• Canie

Syddes du i underlivet vid första vaginala förlossningen?

Nyfiken på hur vanligt det är att vi tjejer spricker vid förlossning.

Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Syddes du i underlivet vid första vaginala förlossningen?
  • Border
    Anonym skrev 2012-07-11 22:24:12 följande:
    Ja, de slutade räkna efter 20 stygn. De sydde i 45 min. Jag har idag (nästan 8 år senare) inga besvär och det syns inte alls. Dock hade jag mycket besvär de första åren efter.
    Min son föddes i november 07 och jag har fortfarande besvär. Hur länge hade du besvär?
    sarand.bloggplatsen.
  • karet

Har blivit sydd bägge gångerna.
    Mer på sista då förlossningen gick väldigt snabbt och jag sprack mer.

• lillabambi

Åh herregud blir nervös när jag läser här, väntar mitt tredje har inte sytt nått med dom andra två men är min största fasa att spricka och få sy och värsta fall få besvär efter huuuua!

• Mary Jo

Ja,syddes med många stygn vid första andra sprack jag inte alls.. 

Mamma till Vilja-10 och Tintin-12
  • vampyria2

Nej jag har aldrig blivit syd som tur är

En barnmorska sa till mig att om man bara krystar när man verkligen har krystvärkar så spricker man inte, vet inte om det är sant men det var vad hon sa .-)

• StaffenAssar

Ja, fick en total sfinkterruptur och syddes på operation (sövd) ett par timmar. Vet inte hur många stygn. Men lilleman låg med armbågen fastkilad bredvid huvudet och fick hjälp av både sugklocka och yttre press för att komma ut, och de tror att det var armbågen som ställde till det. Fick efter mycket om och men tillåtelse att föda vaginalt även med andra (under flera restriktioner) och då behövde jag inte sy ett stygn. Han hade dock bara 33 cm huvudomfång.

• mimbo

Precis som StaffenAssar här ovanför så fick jag en total sfinkterruptur (som även gick upp i tarmen) med första barnet. Lagades med massa stygn, i ca två timmar på operation. Dottern var liten med ett hm på 32,5 men låg i vidöppet läge vilket kan ha orsakat det hela. Det vart också lite bråttom att få ut henne så jag kunde inte låta henne stå och töja som är att föredra.
    Med barn nummer två sprack jag i gamla ärret, men det tog stopp vid sfinktern som tur var. Med barn tre syddes jag med två eller tre stygn. 
    Har vissa bekymmer efter mina förlossningar, bla ett litet framfall av den bakre väggen. Kommer så småningom behöva operera och "möblera" om lite

• nile10

Inte med första! Men borde fått ett par få stygn i yttre blygläpparna. Andra barnet behövde jag sys rejält med. Hon sydde även ihop det som borde ha sytts vid första förlossningen

• 3 barns mamma84

Jag födde första vaginalt och efter det blev jag förlossningsrädd.
    Jag blev sydd 7 styggn vaginalt och 5 styggn anus + fel sydd så jag har minnen änn idag som kan kan känna
    en stygn på blygläppen och en på klitoris
    Fast det var 7 år sen så ka jag ÄN idag känna dom sitta där .   

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
Svar på tråden Syddes du i underlivet vid första vaginala förlossningen?