• Anonym (hjälp)

utredningssamtal och domstol

Jag är en mamma till en liten kille på knappt 1,5år. Jag har ensam vårdnad. "Pappan" har jag inte varken pratat med eller sett sen dagen jag fick veta att jag var gravid. Då "vaknade jag upp" och insåg hur han hade behandlat mig. (allt annat än bra) Bad honom dra. Han har dock gjort faderskapstest så det är fastställt.

Problemet är att "farmor" har försökt få kontakt. Hon är minst lika manipulativ och hemsk som sin son. Alltså ingen jag vill ha i närheten av mitt barn. Har haft kontakt med familjerätten vid ett flertal tillfällen och berättat min situation och fått till svar att eftersom jag har ensam vårdnad så är det jag som bestämmer vad som är bäst för mitt barn.

Nu har jag precis öppnat ett brev därifrån, där det står att "farmor" (med hjälp av fr) ska driva detta till domtolen. Så jag ska på utredningssamtal. Jag är totalt livrädd.

Hur stor chans har hon att vinna en sån sak?

Kan tilläggas att jag har en "ny" pojkvän, som ser sonen som sin egen (och behandlar honom som det). Han föräldrar bryr sig också om och tar hand om honom som sitt eget barnbarn. Så egentligen har han en pappa, farmor och farfar även om det inte är biologiskt.

Vad ska jag ta mig till? Är livrädd för den där människan. Hela den familjen har förstört så mycket redan, ska de få chansen att förstöra livet för min son med? 

• Svar på tråden utredningssamtal och domstol
  • sirisdotter

Brevet du fått betr.  ert barns farföräldrar kom från familjerätten eller?

• Kjell2

Om farmor har fått familjerätten att driva detta kan familjerätten ta det till domstol, dock inte farmor. Domstol kan, det är dock inte vanligt, anse att det är bra för sonen att ha kontakt med sin biologiska farmor och tilldömma henne umgängesrätt. I så fall kommer det inte bli stora doser.

Om familjerätten beslutar sig för att titta på ärendet kommer de prata med dig. Om farmor då har lurat i familjerätten massa felaktigheter är det stor möjlighet att familjerätten bara släpper ärendet.

• Anonym (hjälp)

Ja, brevet kom från familjerätten.

Har kollat på brevet lite noggrannare nu. Farmorn har skrivit till Lärande o stöd (kommunen gissar jag på) att hon vill att hennes rätt till umgänge prövas i domstol.

Så familjerätten har startat en utredning om det finns grunder för detta, och ska därför ha ett utredningssamtal med mig.

Men oron finns ju ändå.  

• Anonym (hjälp)

Nej, som jag har förstått kan hon inte driva detta själv. 

I barnets intresse ja. Han är inte ens 1,5år än, och har inget behov att att träffa nån ny skum person 

• Kjell2
    Anonym (hjälp) skrev 2012-06-21 13:24:00 följande:
    Nej, som jag har förstått kan hon inte driva detta själv. 

I barnets intresse ja. Han är inte ens 1,5år än, och har inget behov att att träffa nån ny skum person 
    Beronde på vad farmor sagt till socialen kan de just nu misstänka att det är i barnet intresse att få en anknytning och umgänge med sin biologiska farmor. Alltså måste de kolla på saken. Hur det till sist blir är fortfarande än väldigt öppen fråga.

Finns enstaka sällsynta fall när far och morföräldrar har fått sig tilldömt umgänge via dosmtol. Det enda fall jag känner till konkret är ett par farföräldrar som fick umgänge efter mannen/pappans, deras sons död. Mamman blev ensam vårdnadshavare och stoppa all tidigare förekommet umgänge med pappans sida av släkten.
  • Anonym (C)

Jag tror det blir mer och mer vanligt att det kan gå igenom speciellt om inte ban haft så bra med den ena sidan av sin släkt. Jag och mina barn var i liknande sits och för oss ansåg tr att det bästa för barnen är lite kontakt även om pappan inte vill så är farmor/farfar bättre en inget och att hävda att ddet finns ny man med bra potential är bara larvigt. Hursom farmor/farfar fick sitt ug från tr i barnens kommun och med en kp så resultatet i praktiken är att de setts 1ggr/år ochh de kan ringa när de vill för jag skaffa eget mobnr som bara den sidan har men svarar inte mer en när barnen verkligen vill prata. Intresset var såååå stort sa de till soc hm..ja de ringer 1ggr/mån och nu är de för sjuka att åka 35 mil för ug. Vi har det mycket lugnare idag en innan för nu om farmor som enl mig är värst börjar fundera på bråk så säger jag bara coollugnt jag men prata med soc, stäm mig i tr men kom ihåg att jag har mer på dig en du på mig för ert intresse av barnen gör ju att ni ringer bara 1ggr/mån o barnen visar dig lika tydligt med att inte vilja prata med dig utan bara farfar. Vet inte varför jag säger detta men kanske för att visa attt det kan bli bra trots en manipulerande hemsk hagga som vår farmor

• Anonym (insatt)

Ber en person som har en nära relation till barnet, men numera inte får träffa det, om hjälp hos soc så måste de utreda. Huruvida de sedan tar över i fdriver frågan i domstol är en öppen fråga. Det beror på barnets bästa och omständighterna i övrigt. Hsar det tex funnits en nära kontakt som brutits så är chansen större att anhöriga får hjälp. har de aldrig känt barnet är sannolikheten mindre.

Att säga att det finns en ny pappa och pappasläkt är ingen bra strategi! 

• Anonym (hjälp)

De har aldrig någonsin träffat barnet. 

Varför skulle det inte vara bra att barnet faktiskt har en pappa nu? Pappa är ingenting man bara blir, det är något du visar att du är. Sonen är så pass liten så han känner ju ingen annan pappa än den han har nu. 

• Anonym (C)

Att säga att ungen har ny pappa i tr eller till soc dödar dina chanser direkt de är mer intresserad av att de biologiska banden är bra och sen är de lyckliga att det finns andra viktiga vuxna omkring ungen. Biopappan är och kommer alltid vara större i deras ögon en nån som kan dra utan band om 1 timme för den har inga skyldigheter mot ungen vilket en bioförälder faktiskt har även om många glömmer det. Med din inställning hoppas jag du inte får ett alltför bryskt uppvaknande om soc driver frågan åt farmor i tr och de faktiskt får det för som det är nu färgar du av dig i dina åsikter på banret och tänker unte på det bästa för den. Fortsätter du dessutom din linje kan det göra att ungen flyttar till sin pappa en vqacker dag för att den aldrig fått chansen att lära känna dem för dig

Svar på tråden utredningssamtal och domstol