• Anonym (BYTA BANK)

Byte av bank, hjälp önskas :-)

Hej!

Vi har tröttnat på Swedbank nu och ska byta bank. Frågan är bara till vilken. De som är intressanta är Danske Bank (främst för deras budgetverktyg och kassabok i internetbanken), Handelsbanken och SEB.

Det som är viktigt för oss är tillgänglighet, trevlig kundtjänst, bra internetbank, tillgång i mobilen, Bank-ID, låga avgifter, transaktioner vid köp med kort ska gå snabbt (eller att summan reserveras på kontot och ej finnas tillgängligt så det blir dubbelköp).

Vi ska ansöka om ett lån på 200 000 kr för att samla 2 billån, CSN skulder och 3-4 andra smålån, då detta skulle spara oss ca 3500 kr per månad. Därför är det viktigt att banken ser detta som positivt att samla skulder i ett större lån.

Allra helst ett medlemslån med bättre ränta, men verkar bara vara SEB som har av dessa tre?

Vi har fasta inkomster på 288 000 samt 267 000 per år, inga betalningsanmärkningar.

Jag har 4 förfrågningar på mig (två st mobilabonnemang, ett tankkort, samt 1 av billånen)
    Sammanlagt har jag 91 000 i banklån fördelat på 3 banker.

Sambon har inga förfrågningar på sig, inga skulder (som syns på UC) eller krediter.

Vilken bank tror ni skulle passa oss?

Tacksam för all hjälp ni kan ge

• Svar på tråden Byte av bank, hjälp önskas :-)
  • Anonym (BYTA BANK)
    jimpan73 skrev 2012-07-06 15:44:49 följande:
    Låter inte som nån bank skulle ta det med er situation , det låter som ni har problem av något slag o då är det kört !

Haha, problem av något slag?

Inte mer än jag varit skuldsatt sedan jag var 18 och nu är obeskrivligt less på det och har nu bestämt mig att bli av med skiten så snabbt det bara går. På vilket sätt skulle det innebära problem?

Lite lustigt då allt har gått över förväntan senaste åren, och sista pusselbiten mot målet skulle vara ett samlinglån. Vi går inte på långa väger under om vi inte får lånet, det tar bara längre tid för oss att bli av med det pga ofördelaktiga avtal.

• MrsC74

Det är inga problem för er att nya bank och få ett lån. Ni har litet skulder och få förfrågningar. Färre än se flesta. De som påstår annat i tråden gör sig antigen dumma eller förstår inte bättre.
    Däremot tror jag det är hugget som stucket vilken bank du väljer.

• Anonym (BYTA BANK)
    MrsC74 skrev 2012-07-06 15:54:21 följande:
    Det är inga problem för er att nya bank och få ett lån. Ni har litet skulder och få förfrågningar. Färre än se flesta. De som påstår annat i tråden gör sig antigen dumma eller förstår inte bättre.
    Däremot tror jag det är hugget som stucket vilken bank du väljer.

Tack, äntligen någon som är lite vettig.

4 förfrågningar, inge betalningsanmärkningar och ca 100 000 i registrerade lån är betydligt mindre än många andra skuldbelagda.
  • jimpan73

Jo fast låter ju dumt att betala mera för att bli av med skulder i mina öron

• Anonym
    Anonym (BYTA BANK) skrev 2012-07-06 15:40:27 följande:
    Jag har varken tid eller lust att lära ut hela min ekonomiska situation så jag har gjort det enkelt för mig med alla siffror då det hela är rätt komplext.

Saker som är viktiga för mig kanske dessutom inte är viktiga för er.

För mig är det viktigt att 1. sänka månadskostnad 2. spara buffert 3. bli 100% skuldfri så snabbt det bara går.

i den ordningen, punkt slut.

Vi har ok ränta på hälften av lånen, resten har rätt hög ränta. Behåller vi lånen som de är idag blir vi självklart av med vissa under tiden, vi betalar självklart inte 6000 hela tiden.

Men som sagt, för mig är det extremt viktigt att snabbt som bara fan bli 100% skuldfri och jag väljer därför den absolut snabbaste vägen dit. Sänka månadskostnad med 3000 och amortera extra med motsvarande summa. 
    OK, det var du själv som skrev att ni skulle betala 6000/månad i 7 år dvs 304000 i ränta.
    Givet att ni får ner den genomsnittliga räntan på lånen är det sjävklart rätt av er att ändra lånen. 
    Med er ekonomiska förmåga borde det inte vara så svårt att genomföra en sammanslagning. 
  • Anonym (BYTA BANK)
    Anonym skrev 2012-07-06 17:20:07 följande:
    OK, det var du själv som skrev att ni skulle betala 6000/månad i 7 år dvs 304000 i ränta. Givet att ni får ner den genomsnittliga räntan på lånen är det sjävklart rätt av er att ändra lånen.  Med er ekonomiska förmåga borde det inte vara så svårt att genomföra en sammanslagning. 

Ja, jag gjorde det enkelt för mig med siffrorna som sagt. Hade inte tänkt att redovisa exakta räntor och summor i övrigt. På det hela taget får vi ner räntan och det går dessutom snabbare att betala av och vi förbättrar samtidigt vår buffert.
  • Anonym (BYTA BANK)
    jimpan73 skrev 2012-07-06 16:05:10 följande:
    Jo fast låter ju dumt att betala mera för att bli av med skulder i mina öron

Jo fast riktigt så är det ju inte. Bara för att ett av lånen har lägre ränta än tilltänkt nytt lån betyder inte det att det blir dyrare i slutändan, utslaget på alla lån och tänkt återbetalningstid. Övriga lån sänks räntan för, vi kan betala av snabbare, och vi kommer tjäna på att samla lånen. Vi går kanske några hundra kr minus på CSN, men betydligt mer plus på övriga. Det är det definitivt värt för att bli av med allt på 3 år.
  • Anonym (BYTA BANK)

Så nu när ekonomin är utredd, kan ni rekommendera någon bank av ovanstående? Danske bank är den som ligger bäst till i mina ögon, gillade skarpt deras internetbank med betydligt fler funktioner än övriga banker. Ekonomisk planering är väldigt viktigt för oss och det skulle vara skönt att slippa sitta i excel

• jimpan73

Tror ingen bank rekommenderar er att baka in CSN faktiskt !
    Kolla flera banker , det tjänar ni mest på ! Förfrågningar spelar ingen roll i det läget

Svar på tråden Byte av bank, hjälp önskas :-)