• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • MaryArden
    Lavish skrev 2012-07-20 22:13:24 följande:
    Ja det kanske man kan säga. Till ett krav på att ständigt bryta normer.
    Men du säger ju att "de som ligger bakom hen" (orkar inte titta på exakt formulering nu) har en agenda. Den agendan skulle ju isåfall inte kunna vara att behålla normerna, utan att ta bort dem.

Att du får gilla att städa och sköta hemmet, och en man får gilla samma sak, utan att någon tolkar in saker om er utifrån förutbestämda normer om huruvida det bara är hunsade kvinnor och tjejiga män som gillar såna kvinnosysslor.

Och utan könsnormeringar skulle det inte fynnas några normer att tvingas bryta. 
  • EnAnonumius
    Anonym (Hurra för hen!) skrev 2012-07-20 20:01:55 följande:
    Från scb.se:
    Det finns 28 kvinnor som har förnamnet Kaj. Av dessa har 17 namnet Kaj som tilltalsnamn. Det finns 6264 män som har förnamnet Kaj. Av dessa har 3935 namnet Kaj som tilltalsnamn. Jag har träffar två kvinnor som heter Kaj, visste inte att det var en stor del av de som över huvudet taget fanns.

Meningsutbytet utgår från att båda känner Kaj och att båda vet att Kaj varken är en hon eller han.

Med en person som varken är man eller kvinna menar jag just det. Personen kanske har bröst och står som kvinna i passet men har en penis eller har en penis och bröst och står antingen som man eller kvinna i passet. Eller så har personen penis och står som man i passet men har aldrig någonsin känt sig som man, eller vice versa. Eller så har personen aldrig haft ett könsorgan som är kvinnligt eller manligt. T.ex. I några länder kan man stå som man, kvinna eller annat i passet.

Att använda denna/denne kan man ju göra, men de orden hänvisar till något kön (denna - kvinna, denne - man), och det var ju det vi ville komma ifrån med ordet hen.

Att man har valt hen tror jag beror på att man säger så i Finland. Det är ett lånord.
    Ja och...?
    Det är ändå vanligen förknippat med ett mansnamn ändå i Sverige.

"Meningsutbytet utgår från att båda känner Kaj och att båda vet att Kaj varken är en hon eller han."

Ja och det var inget du skrev något om som förtydligan.

"Att man har valt hen tror jag beror på att man säger så i Finland. Det är ett lånord."

Ja jag vet att "hen" är ett lånord från Finland.
    Jag är även mycket väl medveten om att det stavas "hän" med "ä" på Finska med. 

Dock som sagt du reflektera inte att vi har valt att försvenska stavningen  att skriva "hen" med "e"?  
    Det är just stavningen och uttalet av "hen" som gör att det låter mer femininum än neutrum.
    Som sagt jämför det med första stavelsen i "henne"---> "hen" i både stavning och uttal.

Tja jag känner ialf några finnar som garvar gott åt oss Svenskar..  
    Jag är kvinna, älskar att tänker logiskt och rationellt. Den intelligenta vet att ju mer man lär sig ju mindre kan man.
  • skoladan

Det finns språk som inte har vare sig han eller hon. De behöver inga pronomen utan gör sig förstådda i alla fall. Hur kan det gå till då? Hur klarar sig folk som har sånt språk? Så mycket kan jag säga att de blir mycket förvirrade när de ska lära sig svenska eller engelska. De säger ofta fel på han/hon och honom/henne.

• The Doctor
    Nej, jag använder mig inte av ordet hen. Personligen har jag inga problem med att använda mig av andra pronomen och jag skulle egentligen inte spara så mycket tid som någon påstod ovan då jag skriver snabbt med touchdown metoden.

Jag har förståelse för att vissa anser att det är ett bra alternativ, men jag upplever att ordet missbrukas en hel del här på Familjeliv vilket gör att jag tycker det blir lite löjligt. Efter vad jag fattat det som är ordet tänkt som ett alternativ när man inte vet könet, här på FL bjäbbar folk om hen hit och hen dit för att de anser att könet är oviktigt. Att skälla på andra för att de inte håller med om att det är nödvändigt att mörklägga huruvida frågan handlar om en pojke eller flicka är ju bara löjligt. Jag har ingen exakt tråd att hänvisa till nu för jag pallar helt enkelt inte, men jag har märkt att fenomenet börjat sprida sig bland inläggen.
  • Jellybeanbaby
    The Doctor skrev 2012-07-20 23:15:06 följande:
    Fan, fel tråd. Röstade i den andra och skrev i denna ha ha. Tungan ute
    Då gjorde du ju rätt ändå.
  • Jellybeanbaby
    The Doctor skrev 2012-07-20 23:12:18 följande:
    Nej, jag använder mig inte av ordet hen. Personligen har jag inga problem med att använda mig av andra pronomen och jag skulle egentligen inte spara så mycket tid som någon påstod ovan då jag skriver snabbt med touchdown metoden.

Jag har förståelse för att vissa anser att det är ett bra alternativ, men jag upplever att ordet missbrukas en hel del här på Familjeliv vilket gör att jag tycker det blir lite löjligt. Efter vad jag fattat det som är ordet tänkt som ett alternativ när man inte vet könet, här på FL bjäbbar folk om hen hit och hen dit för att de anser att könet är oviktigt. Att skälla på andra för att de inte håller med om att det är nödvändigt att mörklägga huruvida frågan handlar om en pojke eller flicka är ju bara löjligt. Jag har ingen exakt tråd att hänvisa till nu för jag pallar helt enkelt inte, men jag har märkt att fenomenet börjat sprida sig bland inläggen.
    Absolutement!
    Hen idén att genom att byta ut hen första bokstaven i ett pronomen skulle göra någon skillnad är nog hen dummaste hittills"
  • msmurphy
    EnAnonumius skrev 2012-07-20 23:03:26 följande:
    Dock som sagt du reflektera inte att vi har valt att försvenska stavningen  att skriva "hen" med "e"?  

Det är just stavningen och uttalet av "hen" som gör att det låter mer femininum än neutrum.

Som sagt jämför det med första stavelsen i "henne"---> "hen" i både stavning och uttal.

Tja jag känner ialf några finnar som garvar gott åt oss Svenskar..  

So? Det finns väl hur många ord som helst i det svenska språket som är snarare maskulinum än neutrum?

Dessutom säger man ju henom, vilket påminner mer om honom än henne.
  • EnAnonumius
    msmurphy skrev 2012-07-20 23:57:01 följande:
    So? Det finns väl hur många ord som helst i det svenska språket som är snarare maskulinum än neutrum?
    Dessutom säger man ju henom, vilket påminner mer om honom än henne.
    Hur lyckas man att skjuta på 5 meters avstånd och missa bulls eye som är 30m i diameter?
    Jag är kvinna, älskar att tänker logiskt och rationellt. Den intelligenta vet att ju mer man lär sig ju mindre kan man.
  • CMM
    Veladis skrev 2012-07-20 20:36:03 följande:
    Det finns inget som heter talibannazifeminister, ändå tycker Faber att det är lämplig benämning på folk, så...
    Prova att tycka tvärtemot FMGA om något, då blir du kallad lite vad som helst som tack.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!