• Anonym (BYTA BANK)

Byte av bank, hjälp önskas :-)

Hej!

Vi har tröttnat på Swedbank nu och ska byta bank. Frågan är bara till vilken. De som är intressanta är Danske Bank (främst för deras budgetverktyg och kassabok i internetbanken), Handelsbanken och SEB.

Det som är viktigt för oss är tillgänglighet, trevlig kundtjänst, bra internetbank, tillgång i mobilen, Bank-ID, låga avgifter, transaktioner vid köp med kort ska gå snabbt (eller att summan reserveras på kontot och ej finnas tillgängligt så det blir dubbelköp).

Vi ska ansöka om ett lån på 200 000 kr för att samla 2 billån, CSN skulder och 3-4 andra smålån, då detta skulle spara oss ca 3500 kr per månad. Därför är det viktigt att banken ser detta som positivt att samla skulder i ett större lån.

Allra helst ett medlemslån med bättre ränta, men verkar bara vara SEB som har av dessa tre?

Vi har fasta inkomster på 288 000 samt 267 000 per år, inga betalningsanmärkningar.

Jag har 4 förfrågningar på mig (två st mobilabonnemang, ett tankkort, samt 1 av billånen)
    Sammanlagt har jag 91 000 i banklån fördelat på 3 banker.

Sambon har inga förfrågningar på sig, inga skulder (som syns på UC) eller krediter.

Vilken bank tror ni skulle passa oss?

Tacksam för all hjälp ni kan ge

• Svar på tråden Byte av bank, hjälp önskas :-)
  • malmen

Jag rekommenderar också Länsförsäkringar Bank! Vi är förmånskunder där (lönekonto, pensionsspar och försäkringar). Hade ungefär samma lånesumma samt lika många förfrågningar som ni när vi bytte från Swedbank till dom för tre år sedan. Har nu huslån där med. Har en personlig banktjänsteman som vi kan ringa till direkt om vi undrar något. Aldrig något strul, alltid bra service. Har bonus på 21 procent tack vare förmånen.

• Anonym (BYTA BANK)

Okej, Länsförsäkringar har vi inte ens tänkt på faktiskt, då kanske vi ska ta och kolla upp den banken också.
    Det enda jag läst är att man ska undvika en bank som sysslar med försäkringar också, men det kanske är helt fel information isåfall.

• tjej87

Jag har Handelsbanken och är jättenöjd :) bra att ha kontakt med, bra tekniska lösningar och bra rådgivning.

Varför ska ni baka in CSN-lån i lånet? Det blir nog svårt att få bättre ränta på ett blancolån...

• Anonym (BYTA BANK)
    jimpan73 skrev 2012-07-06 12:41:11 följande:
    Tre lån hos olika banker kan vara problem nog tyvärr

1 lån hos swedbank som är på 17 000 och är en ränteskuld vid förtidslösen av huslån när vi sålde huset jag och exet bodde i.

1 lån hos Volvofinans på 29 000 som är ett billån där bilen ligger som säkerhet för lånet.

1 lån hos Nordea på 42 000 som vi tog för att betala av en skuld till sambons ex så vi skulle slippa henne.

Sen har vi en kredit på 3000 kr hos Preem som är tankkortet och betalas varje månad det vi använder.

Det är allt, och inte särskilt mycket i mina ögon även om det är hos olika banker.
  • Anonym (BYTA BANK)
    tjej87 skrev 2012-07-06 13:14:19 följande:
    Jag har Handelsbanken och är jättenöjd :) bra att ha kontakt med, bra tekniska lösningar och bra rådgivning.

Varför ska ni baka in CSN-lån i lånet? Det blir nog svårt att få bättre ränta på ett blancolån...

Mest för att samla precis allt vi har i ett enda lån. Smidigt, mindre räkningar, bekvämare. På så sätt kunna dra ner månadskostnad och därmed kunna spara mer.
  • Hypnotica

Danske Bank, helt klart. Har själv bytt till dem från Swedbank. Otroligt smidig internetlösning, mycket bra app till telefonen!

• Konvaljen

Baka inte in CSN, det är korkat eftersom inte en bank i världen kan erbjuda samma bra villkor som dem. Ta CSN på autogiro istället om du tycker det är krångligt.
    Samma med billånet, vår bank kunde inte matcha räntan vi hade för vårt billån trots att vi räknas som "bra" kunder med saftig rabatt på våra bolån

• tjej87
    Anonym (BYTA BANK) skrev 2012-07-06 13:23:31 följande:
    Mest för att samla precis allt vi har i ett enda lån. Smidigt, mindre räkningar, bekvämare. På så sätt kunna dra ner månadskostnad och därmed kunna spara mer.
    Fats om ni lägger in ett lån med lägre ränta i ett lån med högre ränta så blir ju er kostnad för den delen av det nya lånet högre än om ni hade haft kvar lånet från CSN... CSN har 1,5% ränta nu om man har tagit lån av den nyare typen (efter 2001). För att ni ska tjäna på att baka in det i ett annat lån måste ju det lånet ha lägre ränta än 1,9 vilket förmodligen är omöjligt att få... Bekvämare är det väl men det kommer att kosta er pengar. Det bästa skulle jag säga är att ha e-faktura på CSN, då behöver man bara godkänna 4 ggr om året i internetbanken :)
  • tjej87
    tjej87 skrev 2012-07-06 13:28:27 följande:
    Fats om ni lägger in ett lån med lägre ränta i ett lån med högre ränta så blir ju er kostnad för den delen av det nya lånet högre än om ni hade haft kvar lånet från CSN... CSN har 1,5% ränta nu om man har tagit lån av den nyare typen (efter 2001). För att ni ska tjäna på att baka in det i ett annat lån måste ju det lånet ha lägre ränta än 1,9 vilket förmodligen är omöjligt att få... Bekvämare är det väl men det kommer att kosta er pengar. Det bästa skulle jag säga är att ha e-faktura på CSN, då behöver man bara godkänna 4 ggr om året i internetbanken :)
    1,5 ska det givetvis stå, inte 1,9...
  • Anonym (BYTA BANK)
    Konvaljen skrev 2012-07-06 13:26:19 följande:
    Baka inte in CSN, det är korkat eftersom inte en bank i världen kan erbjuda samma bra villkor som dem. Ta CSN på autogiro istället om du tycker det är krångligt.
    Samma med billånet, vår bank kunde inte matcha räntan vi hade för vårt billån trots att vi räknas som "bra" kunder med saftig rabatt på våra bolån

För oss är det viktigt att få ner månadskostnaden. Nu betalar vi ca 6000 kr per månad allt som allt. Ett nytt lån skulle vi betala ca 2500-3000 kr på.

Det betyder att vi kan spara mer, och därmed betala av allt snabbare.

Behåller vi 2 billån och csn som är de största posterna kan vi inte betala av det snabbare än vi gör nu, då månadskostnaden skulle skilja marginellt.
Svar på tråden Byte av bank, hjälp önskas :-)