• Anonym (BYTA BANK)

Byte av bank, hjälp önskas :-)

Hej!

Vi har tröttnat på Swedbank nu och ska byta bank. Frågan är bara till vilken. De som är intressanta är Danske Bank (främst för deras budgetverktyg och kassabok i internetbanken), Handelsbanken och SEB.

Det som är viktigt för oss är tillgänglighet, trevlig kundtjänst, bra internetbank, tillgång i mobilen, Bank-ID, låga avgifter, transaktioner vid köp med kort ska gå snabbt (eller att summan reserveras på kontot och ej finnas tillgängligt så det blir dubbelköp).

Vi ska ansöka om ett lån på 200 000 kr för att samla 2 billån, CSN skulder och 3-4 andra smålån, då detta skulle spara oss ca 3500 kr per månad. Därför är det viktigt att banken ser detta som positivt att samla skulder i ett större lån.

Allra helst ett medlemslån med bättre ränta, men verkar bara vara SEB som har av dessa tre?

Vi har fasta inkomster på 288 000 samt 267 000 per år, inga betalningsanmärkningar.

Jag har 4 förfrågningar på mig (två st mobilabonnemang, ett tankkort, samt 1 av billånen)
    Sammanlagt har jag 91 000 i banklån fördelat på 3 banker.

Sambon har inga förfrågningar på sig, inga skulder (som syns på UC) eller krediter.

Vilken bank tror ni skulle passa oss?

Tacksam för all hjälp ni kan ge

• Svar på tråden Byte av bank, hjälp önskas :-)
  • Anonym (BYTA BANK)

Är det någon mer som har ansökt om lån hos någon av bankerna med liknande omständigheter som oss?

• Anonym
    tjej87 skrev 2012-07-06 13:29:02 följande:
    1,5 ska det givetvis stå, inte 1,9...
    CSN-lånet är inte avdragsgillt så för att jämföra är det 2,15% man ska jämföra med. Och ditt resonemang är sunt, att få ett blancolån med den räntan kan man bara drömma om.
    Det är ekonomisk dumhet att lösa csn-lån med blanco-lån.
  • Anonym
    Anonym (BYTA BANK) skrev 2012-07-06 13:34:44 följande:
    För oss är det viktigt att få ner månadskostnaden. Nu betalar vi ca 6000 kr per månad allt som allt. Ett nytt lån skulle vi betala ca 2500-3000 kr på.

Det betyder att vi kan spara mer, och därmed betala av allt snabbare.

Behåller vi 2 billån och csn som är de största posterna kan vi inte betala av det snabbare än vi gör nu, då månadskostnaden skulle skilja marginellt.
    Till CSN betalar du en låg ränta, 1,5% och resten av dina inbetalningar går åt till att minska skulden.
    Byter du ut det lånet mot ett lån med högre ränta och samma summa av betalning per år eller månad sjunker skulden långsammare.
  • tjej87
    Anonym skrev 2012-07-06 13:50:55 följande:
    CSN-lånet är inte avdragsgillt så för att jämföra är det 2,15% man ska jämföra med. Och ditt resonemang är sunt, att få ett blancolån med den räntan kan man bara drömma om.
    Det är ekonomisk dumhet att lösa csn-lån med blanco-lån.
    Just det, avdraget tänkte jag inte på... Men det hamnar ju ändå på en nivå som är orimligt att få som ränta på ett blancolån :)
  • Anonym (Love)
    Anonym (BYTA BANK) skrev 2012-07-06 13:34:44 följande:
    För oss är det viktigt att få ner månadskostnaden. Nu betalar vi ca 6000 kr per månad allt som allt. Ett nytt lån skulle vi betala ca 2500-3000 kr på.

Det betyder att vi kan spara mer, och därmed betala av allt snabbare.

Behåller vi 2 billån och csn som är de största posterna kan vi inte betala av det snabbare än vi gör nu, då månadskostnaden skulle skilja marginellt.
    Tänk på att ni troligtvis skulle få betydligt kortare återbetalningstid på ett blancolån än på CSN, vilket skulle öka månadskostnaden.
  • Konvaljen

Fast TS, ditt CSN-lån kommer att kosta mer hos en bank. Det är fakta. Du vet väl hur det fungerar med ränta och amorteringstakt?

Bara för att man samlar sina lån på ett ställe innebär det inte att det blir billigare. Det är ju villkoren som avgör och CSN har villkor som ingen bank är i närheten av att matcha.

• Anonym (BYTA BANK)

Ni får gärna resonera hur ni vill vad gäller csn och billån om vad som är bäst med bäst ränta osv. Billånen ligger med ränta på ca 7%. Dvs lika som ett blancolån.

CSN må ha bättre ränta, men faktum kvarstår att vi vill komma ner i månadskostnad NU, inte om 4 år.

i vår sits är det absolut bästa för oss att baka ihop allt till ett lån, få ner månadskostnaden, kunna spara mer.

• Konvaljen

Hoppas att ni möter en bra rådgivare på banken som kan avstyra era planer på CSN. Inte minst med tanke på att de lånen amorteras på 25 år, vanliga blanco på max tio vilket bara det, bortsett från räntan, ger högre månadskostnad och mindre sparande.

• Anonym (BYTA BANK)
    Konvaljen skrev 2012-07-06 14:35:16 följande:
    Hoppas att ni möter en bra rådgivare på banken som kan avstyra era planer på CSN. Inte minst med tanke på att de lånen amorteras på 25 år, vanliga blanco på max tio vilket bara det, bortsett från räntan, ger högre månadskostnad och mindre sparande.

Ja, för nu är det ju så att jag har flera hundra tusen hos csn? Att alla bara dumförklarar en utan att ha minsta insyn är för mig fantastiskt. 

Nej, jag har inte flera hundra tusen hos csn. Jag har 19 000 i skuld hos csn, alltså 2,5 år kvar att betala 600 kr per månad.

Så för mig är det en piss i sjön att slänga ihop csn med allt annat. 

När vi fått ihop en summa på sparkontot, säg 50 000 vilket kommer ta 4 månader, så kommer vi betala av det nya blancolånet med dubbel amortering, dryga 6000 kr per månad dvs kommer det nya lånet på 200 000 kr ta ca 3 år att betala av allt som allt, allt medans vi då har fått ihop en summa som kan täcka oföutsedda händelser vilket kommer ta längre tid att få ihop om vi behåller csn skulden hos just csn.

Jag vet inte hur jag ska förklara det för er bättre än att säga, i dagsläget, i vår familj, är det bästa för oss att snabbt få ner månadskostnad, få ihop buffert, betala av lån.
  • jimpan73

Varför spara ihop så ni kan lösa lån ? Varför inte bara amortera mera istället för att spara ? Vet inte hur du tänker nu

Svar på tråden Byte av bank, hjälp önskas :-)