• Anonym (hjälp)

utredningssamtal och domstol

Jag är en mamma till en liten kille på knappt 1,5år. Jag har ensam vårdnad. "Pappan" har jag inte varken pratat med eller sett sen dagen jag fick veta att jag var gravid. Då "vaknade jag upp" och insåg hur han hade behandlat mig. (allt annat än bra) Bad honom dra. Han har dock gjort faderskapstest så det är fastställt.

Problemet är att "farmor" har försökt få kontakt. Hon är minst lika manipulativ och hemsk som sin son. Alltså ingen jag vill ha i närheten av mitt barn. Har haft kontakt med familjerätten vid ett flertal tillfällen och berättat min situation och fått till svar att eftersom jag har ensam vårdnad så är det jag som bestämmer vad som är bäst för mitt barn.

Nu har jag precis öppnat ett brev därifrån, där det står att "farmor" (med hjälp av fr) ska driva detta till domtolen. Så jag ska på utredningssamtal. Jag är totalt livrädd.

Hur stor chans har hon att vinna en sån sak?

Kan tilläggas att jag har en "ny" pojkvän, som ser sonen som sin egen (och behandlar honom som det). Han föräldrar bryr sig också om och tar hand om honom som sitt eget barnbarn. Så egentligen har han en pappa, farmor och farfar även om det inte är biologiskt.

Vad ska jag ta mig till? Är livrädd för den där människan. Hela den familjen har förstört så mycket redan, ska de få chansen att förstöra livet för min son med? 

• Svar på tråden utredningssamtal och domstol
  • h8him

TS, hur jobbigt det än är så handlar givetvis inte barnets rätt till sin släkt (inkl.farmor) om dig utan om barnet. Om nu barnets farmor varit elak mot dig, när du hade ett förhållande med hennes son, så är det ändå inget som ger dig rätten att inte låta barnet träffa sin farmor.

• Anonym (hjälp)

Det handlar inte bara om elakhet utan mycket annat. Människan är inte kapabel att ens vara i närheten av ett barn

• Kjell2
    Anonym (hjälp) skrev 2012-06-26 14:20:16 följande:
    Det handlar inte bara om elakhet utan mycket annat. Människan är inte kapabel att ens vara i närheten av ett barn
    Om människan är inkapabel att vara i närheten av barn och du kan fastsälla det i samband med domstolsförhanling lär det inte bli något umgänge. Se bara till att du verkligen kan styrka det så du inte ses som någon motsträvig skitsnackande mamma.
  • h8him
    Anonym (hjälp) skrev 2012-06-26 14:20:16 följande:

Kan du förklara varför? Jobbar hon? Har hon ett normalt socialt liv? Är hon kriminell, missbrukare eller vad? 
  • Anonym
    TS! 

Är i samma situation som dig, nästan.

Har bara läst din TS. Du behöver INTE befrämja umgänge med ditt barns farmor. Far och morföräldrar har ingen umgängesrätt, och det har ju inte ens pappan. Det är BARNET som har umgängesrätt med sin pappa. SÅ var den saken klargjord.

En farmor kan inte driva en rättssak mot dig ang umgänge. TR kommer inte att döma till påtvongat umgänge mellan barnet och farmorn.

Slappna bara av. 

Ha så lite kontakt du kan med farmorn och spara alla mail, sms, mm.

Ang pappan så behöver du inte oroa dig heller. FR brukar gå på barnets bästa och det är inte alltid barnets bästa att ha kontakt med sin pappa. I mitt fall bedömde FR det direkt olämpligt med umgänge då pappan är aggressiv mot mot (verbalt) och bara vill ha upprättelse och inte kan tänka framåt.

Så- ta det bara lugnt. Säg inget då du är upprörd. Bara ligg lågt. 

Mitt råd från egna erfarenheter.

Kram och lycka till! 

• Anonym
    h8him skrev 2012-06-24 13:51:18 följande:
    TS, hur jobbigt det än är så handlar givetvis inte barnets rätt till sin släkt (inkl.farmor) om dig utan om barnet. Om nu barnets farmor varit elak mot dig, när du hade ett förhållande med hennes son, så är det ändå inget som ger dig rätten att inte låta barnet träffa sin farmor.
    Vad du hoppar in ialla sådana här trådar och bullshittar....och snackar en massa dynga.

TS har INGEN skyldighet att befrämja umgänge med farmorn. Inte enligt föräldrabalken.

Däremot har hon en viss skyldighet att befrämja umgänget med pappan OM det anses vara till barnets bästa.

Det är INTE alltid till barnets bästa att ha umgänge med den andra föräldern.

Som i mitt fall då pappan är psykiskt sjuk, aggressiv och hotfull har familjerätten bedömt att det är direkt olämpligt med umgänge. De avråder från att pappan skall träffa barnet och detta har de sagt även till pappan.

Jag skrev en tråd om det och då var du genast är och snackade samma dynga igen.... Du är ju inte insatt överhuvudtaget i familjerätt, familjebehandling, juridik.

TS! 

Ligg bara lågt. Strunta i alla som får hybris och skriker om att man skall befrämja umgänge med en galen pappa "bara för att"....

DU vet vad som är bäst för ditt barn. Låt familjerätten säga samma sak till pappan och farmorn. Utan att du själv sagt så mkt. Låt familjerätten se samma sak som du. Låt Tingsrätten utreda och komma till samma slutsats som du.

• Anonym (hjälp)
    Anonym skrev 2012-07-03 20:54:49 följande:
    TS! 

Är i samma situation som dig, nästan.

Har bara läst din TS. Du behöver INTE befrämja umgänge med ditt barns farmor. Far och morföräldrar har ingen umgängesrätt, och det har ju inte ens pappan. Det är BARNET som har umgängesrätt med sin pappa. SÅ var den saken klargjord.

En farmor kan inte driva en rättssak mot dig ang umgänge. TR kommer inte att döma till påtvongat umgänge mellan barnet och farmorn.

Slappna bara av. 

Ha så lite kontakt du kan med farmorn och spara alla mail, sms, mm.

Ang pappan så behöver du inte oroa dig heller. FR brukar gå på barnets bästa och det är inte alltid barnets bästa att ha kontakt med sin pappa. I mitt fall bedömde FR det direkt olämpligt med umgänge då pappan är aggressiv mot mot (verbalt) och bara vill ha upprättelse och inte kan tänka framåt.

Så- ta det bara lugnt. Säg inget då du är upprörd. Bara ligg lågt. 

Mitt råd från egna erfarenheter.

Kram och lycka till! 

Tack för ditt svar. Äntligen någon som verkar förstå.  Det är barnets rätt att ha umgänge, inte någon annans. 
    h8him skrev 2012-06-26 15:51:24 följande:
    Kan du förklara varför? Jobbar hon? Har hon ett normalt socialt liv? Är hon kriminell, missbrukare eller vad? 
     Hon är en manipulativ människa som utnyttjar andra för att få sin vilja fram. Bryter ner folk psykiskt och manipulerar tills de står på hennes sida. Nej, hon jobbar inte utan "går hemma och drar". De hon (vad jag vet) umgås med är ungefär likadana. 
  • Anonym (hjälp)

Jag har som tur är inte träffat människan sen sonen "blev till". För några dagar sen råkade jag dessvärre springa nästan rakt på henne. Finner inga ord som kan beskriva vad jag kände då, mer än en total skräck. Att se henne, och möta den mordiska blicken var som taget ur en riktig rysare. Det tog flera timmar innan mitt hjärta slog normalt igen och pulsen lugnade ner sig. Jag kan garantera att jag ALDRIG varit så rädd innan, någonsin.

Nu  tänker jag både en och två gånger innan jag åker någonstans. Och är jag ute på stan så har jag full uppsikt runt omkring mig.  Detta vill jag iNTE uppleva igen.

• h8him
    Anonym skrev 2012-07-03 21:04:36 följande:
    Vad du hoppar in ialla sådana här trådar och bullshittar....och snackar en massa dynga.

TS har INGEN skyldighet att befrämja umgänge med farmorn. Inte enligt föräldrabalken.

Däremot har hon en viss skyldighet att befrämja umgänget med pappan OM det anses vara till barnets bästa.

Det är INTE alltid till barnets bästa att ha umgänge med den andra föräldern.

Som i mitt fall då pappan är psykiskt sjuk, aggressiv och hotfull har familjerätten bedömt att det är direkt olämpligt med umgänge. De avråder från att pappan skall träffa barnet och detta har de sagt även till pappan.

Jag skrev en tråd om det och då var du genast är och snackade samma dynga igen.... Du är ju inte insatt överhuvudtaget i familjerätt, familjebehandling, juridik.

TS! 

Ligg bara lågt. Strunta i alla som får hybris och skriker om att man skall befrämja umgänge med en galen pappa "bara för att"....

DU vet vad som är bäst för ditt barn. Låt familjerätten säga samma sak till pappan och farmorn. Utan att du själv sagt så mkt. Låt familjerätten se samma sak som du. Låt Tingsrätten utreda och komma till samma slutsats som du.

Du får tycka att det är bs men sanningen är att om socialnämnden bestämt sig för att driva ärendet i tingsrätten så har de skäl för det. Antagligen anser de, av någon anledning, att det är barnets bästa att ha umgänge med sin farmor.

Du har fel enligt föräldrabalken beträffande umgänge.

"15 a § På talan av en förälder som vill umgås med sitt barn får rätten besluta om umgänge mellan barnet och den föräldern. En sådan talan får också föras av socialnämnden.
       På talan av socialnämnden får rätten besluta om umgänge mellan barnet och någon annan än en förälder. Vid bedömningen av om en sådan talan skall föras skall socialnämnden särskilt beakta barnets behov av umgänge med sina morföräldrar och farföräldrar och andra som står barnet särskilt nära.
       Står barnet under vårdnad av båda föräldrarna eller en av dem, får de avtala om barnets umgänge med en förälder som barnet inte bor tillsammans med. Avtalet skall gälla, om det är skriftligt och socialnämnden godkänner det. Lag (2006:458)."
  • Anonym

Är ensam gravid och skulle aldrig vilja att barnet inte har någon kontakt med sin pappa eller hans övriga släkt.
    Nu är han i och för sig helt reko och normal som tur är men tycker att du ska göra vad du kan för att barnet ska få träffa sin pappa lite i alla fall. Barnet kommer lida av detta i framtiden annars! Inte nu men när han/hon är tonåring och vuxen. Det värsta för ett barn måste vara en pappa som är totalt likgiltig inför det och inte bryr sig ett dugg. Jag lovar att detta är bland det värsta som kan drabba ett barn! Det kan leda till missbruk eller vad som helst i framtiden.

Mor-och farföräldrar har också umgängesrätt har jag läst. Konstigt att det är farmor och inte pappan som driver det till tingsrätten? Har han inget som helst intresse av sitt barn?

Om han är kriminell eller annat så ska han ha umgänge ändå men övervakad. De kan väl träffas lite ibland i alla fall? Eller att du eller ngn du känner är med? Barnet har ju trots allt umgängesrätt med båda föräldrarna. Du kan inte utesluta hela hans släkt och honom ut barnets liv för all framtid i alla fall. Tycker synd om dig pga av situationen du har hamnat i samtidigt och har förståelse för dig.  Hoppas det kan lösa sig med tanke på barnets bästa. För allra mest synd kommer det vara om barnet.

Svar på tråden utredningssamtal och domstol