Syddes du i underlivet vid första vaginala förlossningen?
Nyfiken på hur vanligt det är att vi tjejer spricker vid förlossning.

Nyfiken på hur vanligt det är att vi tjejer spricker vid förlossning.

Nej, jag fick ett bättre underliv efter min första förlossning. Ska föda för andra gången inom den närmaste veckan (igångsättning på onsdag) och ser till viss del fram emot det, även om det är lite läskigare nu andra gången..

Syddes på invändigt med några stygn, ett yttre ner mot mellangården och ett par i vardera inre blygdläpp. 
@vampyria2
Det lovar jag inte stämmer.

Nej de stämmer INTE vampyria! Det var de konstigaste jag hört.

Ja, vet inte hur många stygn, men tog väl en 5-10 min att sy. Står bara flertal fortlöpande inuti och i mellangården. tror hon slarvade en del med det då jag nu (ca 2 år efter förlossningen) tycker det ser ut som om nån har stoppat upp en elvisp och kört runt med...

syddes med 3 enstaka stygn, inuti... varav ett eller två var bak mot rumpan..
hade ont vid samlag i 10mån efteråt!
när jag var på gynundersökn 2mån efteråt så sa gynläkaren att det faktiskt inte hade läkt ihop helt ännu så det var ingen konstighet att det fortfarande gjorde ont!....
 med andra barnet syddes jag ingenting alls! hade inga besvär alls efteråt!!! sved inte ens när jag kissade eller något alls!:)

Jag kände inte krystvärkarna utan bara trycket från bebisen, då kunde jag inte hålla emot utan bara krystade hej vilt och struntade i barnmorskan som sa att jag skulle vänta på värk. Barnet kom ganska snabbt (11 minuter) och hade ett huvudomfång på 37 cm och ändå klarade jag mig helt från att bli sydd. Barn nummer två hade lite mindre huvud (35 cm) och kom ut på en krystvärk (den gången kunde jag hålla tillbaka) och jag klarade mig den gången också.

Japp, sprack bara lite men puckot till barnmorska sydde ihop mig "rätt över hålet" så att säga, så 3 månader senare blev jag sövd och uppklippt igen. High life...!

Sydd båda gångerna men olika ställen och olika mycket.

Men vad vanligt det verkar vara att bm syr ihop kvinnor fel och konstigt? Varför?
Vid min vaginala förlossning fick jag några små rispor enligt bm, hon sydde något/några stygn bara. Inget jag någonsin lidit av i efterhand.