• Lollan1

Studera på distans - Tips & råd

I höst drar skolan igång igen för många av oss, och många kanske, liksom jag, har kommit in på distansutbildningar på olika ställen.  Kanske är flera av oss oroliga för hur vi ska klara av en distansutbildning, med självdisciplin, tidsbrist osv.

Det vore jättesnällt om någon som har studerat på distans kunde komma med tips och råd på hur man kan lägga upp sin tid efter egna erfarenheter. Pluggade ni lite när ni kände för det eller la ni upp scheman? Hemma eller på bibliotek eller liknande? Hur fick ni motivationen att sätta er ner med den där jobbiga hemtentan? Alla möjliga saker kan vara bra att veta.

Dessutom skulle ju tråden kunna fungera som pepp och motivationstråd för oss som ska läsa på distans och vill följas/hjälpas åt. Någon som är på?

• Svar på tråden Studera på distans - Tips & råd
  • Gabuski

Jag Favoritar så länge! Börjar två kurser på måndag och har en nyfödd bebis hemma, samt fyra äldre barn som kommer vara på förskola och skola. Ska bli spännande att se om jag lyckas få ihop allt

Ska läsa sociologi A, Socialpsykologi via mittuniversitetet och juridisk översiktskurs via högskolan Gotland.

• strangeryoutwo
    Gabuski skrev 2012-09-01 19:12:41 följande:
    Jag Favoritar så länge! Börjar två kurser på måndag och har en nyfödd bebis hemma, samt fyra äldre barn som kommer vara på förskola och skola. Ska bli spännande att se om jag lyckas få ihop allt

Ska läsa sociologi A, Socialpsykologi via mittuniversitetet och juridisk översiktskurs via högskolan Gotland.
    Jag har också nyfödd bebis och undrar hur det ska vara möjligt för mig att klara mina distanskurser. Barnet vill ju ligga vid bröstet hela tiden
  • mclo

Pluggar på distans 100% samtidigt som jag har sonen hemma och det funkar riktigt bra, har hittills gjort 2 kurser och har ex antal kurser kvar.
    Behöver bara åka till skolan då det är slutprov.

• strangeryoutwo
    mclo skrev 2012-09-01 22:57:22 följande:
    Pluggar på distans 100% samtidigt som jag har sonen hemma och det funkar riktigt bra, har hittills gjort 2 kurser och har ex antal kurser kvar.
    Behöver bara åka till skolan då det är slutprov.
    Hur gammal är din son?

Hur hittar du lediga stunder? 
  • mclo

Sonen är 3år men mentalt som en ettåring. Jag försöker hitta små luckor mellan alla läkartider och när han leker själv passar jag på att göra något litet bara och sen tar jag resten när han sover middag och för natten.

• Lollan1
    Gabuski skrev 2012-09-01 19:12:41 följande:

Jag ska också läsa jöken, fast på Högskolan Väst. Kul :)

Roligt att det blev lite liv här igen.

Min ena kurs  (Juridisk Översiktskurs) börjar imorgon, min andra (medie- och kommunikationsveteneskap) börjar inte förrän den 10:e. Så jag får en mjukstart.

Hade vart roligt att höra varför ni valt att läsa på distans.
    För mig var det helt enkelt att de kurser jag ville gå inte fanns i närheten, och då fick det bli distans.
  • mclo

Valde att plugga på distans då jag har en sjuk son med 5-10 möten på sjukhuset varje månad och med dåligt immunförsvar.

• hundpuss

Valet av distans föll på det faktum att jag redan pluggar heltid på Malmö Högskola dit jag pendlar, men vill läsa rehabiliteringsvetenskap, en utbildning som bara finns på Mittuniversitetet, därav distansstudier.
    Ska alltså läsa dubbelt de närmsta två åren om allt blir som jag tänkt mig. 

Svar på tråden Studera på distans - Tips & råd