• Lollan1

Studera på distans - Tips & råd

I höst drar skolan igång igen för många av oss, och många kanske, liksom jag, har kommit in på distansutbildningar på olika ställen.  Kanske är flera av oss oroliga för hur vi ska klara av en distansutbildning, med självdisciplin, tidsbrist osv.

Det vore jättesnällt om någon som har studerat på distans kunde komma med tips och råd på hur man kan lägga upp sin tid efter egna erfarenheter. Pluggade ni lite när ni kände för det eller la ni upp scheman? Hemma eller på bibliotek eller liknande? Hur fick ni motivationen att sätta er ner med den där jobbiga hemtentan? Alla möjliga saker kan vara bra att veta.

Dessutom skulle ju tråden kunna fungera som pepp och motivationstråd för oss som ska läsa på distans och vill följas/hjälpas åt. Någon som är på?

• Svar på tråden Studera på distans - Tips & råd
  • Movieprincess

Jag har pluggat ett år nu på distans (har ett år kvar) och jag gjorde så att jag skrev en veckolanering, typ vad som ska hinnas med vilken dag osv. Blir man klar innan kan man ju vara ledig ;)

Jag har barn också så jag pluggade medans dom var på dagis. Då fick jag liksom tummen ur för när dom väl är hemma går det INTE. Visst, vissa dagar var det skönare att ligga kvar i sängen men då får man ju jobba mer en annan dag. Självdisciplinen är något jag måste jobba på till nästa termin!

♥Liam 080314 ♥ liamojag.blogg.se ♥Tuva 100416♥
  • Lollan1
    Movieprincess skrev 2012-07-20 19:18:07 följande:
    Jag har pluggat ett år nu på distans (har ett år kvar) och jag gjorde så att jag skrev en veckolanering, typ vad som ska hinnas med vilken dag osv. Blir man klar innan kan man ju vara ledig ;)

Jag har barn också så jag pluggade medans dom var på dagis. Då fick jag liksom tummen ur för när dom väl är hemma går det INTE. Visst, vissa dagar var det skönare att ligga kvar i sängen men då får man ju jobba mer en annan dag. Självdisciplinen är något jag måste jobba på till nästa termin!
    Tack så mycket för tipset! Ungefär hur mycket tid lägger du ner på rent plugg i veckan tror du?
  • pandyb

Bra tråd, jag ska läsa två kurser på distans under hösten, kanske fler om jag kommer in på reservplatsena. Dessa två kurser är tillsammans 20p så de är inte på helfart!

Jag är föräldraledig med en grabb född i maj detta året och har en kille som är 3,5 år. Vet inte vad jag har gett mig in på men hoppas få tid att läsa på kvällarna. Sökte ju kurserna innan lillkillen kom, det var på den tiden jag trodde alla spädbarn sov och sov och sov. Men jag har fått bittert erfara att alla är inte som storebrorsan ;)
    Men jag ska ge det ett försök

• Liingondricka

Jag pluggar distans och jag brukar vara lite lat när det gäller skola men för mig funkar det bäst att verkligen lägga ner mest tid på det svåraste precis i början av veckan oavsett hur jobbigt det är. Visst ibland blir det att man sitter dagen innan deadline. Så tips är att ta det svåraste först :)

• GladaFrun

Jag är lite lat, siktar bara på G och lägger ner minsta möjliga tid. Det brukar bli Max 10 timmar i veckan på heltidsstudier.

• GladaFrun

Pluggar oftast på kvällen när barnen somnat eftersom jag jobbar på dagarna.

• Lollan1

Hoomlan och pandyb, vad för kurser ska ni läsa? :)

Själv har jag kommit in på tre kurser
    Medie- och kommunikationsvetenskap (30 hp) , medieproduktionens juridik (7,5 hp) samt genus, litteratur och medier (7,5 hp) Tyvärr börjar alla samtidigt, vilket betyder att om jag ska gå alla så blir det plugg på 125% de första två månaderna, sen ner till 100, men jag tror jag ska försöka mig på det, då jag varken har jobb eller barn.

Tack alla andra för tipsen!

• GladaFrun

Det går säkert jättebra, jag läste 150 % i 4 veckor samtidigt som jag heltidsjobbade och har 4 barn. Sen drog jag ner till 75 %, för det var lite tufft.

Svar på tråden Studera på distans - Tips & råd