• Lollan1

Studera på distans - Tips & råd

I höst drar skolan igång igen för många av oss, och många kanske, liksom jag, har kommit in på distansutbildningar på olika ställen.  Kanske är flera av oss oroliga för hur vi ska klara av en distansutbildning, med självdisciplin, tidsbrist osv.

Det vore jättesnällt om någon som har studerat på distans kunde komma med tips och råd på hur man kan lägga upp sin tid efter egna erfarenheter. Pluggade ni lite när ni kände för det eller la ni upp scheman? Hemma eller på bibliotek eller liknande? Hur fick ni motivationen att sätta er ner med den där jobbiga hemtentan? Alla möjliga saker kan vara bra att veta.

Dessutom skulle ju tråden kunna fungera som pepp och motivationstråd för oss som ska läsa på distans och vill följas/hjälpas åt. Någon som är på?

• Svar på tråden Studera på distans - Tips & råd
  • Sarabella

Oooops skriver från mobilen..ska självklart stå, "lägger till på favoritlistan", inte favoritrödrandig!?!? Hehe....

• Lollan1
    Sarabella skrev 2012-07-24 23:11:10 följande:
    Lägger till denna på favorirödrandig..ska ev plugga distans i höst ,till förskollärare..: =))
    Välkommen :)

Ni andra som studerat (även på kurser som inte är på distans) hur ofta ändras litteraturlistan närmare starten? (Står att det kan ändras upp till x antal dagar innan) Har ni råkat ut för att de har ändrat eller är det bara en försiktighetsåtgärd att de står så? Funderar på att börja kolla runt efter böcker nämligen.

Jag ska börja mina tre kurser samtidigt (därav att jag pluggar 125% i början) så jag behöver hinna inhandla mååånga böcker innan terminstarten.
  • GladaFrun

Jag har varit med om att de ändrats, brukar dock låna en del böcker på bibliotek, det är inte så många som är intressanta efter studiernas slut

• Lollan1

Nu börjar det närma sig. Nu börjar nerverna komma, allt är så nytt. Först själva grejen att det är högskola, som är första gången för mig, annat upplägg, och betydligt högre nivå än någonsin tidigare. Sedan är det själva distansgrejen, jag har egentligen ingen bra självdiciplin men har gett mig fan på att detta SKA gå.

Önskar att man snart kan få se scheman (mina kurser har "obligatoriska" tdsbestämda diskussionsseminarier).

Vill kunna sätta mig ner och fundera ut ett eget personligt schema över mina studier. (Jag är lite av ett kontrollfreak, listor och scheman hit och dit)

Någon som känner som jag?

• pandyb

Jag funderar mest på hur jag ska få ihop det!
    Har tackat ja till heltidsstudier till hösten samtidigt som jag är hemma och är föräldraledig till en liten Arvid född i maj. Han sover ytterst lite om dagarna och äter varannan timme, dygnet runt! Det trodde jag inte när jag skickade in ansökan mars!

Har dessutom en treåring hemma som går 15h på förskola.

När jag läser vad jag skrivit känns det omöjligt men jag ska verkligen försöka vill verkligen läsa dessa kurser!

• hundpuss

Hoppar in i tråden jag med  

Läser redan heltid på vanlig utbildning (ortsberoende), kandidat.
    Har läst där i två år nu, och sökte i våras till ytterliggare en utbildning, även den kandidat. 
    Utbildning nr 2 är distans via Mittuniversitetet , utbildningen heter Hälsa och rehabilitering i arbetslivet.
    Där ska vara vissa obligatoriska sammankomster, men eftersom jag bor i Skåne så är det en bit att resa.
    Mejlade redan i våras och frågade om man kunde få kompletteringsuppgifter för de tillfällena och jobba kring det hela, och det skulle inte vara helt omöjligt.

Fick besked igår att jag kom in, och ska maila läraren jag pratade med i våras för att se hur vi lägger upp det hela.

Så eftersom jag redan pluggar så har man väl vanan inne, men kommer nog byta taktik litegrann, fördela det hela på något vis. Exempelvis att jag pluggar ordinarie "läxor" de dagar  jag är iväg i skolan, och på de lediga dagarna tar jag det som ligger på distans. Sen får man väl se hur man löser det när det gäller tentor.

Tror det mesta går, sålänge man ger sig fan på det  

• hundpuss

Allmänt tips till dig TS (och andra om intresse finns )

Läser du dubbla kurser under en period, har gjort det själv många gånger, så är det viktigaste att du kollar upp tenta-datumet. Det är inte ovanligt att det krockar. Min värsta upplevelse var den dagen jag hade två skriftliga inlämningar (4 sidor/uppgift) plus en salstenta, det var lite jobbigt och kaotiskt.

Rita upp veckan på ett vanligt papper, gör linjer och dela in efter veckodagarna. Skriv in vad du ska göra och stryk när du är klar (det ger också motivation när man faktiskt ser hur mkt man gjort!)
    Ha koll på de olika momenten, och lär dig sortera.

När jag började på högskolan trodde jag man skulle läsa allt. Det behöver man inte. Powerpoint-presentationer (om de används) ger en fingervisning kring vad läraren anser vara viktigt, fråga läraren kring vilka kapitel som är viktigast om de inte angett läsanvisningar. Läs första kapitlet i boken, det brukar ge en bra översikt kring vad det handlar om (är extra bra om litteraturen är på engelska).  Lär dig använd referenslistan i slutet på boken om du letar efter något särskilt. 

Och skriv inte på flera tentor samtidigt, börja med en och skriv grunden, låt den sen vara och gå vidare till nästa. Sista dagen kan du gå tillbaka och göra finjusteringar, då har du även haft tid att reflektera.

Om en inlämning är  ex. onsdag kl 15 brukar jag alltid säga åt mig själv att vara klar tisdag kväll. Jag är inte den typen som sitter uppe och pluggar på nätterna, att däremot ta ett glas vin samtidigt brukar lätta på nerverna.  
    Sen på onsdagen har du tid att sätta dig ner, korrekturläsa och rätta till.

Det viktigaste som alla nya på högskola måste lära sig, som även jag gjorde fel på i början, är hur man skriver akademiska texter. Finns böcker på ämnet om du vill lära dig mer, googla dig fram annars.

De viktigaste tipsen jag kan ge dig är;
    ha med en inledning, där du arbetar kring själva frågan, kanske kan du dra nytta av en specifik definition osv.
    Sen ska du besvara själva frågan, med fakta (hänvisningar till litteratur)
    Avsluta med dina egna reflektioner.

Det behöver inte vara uppdelat exakt så i texten ( väv in det så ser det snyggare ut) men det är det viktigaste, att ha med en råd tråd i texten. Egna reflektioner och en korrekt litteraturlista ger oftast bättre omdömen. 

Lite av de tipsen jag kommer på just nu. Hoppas de kan vara till någon nytta.  

• Lollan1

Tack så mycket hundpuss! Alltid roligt att få konkreta tips på vad som faktiskt funkar. Just nu är det så mycket tankar som flyger runt, ang scheman, litteraturlistor och tider hit och dit. Skönt att få lite tips och råd då mitt i allt.

pandyb skrev 2012-08-08 14:14:51 följande:
    Jag funderar mest på hur jag ska få ihop det!
    Har tackat ja till heltidsstudier till hösten samtidigt som jag är hemma och är föräldraledig till en liten Arvid född i maj. Han sover ytterst lite om dagarna och äter varannan timme, dygnet runt! Det trodde jag inte när jag skickade in ansökan mars!

Har dessutom en treåring hemma som går 15h på förskola.

När jag läser vad jag skrivit känns det omöjligt men jag ska verkligen försöka vill verkligen läsa dessa kurser!
    Hoppas verkligen den lille blir lite mer medgörlig när skolan väl börjar så att du kan få ro att plugga. Tänk på att man har upp till 5 omtentor för varje tenta. Även om man då endast kan få godkänt, så är det ju ändå ett godkänt :)

Nu till hur jag tänker just nu:
    Att jag ska jobba fram ett  veckoschema är något som jag tänkt  länge. Då killen går i skola själv mellan 8-15 (typ) varje dag så blir det att lägga upp min studietid då han är borta. (Ska dock låta mig ha sovmorgon till 9-10 OM det inte är någon stor tenta eller liknande) Blir nog en morot att försöka se till att allt är klart innan killen kommer hem så man kan käka middag och umgås. Det som sen eventuellt inte hinns med kan sättas upp senare på kvällen (då han ändå bara sitter vid datorn :P ), bara det blir gjort under rätt dag om man säger så.

Sen får man ju testa, men vet ju aldrig innan hur mycket tid man själv kommer att behöva lägga ner. Mna kan få öka sina timmar, eller minska. Allt beror ju på hur snabbt man själv tar till sig allt.

Sen kanske jag är fånig men jag har fått för mig att om man köper en lite finare almanacka/anteckningsbok/penna så blir det lite "roligare" att använda. Någon som känner som mig? Jag har iallafall köpt skrivböcker i fina färger och planerar att färgkoda anteckningarna i fina färger, för att göra det hela lite roligare och mer "jag".
Svar på tråden Studera på distans - Tips & råd