• Anonym (BYTA BANK)

Byte av bank, hjälp önskas :-)

Hej!

Vi har tröttnat på Swedbank nu och ska byta bank. Frågan är bara till vilken. De som är intressanta är Danske Bank (främst för deras budgetverktyg och kassabok i internetbanken), Handelsbanken och SEB.

Det som är viktigt för oss är tillgänglighet, trevlig kundtjänst, bra internetbank, tillgång i mobilen, Bank-ID, låga avgifter, transaktioner vid köp med kort ska gå snabbt (eller att summan reserveras på kontot och ej finnas tillgängligt så det blir dubbelköp).

Vi ska ansöka om ett lån på 200 000 kr för att samla 2 billån, CSN skulder och 3-4 andra smålån, då detta skulle spara oss ca 3500 kr per månad. Därför är det viktigt att banken ser detta som positivt att samla skulder i ett större lån.

Allra helst ett medlemslån med bättre ränta, men verkar bara vara SEB som har av dessa tre?

Vi har fasta inkomster på 288 000 samt 267 000 per år, inga betalningsanmärkningar.

Jag har 4 förfrågningar på mig (två st mobilabonnemang, ett tankkort, samt 1 av billånen)
    Sammanlagt har jag 91 000 i banklån fördelat på 3 banker.

Sambon har inga förfrågningar på sig, inga skulder (som syns på UC) eller krediter.

Vilken bank tror ni skulle passa oss?

Tacksam för all hjälp ni kan ge

• Svar på tråden Byte av bank, hjälp önskas :-)
  • Primmeling

Jag ruttnade nyligen på swedbank efter alla år och bytte till handelsbanken. Är helnöjd...

• tjej87
    Anonym (BYTA BANK) skrev 2012-07-06 17:52:12 följande:
    Jo fast riktigt så är det ju inte. Bara för att ett av lånen har lägre ränta än tilltänkt nytt lån betyder inte det att det blir dyrare i slutändan, utslaget på alla lån och tänkt återbetalningstid. Övriga lån sänks räntan för, vi kan betala av snabbare, och vi kommer tjäna på att samla lånen. Vi går kanske några hundra kr minus på CSN, men betydligt mer plus på övriga. Det är det definitivt värt för att bli av med allt på 3 år.
    Baka ihop alla lån utom CSN. När ni då har sänkt månadskostnaden för dom lånen kan ni betala av snabbare och mer till CSN och det blir billigare än att baka in CSN i blancolånet. Till CSN får man ju betala in vilken summa man vill så länge den överstiger minimisumman.
  • Anonym (**)

Jag har Skandia-banken och är helnöjd. 2% ränta får jag på mitt konto där, många banker ger ju 0% ränta vilket är ett hån.

• Hypnotica
    Anonym (BYTA BANK) skrev 2012-07-06 17:56:31 följande:
    Så nu när ekonomin är utredd, kan ni rekommendera någon bank av ovanstående? Danske bank är den som ligger bäst till i mina ögon, gillade skarpt deras internetbank med betydligt fler funktioner än övriga banker. Ekonomisk planering är väldigt viktigt för oss och det skulle vara skönt att slippa sitta i excel
    Danske Bank, skrev jag.
  • Kaffegalningen

Bytte från Swedbank till Handelsbanken, mycket var bra MEN Handelsbanken är expert på att inte reservera kortköp direkt så jag som använder kortet ofta måste föra en egen kassabok för att veta hur mycket pengar jag har kvar.

• Anonym (BYTA BANK)
    Kaffegalningen skrev 2012-07-07 16:48:37 följande:
    Bytte från Swedbank till Handelsbanken, mycket var bra MEN Handelsbanken är expert på att inte reservera kortköp direkt så jag som använder kortet ofta måste föra en egen kassabok för att veta hur mycket pengar jag har kvar.

Det går inte! Verkligen dåligt. Dock hört att det är likadant hos danske bank :(
  • Anonym

Jag har alltid haft Handelsbanken, i 40 åt , har haft många " affärer" med dem - alltid trevligaoch går att förhandla med.
    Har aldrig vid något tillfälle haft problem med deras internetbank.
    Låga eller inga avgifter på deras tjänster. Däremot har jag Ica - bankens mastercard då jag använder detta vid resor utomland - inga uttags eller växlingskostnad.  

• Anonym (samla lån)

Hej!

Vi sitter i en sämre sits än du och din sambo. Vi har många krediter och förfrågningar och ledsnade på att betala så höga räntor m.m. Så vi lade upp en ordentlig budget, samade alla krediter och ringde vår bank, Handelsbanken, och bokade ett möte om att samla ihop alla krediter och lån i ett större lån för att få ner månadskostnaden.
    Vi tog med oss våra papper och diskuterade vår framtid med dem och fick lånet, ca 155 000. Vi kommer nu att betala ca 2000 i månaden istället för 4800 vilket gör en betudlig skillnad för oss. Vi kommer dock att amortera mer på lånet senare i höst då vi lägger om ett bolån och kommer tjäna ca 800 kr/månaden, dessa 800 lägger vi in på det nya lånet för att bli av med det fortare.

Summan av detta röriga inlägg är iallafall att Handelsbanken har varit bra och trevliga att ha o göra med, rekomenderar dem vamt!     

Annars har jag även hört att länförsäkringar ska vara riktigt bra oxå! 

• sophiie

Smygläser då jag ska byta från Nordea till någon annan banken. Men vilken har jag inte bestämt mig idagsläget

• Anonym (BYTA BANK)

Vi har nu bytt bank till Danske bank. Dock så sökte vi lån hos SEB då danske bank inte hade medlemslån med den bättre räntan. Vi fick låna 250 000 kr utan minsta problem.

Bara som information om fler hittar tråden med liknande frågor Glad

Svar på tråden Byte av bank, hjälp önskas :-)