ingen aning - men de är ju rätt "sjuka" av sig
här sjukskrivs folk för ingenting. Under mina 5 arbetsar här sa har 4 (nära) kollegor varit gravida. av dem var 3 sjukskrivna 6 veckor i början av graviditeten och sedan jobbade de pa halvtid fr.o.m. v20, för det var saaa ansträngande... mmm, visst, jag verkar ju hittills ha en lätt graviditet och hoppas saklart att det förblir sa, men träffade dessa även under deras sjukskrivningsperioder och vada, sjuk? de tyckte endast det var skönt att slippa jobba, fast det vagade ju inte alla erkänna, men de sag hur friska ut som helst och kunde röra sig obehindrat (inga foglossningshistorier, direkt!)
Hur som helst, vet faktiskt inte den egentliga orsaken..det har att göra med att man ska kunna ta det lugnt och förbereda sig pa nya situationen och inte överbelasta sig... mycket vänligt
men man kan uttryckligen be om att fa jobba längre (men personligen skulle jag inte vilja det, när det inte är nagon som helst skillnad ekonomiskt)... efter födelsen far man dock 8 veckors betalt, därefter far man 0 kr i manaden (finns inte föräldrapenning som därhemma, endast barnbidrag och ekonomiskt hjälp (men endast om man som familj känner mindre än 16000 euro per ar (och vi känner ju över det...))) - sa da kan det ju bli lite tight, visserligen hamnar man i en bättre skatteklass och betalar mycket mindre i skatt ju fler barn man har! sa fördelar och nackdelar!