• Underlig

Nöjd eller inte med ikea kök?

Som frågan ovan, är du nöjd med ditt ikea kök? Skriv gärna vilket kök du har och hur länge du haft det.

• Svar på tråden Nöjd eller inte med ikea kök?
  • malin1000

Haft vårt sen i somras, faktum skåp, med duvbo luckor, superfint! och diskmaskinen är kanon, men fläkten låter alldeles för högt och spisen sprack efter nån månad (hela hällen kors och tvärs) och det tar en himlans tid att få den lagad... de har inte ens kunnat säga om allt går på garantin utam skickar oss fram och tillbaka mellan folk när man ringer... så köp ingen sån!!! Men skåpen, luckorna och knopparna är bra.... lycka till!

• Asrta1

Har ett kök som jag inte kommer ihåg namnet på Köpte det -97 och är fortfarande mkt nöjd!

Hm....det är antikbetsad ek i varje fall...

• milimina

vi hade ett i vår förra lgh och jag tyckte jättemycket om det! släta luckor i björk hade vi. nu har vi ett fult trist kök i vitt som väl är nåt "finare" märke men som jag inte alls gillar

• Tigerunge

Har nexus ek sen två år tillbaka och är fortfafande supernöjd.

• MuKo

Vi håller just på att installera ett Ikea kök nu, Fagerland. Vi har ju iofs inte kommit så långt. Men jag har redan lyckats göra ett litet hål i trät på ett av skåpen. Verkar vara ett väldigt mjukt trä. Lite synd när man har små barn som går runt o bankar på allt. Men det är väl smällar man får ta. Spishäll, ugn och fläkt fick vi i inflyttnings present. Och det är inte från Ikea. Så dem kan jag inte säga nåt om. Men kyl o frys är från Ikea och är än så länge iaf jättebra.

• Tigerunge

Köpte fläkt på ikea också förresten och det var sista gången

• CoolJen

Vi har nyss köpt ett nexus ek kök och är väl nöjda med själva köket men inte med personen som palnerade köket och inte med att vi fick fel i leveransen.

Först så saknades ett skåp+lådor och vi hade fått ett annat, som vi var tvungna att åka å byta. Detta var inte hur enkelt som helst utan skulle utredas av några personer. Vissa grjer var beställningsvara på och då skulle frakt tillkomma vilket vi inte ville betala då det var deras fel.
    Alltså en resa + ett par timmar på IKEA extra.

När vi hade installerat ugn+häll så gick det helt enkelt inte, ja med elen alltså.
    För att kunna ha den hällen+ugn så var man tvungen att ha 3-fas vilket vi inte har.

Så åter igen ut med grejerna, till IKEA och sen fixa ihop nåt som vi kunde ha(kan tala om att det INTE blev IKEA)

Sen kommer vi till diskmaskinen, som står ut ett par centtimeter från det övriga köket, pga. att vi har rör bakom. Detta har köksinredaren alltså inte uppmärksammat utan vi kommer att få ha diskmaskinen utstickande vilket ser väldigt dumt ut och kommer antagligen vid försäljning dra ner priset.
    och nej, detta kan vi ju inte ändra på för då skulle vi ju få planera om hela köket.

Bänkskivan var det oxå fel på. Vi hade beställt en emsen diskho att ha i bänkskivan.
    Visst vet jag att det är vi som står för att bänkskivan har rätt mått och så, men det var inte måtten det var fel på utan att utsågningen för diskhon var på tok för liten.

Vi kan ju inte veta hur utsågningen för diskhon ska vara, det ska inredaren veta!
    I vilket fall så som tur var så var ju hålet för stort och inte för litet och vi orkade inte bråka om det så sambon sågade ut själv.

Alla dessa extra grejer har ju gjort att det tagit längre tid men nu när resultatet är på plats så är vi nöjda, det är ju snyggt och relativt billigt!

• mimi72

Vi har ocksà Duvbo , sen i somras och det är sààà fint!!
    Vi är supernöjda . Visst var det lite pill o fà allt pà plats,
    o en del resor till Ikea blev det!men om man jämför priset
    med andra kök är det fortfarande mkt. billigare. Och mycket
    bra kvalitet! Hàller med om att fläkten làter väldans högt. Vi har den som är en spiskàpa.
    Lycka till!!

• marremask

Vi håller också precis på att installera vårat nya Ikeakök i vår nya utbyggnad. Vi har valt att ha luckorna Ståt och tycker det blir kanonfint. Över lag tycker jag att installationen har gått väldigt bra men självklart har det blivit ett antal turer till Ikea med olika byten och kompleteringar. Vi verkar ha haft tur, för alla byten har gått galant och vi har aldrig blivit ifrågasatta.

Vi har iof bara Ikea´s diskmaskin, alla andra vitvaror är av annat märke så det kan jag inte svara för. Diskmaskinen var lite knölig i installationen men nu verkar det ha löst sig till det bättre iaf.

CoolJen; måste bara fråga. Jag blev bara så förvånad då jag läser om eran diskmaskin och rören bakom. Skulle köksinredaren verkligen kunna ha koll på vart ni har era rör i lägenheten? När vi planerade vårat kök var det upp till oss att veta vart alla rör och elkontakter sitter i köket och utifrån det bygga köket.

3-fas? kräver inte typ alla spisar det eller har jag helt fel. Det har iaf våran elektriker fixat åt oss och är en väldigt enkel installation. Jag tycker inte riktigt att man kan kräva från Ikea att de vet vilken el som finns i eran lägenhet heller. Det är väll upp till er att kolla vad den spis ni väljer kräver för installationer.

Vill inte verka spydig, men det måste väll vara upp till var och en att ha lite koll själv innan man sätter igång ett så stort arbete som att byta ett helt kök?

Svar på tråden Nöjd eller inte med ikea kök?