som vet var det finns fina nedlagda järnvägsspår och broar?

• cissi24

Jag har skivit detta i én annan tråd:

vet ett hus som de sa att det spökade i, ingen kunde bo där. Nya familjer flyttade in och ut illa kvickt igen.
    Till slut rev de hela huset. Inget nytt har byggts där.
    Kusligt värre.

• djmugg

Cissi24, sånt är häftigt. Var ligger det?
    Vet också ett sånt hus, där en massa folk har köpt och sedan bara flyttat. Idag står det bara tomt.

Svar på tråden Spökstäder och övergivna hus