Nöjd eller inte med ikea kök?
Som frågan ovan, är du nöjd med ditt ikea kök? Skriv gärna vilket kök du har och hur länge du haft det.
Som frågan ovan, är du nöjd med ditt ikea kök? Skriv gärna vilket kök du har och hur länge du haft det.
I mitt förra hus hade vi IKEA-kök & jag var kanonnöjd med det!! Det hus vi bor i nu har vi själv byggt. Eller inte vi, men...här "ingick" Ballingslöv kök, men vi ville byta till IKEA för att få till lite roligare grejer, kunna unna sig lite mer...men avdraget vi fick för att inte ta Ballingslöv var så himla dåligt, så det var liksom ingen ekonomi i det. Tyvärr. Vi tycker om vårt Ballingslöv kök oxå, men vad du än väljer där - så räkna med att det kostar det 3-dubbla mot IKEA...I badrummet har vi faktiskt nå´ra köksskåp + bänkskiva från IKEA (se mitt galleri, om du är intresserad) & jag är helnöjd med det!! Verkligen! Dom är så himla smarta, tycker jag...IKEA...har så himla många bra & praktiska lösningar!! Det gillar jag!!
AnneSophie----> Är priset inkl. stommar??
Ska bli jättespännande att åka iväg och planera helt nytt kök...
Luttelin:
Ja, inklusive stommar också. Alles liksom.
Mamma och pappa har renoverat och satt in kök från IKEA. Mamma är enormt nöjd med det både vad det gäller service vid IKEA samt då det gäller funktionen. Det var vissa problem med överskåpen, men det berodde på stommen i huset och gick att fixa - tur att pappa jobbat som snickare. Tror dock det är en fördel att vara händig då det gäller IKEAs kök, själv hade jag inte klarat det med mina knapphändiga kunskaper.
Jag tror inte att de köpte ett färdigt kök utan de kombinerade olika för att få som de ville ha så något namn har jag inte.
Min far är snickare och sätter in bl.a kök hos kunder. Det värsta han vet är IKEAkök! Det är snett, vint, det saknas grejjer, delar passar inte ihop, extra resor för kunden(köksinnehavaren), mycket strul m.m.
Nått han avråder starkt är IKEAs bänkskivor och blandare! Packningarna i blandarna är av klart sämre kvalitet och är det dåliga packningar så slits själva kranen ut fortare.
Bänkskivor som inte är raka/plana, dåligt limmade mellan stavarna etc. Det värsta han sett är en massiv bänkskiva med nedsänkt diskho...
Som någon sa här längre upp om att det är mjukt trä och att det lätta blir hål, det säger ju sig självt, tycker jag iaf. Man får vad man betalar för...
Far min har gjort en prisjämförelse mellan IKEA, ett köksföretag och en brädgård på en ek-skiva.
1.IKEA 800 kr
2.Kökförsäljare 1900 kr
3.Brädgården 3500 kr
Minns inte längden på dem nu, men Nr 1 och 2 var både tunnare och kortare än vad Nr 3 var. Alltså tål nr 3 mer slitage och det finns att ta av vid slipning m.m
Kanske det är värt att lägga några tusen till för att få ett kök som håller i längden?
---------
Själv har jag IKEAs beslag å köksluckorna och är inte alls nöjd. De glappar, sitter lös trots att man drar åt dem... Ångrar mig nått enormt!
...sista meningen; 'beslag PÅ köksluckorna', ska det stå...
Vitvarorna är alltså tillverkade av Whirlpool och håller whirlpools kvalitetskrav...
Vad vi har fått höra av dom snickare vi kontaktat så är det större chans att man får allt rätt från IKEA än de flesta "fin-tillverkare". På grund just att de har ett större lager än någon av de andra tillverkarna. Men iofs de vi har pratat har varit rekommenderade av IKEA...
Sedan är det ju så stommarna är tillverkade av samma tillverkare som många av de övriga använder.
Men sedan tror jag att inom Ikeas sortiment finns en skillnad beroende på Ikeas prisnivå.
Man måste dock tänka på att björk tex är ett mjukare träslag än ek osv, men det gäller ju generellt. Och ligger i materialets natur... Det är svårt att få superhård björk...
Sen tror jag just med köksplanerare så är det indviduellt - på alla firmor finns det stjärnor och "stjärnor".
Vi lutar åt Ikea i huvuddrag men ämnar plocka russinen ur kakan tex inte ta träskivor... Välja annan leverantör av vitvaror i delar...
Att betala dyrt hos (electrolux) Home för marbodal eller/ballingslöv betyder inte att man får det fortare eller snyggare installerat (arbetskamrater som handlat där ifrån och varit utan kök i 6 veckor (lister kommer inte, dörrar saknas, underentrepenörer dyker inte upp).
Sådana som är rekommenderade/samarbetar med IKEA har ett annat kvalitetskrav att leva upp till då de är rädda om dem som "uppdragsgivare".
Med tanke på att Ikea har 40% av köksmarknaden så är det nog ett och annat måndagsexemplar-kök som sätts ihop också.
Och nu vet jag inte men om det är mycket snett och vint, levereras inte Ikeas prylar till stor del omonterat??
Mollie:
Så det skiljer så mycket i pris på bänkskivor att man kan byta skiva hos Ikea 4 (!) ggr innan man når upp till brädgårdens nivå och 2 1/2 gång hos köksförsäljaren.
Och är det då fel på skivan vid leverans från IKEA så skickar de ny bänkskivor eller ersätter eventuella reseomkostnader och arbetsinkomstförluster som finns (finns inskrivet i konsumentköplagen att reklamationer skall ske "kostnadsfritt" för kunden)
Vi är super nöjda med köket "Ståt".
Men som andra har skrivit så är köksfläkten super dålig...
Det går inte ens att göra rent på ett rimligt vis.
SVejsan, Snett och vint..., tja det beror nog inte bara å montören heller. Jag har inte sett detta med egna ögon så ajg kan inte yttra mig, har bara hört fårn min far. Men en kund han hjälpte att sätta in så var inte bänkskivan rakt sågad, gångjärn felplacerade etc.
Och jag skulle hellre ta en bänkskiva för 3500 kr för att slippa byta ut, för det är inte kul att byta. Man skadar övrigt i närheten, kakel, silikonskarvar, fog etc. Men det är jag det. Det är ju bra att valmöjligheten finns och alla kan göra sina val.
Att björk är mjukare än ek håller jag inte med om till 100% faktsiskt. Det är skillnad på björk och björk med! Kvaliteten på björk, eller ek, eller bok (vilket träslag som helst...) skiljer ju sig med. Sämre kvalitet kan innebära mer kvist, färre årsringar=mjukare trä och ett hårtdriver träd etc.
Vad bra att du nämner det där med att IKEA ska ersätta reseomkostnader och förlorad arbetsinkomst... Vet en granne som har tagit upp detta och ligger nu i tvist med dem. De anser att han skadat varorna vid sin transport (från IKEA till hemmet) men min granne hävdar anant. Kartongen var hel ch oskadad vi hemkomsten. Kanske nått jag ska tips honom om, eller gäller det bara vid köp av kök?
Mollie, med tanke på att gångjärnen kommer omonterade och går att sätta på bägge sidor tror jag nog mer att det beror på den som skruvar ihop köket. *ler* IKEAS platta paket är ju inte kända för att leda till sneda och vinda föremål och det gäller även köket.
Vi har ett Ikea kök. Fast vi har blandat lite med Marbodals inredningar. vi är väldigt nöjda. Om vi jämförde med Marbodal fick vi i alla fall samma kvalitet på stommar och luckor, fast till mindre än halva priset. Vi har Carraramarmor kring spisens sektion (inte IKEA alltså
) men har Ikeas vanliga bokskivor bredvid diskbänken. Dessa har jag behandlat med en högkvalitativ bänkolja och då blir de väldigt härdiga. De har helt tillfredställande kvalitet faktiskt, fast visst hade jag betalat tredubbelt mer på en brädgård hade de varit bättre. IKEA har faktiskt även träskivor som är riktigt bra, men då koster de också en hel del mer.
Vad gäller Ikeas fläktar och vitvaror. De har ganska bra märkning på bullernivå, rengöring m.m. så det är bara att läsa på det där innan man handlar så kommer man nog hem med en fläkt som är ok. Det är ju alltid en prisfråga också, billiga fläktar är ju inte alltid de bästa... och så är det ju i vilken butik som helst. vi köpte en 9 cm fläkt för 4 år sedan och den funkar aldeles utmärkt. Ikeas vitvaror är dock inte så jättebilliga om man jämför med andra affärers vitvaror... jag skulle tro att priset helt enkelt är det samma där, fast det kan vara lite smidigare att köpa dem och få dem levererade tillsammans med köket.
På min skola inköptes och uppmonterades ett Ikea kök i studentmatsalen. Där har laminatskivan rest sig detta beroende på att hantverkarna helt enkelt gjort fel vid monteringen. Men vad gäller diskhoar, bänkskivor m.m. , ja man behöver vara noga med att kontrollera dem innan man monterar upp dem. Är de sneda så syns det från början.
90 cm fläkt skulle det stå
JAg tror också att en av anlredningarna till att man är mindre nöjd med fläkten än med annat är att man har lagt mindre tid på att fundera över vilka funktioner man vill att fläkten ska ha. vår är inte dålig (och sedan maken lagt en bit suddgummi under av och påknappen så kan man sätta på och stänga av den också) men den är mindre bra relativt sätt än allt annat (eftersom den har gått sönder eller egentligen hade ett funktionsfel. Vår fläkt har tre hastigheter men dosan hade fyra hack...)
Jag har hört att Marbodal HTH och Ikea har precis samma stommar.
Vi har ett IKEA kök som var perfekt att sätta ihop! Inget saknades, inget var fel! Vi är såååå nöjda. Hade inte blivit nöjdare med något "finare" kök!
JsN, som jag sa, jag har inte själv sett det..., men vad jag vet är det förborrat för gångjärnshålen, eller?
Och vänder du andra sidan upp så sitter gångjärnen på andra sidan... *ler* Dörrarna har inget upp och ned (före man sätter handtag och det gör man inte förrän köket är på plats och allt är klart)